خودرو وارد می‌کنیم تا انحصار شکسته شود

خودرو وارد می‌کنیم تا انحصار شکسته شود

خودرو وارد می‌کنیم تا انحصار شکسته شود؛ واردات خودرو ضروری است تا انحصار و حمایت بی‌حد و حصر از صنعت خودرو شکسته ‌شود.

به گزارش ، وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این مطلب اظهار داشت: قصد حمایت بی‌حصر از صنعت خودرو نداریم و آیین‌نامه واردات خودرو منافع غیرمتعارف، غیرمعقول و رانت را از بین برده است و به نفع کل کشور است.

سیدرضا فاطمی‌امین روز دوشنبه 14 شهریور در نشستی خبری درباره موضوع‌های مختلفی ازجمله تولید و واردات خودرو، لوازم خانگی، فولاد مبارکه و تشکیل وزارت بازرگانی سخن گفت که اهم اظهارات وی در ادامه می‌آید.

25 درصد تولید ناخالص داخلی کشور تحت پوشش وزارت صمت است و سهم خودرو از این شاخص 18 دهم درصد است.

در سبد محصولات داخلی خودروی اقتصادی باکیفیت نداریم. پس از مسیر واردات باید فقدان محصولات اقتصادی را جبران کنیم.

ما گفتیم خودروی خارجی در بورس کالا عرضه شود به شفافیت کمک می‌کند. پس با عرضه در بورس به این اطمینان می‌رسیم که خودرو با چه قیمتی فروخته می‌شود. چه بسا که خودروهایی که در این چند وقت هم در بورس عرضه شد پایین‌تر از نرخ بازار بود.اگر در بورس بالاتر از قیمت فروخته شد، پول اضافی به خزانه وارد می‌شود. بنابراین سود بازرگانی به صورت پویا تعیین می‌شود تا در این سیاست به درستی عمل کنیم.

باتوجه به اینکه قیمتگذاری به پایان رسیده و فراخوان سرمایه‌گذاری ارائه شده، شرکت‌های زیرمجموعه ایران خودرو و سایپا در مرحله اول واگذار خواهند شد.

قرار بر واردات یک میلیارد یورو خودروی خارجی است که ممکن است بخشی با رمزارز انجام شود. اما بخشی هم به صورت سرمایه‌گذاری خواهد بود؛ درواقع سرمایه‌گذار به جای دلار و یورو آوردن، خودرو وارد کند و ارز را خارج نکند.

به‌دلیل سومدیریت هزینه‌های مالی، تولید گران درمی‌آید پس ما به‌عنوان وزرات صمت که حامی تولیدکننده و مصرف‌کننده هستیم، قیمت را کنترل می‌کنیم.

تا 5 سال آینده واردات ممنوع نمی‌شود بلکه طبق آیین‌نامه سرمایه‌گذاری باید تا 5 سال بماند.

صنعت لوازم خانگی روند رو به رشدی دارد و در 5 ماه امسال درمجموع لوازم خانگی 17 درصد رشد تولید داشته ‌است. برنامه‌ای برای واردات آن نداریم بلکه برنامه برای صادرات داریم و با چند کشور خارجی مثل روسیه و عمان به توافق رسیده‌اند که به صورت سرمایه‌گذاری مشترک در آن کشور تولید داشته باشند.

به نظر کارشناسی من بخشی از تخلفات ذکر شده فولاد مبارکه، تخلف نبوده‌اند. اما باید دستگاه قضا نظرش را اعلام کند.

از ابتدای سال تاکنون 470 واحد صنعتی تعطیل فعال شدند.

در پنج ماه نخست امسال در 61 پروژه در بخش‌های صنعت، معدن و تجارت به ارزش 350 میلیون دلار سرمایه‌گذاری اتفاق افتاد. 

از هفته آخر شهریور و در سه مرحله 1200 معدن به صورت مزایده واگذار می‌شود که نخستین آن معدن ققنوس است.

احیای وزارت بازرگانی کار شفافی است و نیازی به توضیحات من نیست. 
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...