آغاز دوران تازه سالیانکا درجهت منافع تجار ایرانی
آغاز دوران تازه سالیانکا درجهت منافع تجار ایرانی؛ گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با تداوم توسعه بندر سالیانکا در روسیه و رونقبخشی به کریدور شمال-جنوب دوران تازهای را برای این بندر و تجار ایرانی رقم زده است.
به گزارش صنعتصنف، توسعه بندر سالیانکا در روسیه از سوی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با سرمایهگذاری ۱۰ میلیون دلاری، هم راستا با تاکیدات دولت سیزدهم در حوزه رونقبخشی به کریدور شمال-جنوب ادامه دارد.
گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با انتشار گزارشی از روند توسعه بندر سالیانکای روسیه که راهبری آن در اختیار این گروه قرار دارد، اعلام کرد: برنامه اجرایی توسعه بندر سالیانکا در کمتر از یک سال پیش آغاز شده و با سرعت در حال انجام است.
بر این اساس و با همکاری دستگاه دیپلماسی کشور و سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه و طی مراحل اداری و قانونی همزمان با کسب مجوزهای لازم، عملیات توسعه بندر با هدف افزایش سرعت عملیات پسکرانه در راستای افزایش سرعت گردش بار آغاز شد.
گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در این گزارش با اشاره به تجهیز بندر به ماشینآلات مناسب ازجمله لیفتراکها، لودرها و جرثقیلهای ماشینی، اعلام کرده که هدف نهایی از اصلاحات انجام گرفته در بندر سالیانکا افزایش توان ۳۰ درصدی صادراتی و ۴۵ درصد وارداتی این بندر نسبت به مدت زمان مشابه در سال ۱۴۰۰ است.
بر این اساس؛ همزمان با عملیات توسعه، عملیات بندری در این بندر در حال انجام بوده و نخستین محموله کانتینر ترانزیتی کریدور شمال-جنوب از بندر سالیانکا به مقصد جنوب آسیا طی سال جاری صورت گرفته تا این بندر در عمل به چرخه فعالیت کریدور وارد شود.
در اختیار گرفتن راهبری بندر سالیانکا درراستای افزایش حجم ترابری بار ترانزیتی در کریدور شمال-جنوب بسیار حیاتی بوده و این امر در میان و بلندمدت به رونق هرچه بیشتر این کریدور خواهد انجامید.
توسعه ۱۳۰ درصدی منطقه گمرک موقت از مساحت ۷۰۰۰ مترمربع به ۱۶۰۰۰ مترمربع با هدف افزایش ظرفیت کالاهای وارداتی ازجمله اقدامات صورت گرفته در بندر سالیانکا است که به این ترتیب امکان پهلوگیری و تخلیه همزمان حداقل دو شناور با بار وارداتی امکان پذیر شده است.
در این میان با سرمایهگذاری ۱۰ میلیون دلاری گروه کشتیرانی بهعنوان راهبر بندر، اقلامی مانند جرثقیل ۳۲ تنی خریداری شدهاند که با بهرهبرداری از آنها محدودیت تناژ تخلیه و بارگیری در بندر رفع شده است چراکه این امر اهمیت زیادی در حمل کانتینرها بهخصوص کانتینرهای ۴۰ فوتی که عمده بارهای ترانزیتی را شامل میشوند دارد.
گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بهعنوان مبدع و پیشاهنگ کانتینریسازی حملونقل در منطقه دریای خزر درجهت کانتینریزه شدن بندر سالیانکا نیز اقدامات عملیاتی را انجام داده است ازجمله ایجاد یارد مخصوص کانتینر با مساحت قابل توجه که از الزامات یک بندر کانتینری است.
در ادامه این گزارش به اهمیت حمل کالاهای صادراتی کشور ازجمله میوه و ترهبار و دیگر کالاهای فسادپذیر به روسیه که نیازمند کانتینرهای یخچالی و انبار سرد است و همچنین طراحی و ساخت کریدور سرد در بندر سالیانکا اشاره شده است؛ با احداث این کریدور امکان انتقال محصولات سردخانهای ازجمله میوه، سبزیجات و... پس از حمل با کشتی از کانتینرهای یخچالی به کامیونهای یخچالی و انتقال به سراسر روسیه فراهم شده است.
گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مسئولیت فعالیتهای توسعهای خود در بندر سالیانکا را باتوجه به اهمیت این بندر در راهبرد فعالیت در کریدور شمال-جنوب برای این گروه برعهده مدیران مجرب خود قرار داده است.
باتوجه به مجهز بودن بندر سالیانکا به امکانات حملونقل ریلی بهعنوان یکی از مزیتهای مهم آن بندر همه خطوط ریلی بندر به طول ۴۳۰۰ متر تعمیر و نوسازی شده و توسعه یافتند. همچنین ریلهای جرثقیلهای پرتابل نیز به همراه لوکوموتیوهای موجود در بندر بهطور کامل تعمیر شدند.
همزمان با این تغییرات طرح توسعه بندر و جانمایی کلی و طراحی مناطق عملیاتی و چینش بار نیز طراحی شده است.
با اقداماتی که درجهت بهسازی اسکلهها صورت گرفته است تاییدیه کیفی تمام اسکلهها از سازمانهای بازرسی مربوطه کسب شد.
بنابر اعلام روابط عمومی گروه کشتیرانی، بندر سالیانکا دارای امکانات مناسبی برای تخلیه و بارگیری غلات نیز هست بنابراین افزایش ظرفیت الواتورهای غلات و ساخت انبار ۱۰ هزار تنی غلات در دستور کار قرار گرفته است.
با این اوصاف به نظر میرسد با انجام تعمیرات ادواری ۷ دستگاه جرثقیل پرتابل موجود در بندر و نصب دستگاه ثابت اسکن بار جهت تسریع روند بازرسی کالا، بندر سالیانکا دوران تازهای را آغاز خواهد کرد که بهطور عمده درراستای منافع صادرکنندگان و بازرگانان ایرانی خواهد بود.
ثبت دیدگاه