افزایش اجاره نفتکشها و بحران انرژی در قاره سبز
افزایش اجاره نفتکشها و بحران انرژی در قاره سبز؛ در صورت اجرای تحریمهای نفتی و گازی روسیه علیه آمریکا و اروپا علاوهبر افزایش قیمت سوخت، بدترین زمستان ۱۵ سال اخیر در انتظار این دو قاره خواهد بود.
به گزارش صنعتصنف، میشل ویز بوکمن، تحلیلگر دریایی در گزارشی به ارزیابی اثرات تحریمهای نفتی و گازی روسیه، افزایش قیمت گازوئیل و نرخ اجاره نفتکشها پرداخته و یادآور شده است هرگونه کاهش انرژی از سوی روسیه علیه آمریکا و اروپا باعث افزایش نرخ اجاره نفتکشها خواهد شد بر این اساس زمستان بیسابقه ۱۵ سال اخیر در انتظار اروپا و آمریکا خواهد بود.
در ادامه گزارش آمده است بهگفته تحلیلگران کلارکسون در صورتیکه درنتیجه تحریمها ارسال محصولات پالایش شده نفتی به سراسر جهان در فواصل طولانی صورت گیرد نرخ نفتکشهای دوربُرد ممکن است تا ۲۵۰ هزار دلار در روز هم افزایش پیدا کند.
از سوی دیگر رابرت باگبی، رئیس Scorpio Tankers که ۱۲۴ تانکر نفتی در اختیار دارد، اظهار داشت: در حال حاضر نرخ اجاره روزانه کوچکترین نفتکشها که در حوزه اقیانوس اطلس تردد میکنند از بیشترین ارقام برخوردار است.
باگبی به لویدزلیست گفت: اگر سرعت صعودی نرخهای اجاره تانکرها به این شکل ادامه پیدا کند چه تحریم از سوی روسیه باشد و یا غرب، پیشبینی میشود آمریکا و اروپا و شاید بیشتر کشورها بازهم زمستان معمولی نخواهند داشت.
بهگفته وی در حال حاضر سفر تانکرهای نفتی از سنگاپور به استرالیا با افزایش ۱۱ درصدی نسبت به ماه گذشته به بالای ۴۶۰۰۰ دلار در روز رسیده است.
براساس ارزیابی کارشناسان، ماجرای افزایش نرخ تانکرها بهویژه تانکرهای حمل گازوئیل به مداخله جنیفر گرانهولم، وزیر انرژی آمریکا برمیگردد که 10 روز پیش به هفت پایگاه آمریکا نامه نوشت و از آنها درخواست کرد به جای صادرات گازوئیل به بازارهای آمریکای جنوبی، اروپا و آسیا محصولات تولیدی خود را در آمریکا ذخیره کنند.
بنابر اعلام مانا، مدیر شرکت کارگزار کشتی Poten&Partners نیز گفت: هرگونه کاهش در صادرات محصولات نفتی آمریکا باعث افزایش قیمتها و نرخ نفتکشها میشود.
وی افزود: کشورهای آمریکای لاتین مقصد اصلی صادرات محصولات پالایش شده نفتی آمریکا هستند و هرگونه کاهش صادرات به این معنا است که این کشورها باید از دیگر منابع تغذیه شوند که همین کار افزایش نرخها را به همراه دارد.
میشل ویز بوکمن در ادامه گزارش مینویسد اروپا کمبودهای خود را دارد و باید آنها را چه از طریق گاز روسیه و یا فرآوردههای نفتی دیگر کشورها تأمین کند که همین کار یعنی کمبود عرضه، روز به روز نرخ اجاره کشتیهای نفتکش را بالا میبرد.
اروپا در تلاش است قبل از ممنوعیت رسمی واردات از روسیه که از فوریه ۲۰۲۳ اجرایی میشود خود را از عرصه محصولات نفتی روسیه دور کند البته ممکن است خاورمیانه و یا خاور دور بتواند عرضه خود را به اروپا و آمریکای لاتین افزایش دهد.
براساس آمار آژانس اطلاعات انرژی آمریکا صادرات گازوئیل و بنزین از آمریکا در ماههای جولای و آگوست به رکورد ۱.۵ میلیون بشکه در روز رسید. همچنین صادرات بنزین نیز 60 هزار بشکه در روز بود.
در این ارتباط باید گفت: اگر تصمیم وزیر انرژی آمریکا مبنی بر ذخیره فرآوردهها در آمریکا و جلوگیری از صادرات آن عملی شود خطر اختلال بیش از پیش در عرضه وجود خواهد داشت.
در ادامه گزارش آمده است تحلیلگر کلارکسون در این ارتباط این احتمال را مطرح کرد که تحریمهای نفتی اتحادیه اروپا از سوی روسیه میتواند نرخ نفتکشهای بزرگ سازگار با محیط زیست را به بالاترین حد خود برساند، زیرا اتحادیه اروپا برای تولید انرژی جایگزین گاز به فرآوردههای نفتی نیاز شدید دارد.
پالایشگاههای اتحادیه اروپا و بریتانیا در حال حاضر به اندازه کافی گازوئیل و بنزین برای پاسخگویی به تقاضا تولید نمیکنند، کافی است اشاره کنیم که روسیه در سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۴۰ درصد گازوئیل وارداتی اتحادیه اروپا تامین کرد. بدین ترتیب تحریمهایی که از ۵ فوریه ۲۰۲۳ آغاز میشود فشار بیشتری را برای تأمین انرژی به آمریکا و اروپا وارد خواهد کرد هرچند ممکن است هند و خاورمیانه و کشورهای خلیج فارس این شکاف را پر کنند.
ارزیابی تحلیلگران بورس بالتیک نیز نشان میدهد گازوئیل و سوخت جت از خاورمیانه به اروپا حمل میشود که نرخ روزانه آنها روز به روز در حال افزایش است و در این هفته نرخ اجاره هر نفتکش به 50 هزار دلار در روز رسید.
بهگفته تحلیلگران بالتیک دستیابی تانکرهای نفتی به این رقم از اجاره، بالاترین میزان از جولای ۲۰۱۸ تا به حال است.
تهاجم روسیه به اوکراین به افزایش نرخ روزانه نفتکشها کمک کرد و در کنار آن به رشد تقاضای جهانی نفت همراه با افزایش قیمت آن منجر شد. حال این پرسش مطرح است که کندی عرضه و تقاضا در کشورهای کلیدی مصرفکننده نفت چه تأثیراتی بر کشورهایی مانند چین خواهند گذاشت، این موضوع هنوز مشخص نیست.
در پایان این گزارش به این نکته از رابرت باگبی اشاره میکنم که افزایش نرخهای اجاره نفتکشها در پی حمله روسیه به اوکراین به غیر از چین، تأثیر خود را بر همه نقاط جهان خواهد داشت که پس از محدودیتهای همهگیر کرونا خسارت زیادی بر اقتصاد جهانی تحمیل کرد.
با این اوصاف باید منتظر ماند و مشاهده کرد که اروپا و آمریکا برای جلوگیری از بحران فزاینده انرژی و مقابله با زمستان سردی که در انتظار شهروندان آنهاست چه تدابیری اتخاذ خواهند کرد.
ثبت دیدگاه