افزایش 34 درصدی نقدینگی و پایه پولی

افزایش 34 درصدی نقدینگی و پایه پولی

افزایش 34 درصدی نقدینگی و پایه پولی؛ گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد نقدینگی و پایه پولی در مهرماه 1401 بالغ‌بر 34 درصد رشد داشته است.

به گزارش ، گزارش تحلیل تحولات اقتصاد کلان در مهرماه امسال که از سوی بانک مرکزی منتشر شده نشان می‌دهد که نقدینگی به رقم 5677 هزار میلیارد تومان رسید که به نسبت مدت مشابه سال گذشته رشد 34.3 درصدی داشته است.

در شرایطی که مسئولان اقتصادی از بهبود اوضاع تورم و شاخص‌های کلان اقتصادی خبر می‌دهد، گزارش‌های رسمی مرکز آمار و بانک مرکزی نشان از آن دارد که تورم همچنان سیر افزایشی و رشد پایه پولی هم از نقدینگی پیشی گرفته است و این حکایت از آن دارد که تورم در ماه‌های آینده هم رشد خواهد داشت.

بنابر اعلام بانک مرکزی، حجم پایه پولی نیز در نخستین ماه فصل پاییز، به حدود 713 هزار میلیارد تومان رسید که رشد نقطه‌به‌نقطه آن 34.5 درصد بوده است.

نگاهی به سیر این دو متغیر پولی نشان می‌دهد در مهرماه به نسبت شهریورماه 3.2 واحد درصد از رشد نقطه‌به‌نقطه نقدینگی کاسته شده است. اما رشد نقطه‌ای پایه پولی سیر صعودی 4ماهه خود را ادامه داد و در این بازه 4ماهه، حدود 8.3 واحد درصد افزایش داشته است.

از سوی دیگر سیر ضریب فزاینده نقدینگی اگرچه در یک روند بلندمدت صعودی بوده، اما در مهرماه به نسبت شهریورماه کاهش داشته است. درنتیجه به نظر می‌رسد افزایش پایه پولی و کاهش نقدینگی به‌د‌لیل کاهش اعتبارات بانک‌ها برای وام‌دهی باشد. اما رشد پایه پولی، به این دلیل است که عوامل موثر بر رشد پول پرقدرت همچنان فعال است.

براساس گزارش بانک مرکزی از تحولات اقتصاد کلان در نیمه نخست سال 1401، نرخ تورم ماهانه در آخرین ماه تابستان با 0.2 درصد افزایش به 2.6 درصد رسیده است. همچنین تورم نقطه به نقطه هم با 0.9 درصد کاهش، 44.9 درصد اعلام شده و نرخ تورم سالانه 0.5 درصد افت کرده و به 39.6 درصد رسیده است.

براساس این گزارش حجم پایه پولی در پایان شهریورماه 1401 به 697 هزار میلیارد تومان رسیده که گویای رشد 14.4 درصدی است. 
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...