افزایش 3.7 درصدی شاخص مسکن در آبان

افزایش 3.7 درصدی شاخص مسکن در آبان

افزایش 3.7 درصدی شاخص مسکن در آبان؛ مرکز آمار در جدیدترین گزارش خود از شاخص قیمت مصرف‌کننده در آبان ۱۴۰۱ اعلام کرده قیمت مسکن کل کشور در یک ماه گذشته ۳.۷ درصد افزایش داشته است.

به گزارش ، براساس شاخص قیمت مصرف‌کننده در آبان ۱۴۰۱، تورم ماهانه مسکن کل کشور در هر دو بخش قیمت و اجاره بها ۳.۷ درصد اعلام شد این در حالی است که در مهرماه نرخ رشد قیمت مسکن ۶.۱ درصد بود که نشان از افت ۲.۴ درصدی شتاب رشد قیمت‌ها در یک ماه اخیر دارد.

از سوی دیگر نرخ رشد نقطه‌به‌نقطه یعنی مقایسه رشد قیمت آبان 1401 در مقایسه با آبان 1400، افزایش ۳۹.۲ درصد را نشان می‌دهد. تورم سالانه که رشد قیمت در ۱۲ ماهه منتهی به آبان ۱۴۰۱ را به تصویر می‌کشد نیز از افزایش ۳۱.۵ درصد حکایت دارد.

در مهرماه هر سه شاخص مذکور به ترتیب ۶.۱ درصد، ۳۶.۳ درصد و ۳۰.۳ درصد بود. بر این اساس آمار روایت می‌کند که اگرچه تورم سالانه در آبان ۱۴۰۱ با مقداری رشد روبه‌رو شده، در یک ماه اخیر از شتاب رشد نرخ مسکن کاسته شده است.

بنابر اعلام مرکز آمار ایران، در بخش اجاره نیز قیمت‌ها در آبان سال ۱۴۰۱ نسبت به مهرماه همین سال ۳.۷ درصد افزایش یافت. نرخ اجاره‌بها در مقایسه با آبان سال گذشته ۳۹.۱ درصد و در ۱۲ ماهه منتهی به آبان امسال ۳۱.۳ درصد رشد داشته است.

تورم اجاره‌بها در ماه گذشته (مهرماه) در سه شاخص رشد ماهانه، نقطه به نقطه و سالانه به ترتیب ۶.۱ درصد، ۳۶ درصد و ۳۱.۱ درصد اعلام شد.

مرور وضعیت بازار مسکن کل کشور در هشت ماه گذشته حاکی از آن است که رشد ماهانه قیمت مسکن در اردیبهشت ۲.۵ درصد، خرداد ۲.۳ درصد، تیرماه ۳.۸ درصد، مردادماه ۲.۸ درصد، شهریورماه ۳.۵ درصد، مهرماه ۶.۱ درصد و آبان ۳.۷ درصد بوده است.

میزان رشد ماهانه نرخ اجاره در کل کشور نیز در اردیبهشت ۲.۵ درصد، خرداد ۲.۳ درصد، تیر ۳.۸ درصد، مرداد ۲.۹ درصد، شهریور ۳.۵ درصد، مهر ۶.۱ درصد و آبان ۳.۷ درصد اعلام شد.

به نظر می‌رسد با پایان یافتن فصل جابه‌جایی، کاهش تدریجی انتظارات تورمی و افت سرعت رشد قیمت  مسکن در تهران به‌تدریج بر بازار مسکن کل کشور تاثیر گذاشته و این بخش به ثبات نسبی رسیده است.

گزارش‌های میدانی از شهر تهران نشان می‌دهد در حال حاضر آرامش نسبی در بازار مسکن وجود دارد. مهرماه امسال نرخ رشد ماهانه قیمت با ۱.۲ درصد افزایش به صفر متمایل شده و معاملات با حدود ۵۴۰۰ فقره به کمترین میزان خود در سال جاری رسیده است.

در حال حاضر طبق شاخص بانک مرکزی، میانگین قیمت هر متر خانه در تهران ۴۳.۷ میلیون تومان و براساس شاخص مرکز آمار ۴۶.۴ میلیون تومان است. از طرف دیگر به‌دلیل شرایط موجود جامعه انتظارات تورمی در بخش مسکن کاهش یافته و زمینه برای ورود تقاضای  مصرفی فراهم است.

شاخص قیمت مصرف‌کننده در آبان 1401
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...