افزایش 35 برابری تورم لبنیات
افزایش 35 برابری تورم لبنیات؛ شاخص قیمت مصرفکننده محصولات لبنی حدود ٣۵ برابر شده و تورم شیر و لبنیات بالاتر از میانگین تورم دیگر کالاها بوده است.
به گزارش صنعتصنف، پژوهش مشترک اتاق بازرگانی تهران و اندیشکده کسبوکار شریف درباره آثار قیمتگذاری دستوری در صنعت لبنیات نشان میدهد که مداخلات دولت در فرایند قیمتگذاری در این صنعت، به تولید، کیفیت و مصرف لبنیات آسیب زده است.
در این پژوهش، آسیبهای ناشی از قیمتگذاری دستوری هشت گروه کالایی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است و محققان و کارشناسان اقتصادی این مطالعات، راهکارهایی را نیز برای نحوه خروج از قیمتگذاریها با هدف بهبود بهرهوری و بدون آسیب وارد شدن به اقشار کمدرآمد ارائه کردهاند.
این گزارش ردپای سیاستهای اشتباه و آسیبزای قیمتی در این صنعت را بررسی کرده و بر لزوم تفکیک وظایف حمایتی دولت از وظیفه بازارسازی تأکید میکند. چراکه خلط وظیفه حمایتی و تأمین حداقل معیشت برای همه شهروندان با وظیفه بازارسازی، موجب شده که دولت از انجام هر دو بازبماند.
جالب اینکه، با وجود تمام تلاشها برای تثبیت قیمت شیر و محصولات لبنی، قیمت شیرخام، بین سالهای ١٣٧۶ تا ١٣٩٩ حدود ۵۵ برابر شده است؛ در صورتیکه شاخص قیمت مصرفکننده در همین دوره، حدود ٣۵ برابر شده است و تورم شیر و لبنیات بالاتر از میانگین تورم دیگر کالاها بوده است.
از سوی دیگر، نتیجه سرکوب قیمتها درجا زدن در تولید و افزایش قیمت، فراتر از تورم است و یکی از مهمترین تبعات بالا رفتن قیمت محصولات لبنی، کاهش سرانه مصرف آن در کشور است، به طوری که آمارها نشاندهنده کاهش سرانه مصرف خانوارها در همه دهکهاست. این درحالی است که اصل سرکوب قیمت و اعطای یارانه با هدف حمایت از مصرفکننده و گردش چرخهای صنعت اجرا میشود.
سیاستگذار، سالهای متمادی در همه حلقههای تولید شیر و لبنیات دخالت کرده و بسیاری از این دخالتها، غیرضرورری، نابهینه و برخلاف مصالح صنعت و مصرفکننده بوده است. این دخالتها به تولید ضربه زده، کیفیت محصولات لبنی را پایین آورده و فساد و ناکارآمدی ایجاد کرده است. هدف ظاهری، تأمین لبنیات کافی برای عموم جامعه است؛ اما درواقع نتیجه این بوده است که مردم لبنیات کمتر با کیفیت پایینتر و قیمت گرانتر مصرف کردهاند.
بنابر اعلام روابط عمومی اتاق تهران، این پژوهش البته راهکارهایی را در سه بخش «قیمتگذاری نهاده و یارانه»، «قیمتگذاری محصولات لبنی» و «نقش دولت» برای بهبود وضعیت این صنعت ارائه کرده است؛ چنانکه پژوهشگران در این گزارش، بهبود وضعیت یارانه لبنیات را به منظور بهبود معیشت اقشار ضعیف جامعه، ضروری دانسته و در این بخش تجربه اندونزی را مورد توجه قرار دادهاند: اندونزی اصلاح نظام یارانه را کلید زده و به نسبت موفق عمل کرده است. این کشور، در 10 سال گذشته، برنامههای متعددی برای پرداخت مستقیم یارانه به عموم مردم و اقشار ضعیف جامعه اجرا و یارانههای ناکارآمد، فسادزا و رانتی نهادهها را حذف کرده است. یک مورد از این برنامهها سامانه کارتهای اعتباری KKS است که اقشار نیازمند جامعه، با استفاده از آن میتوانند اقلام اساسی خود مانند برنج، گوشت و لبنیات را از فروشگاههای زنجیرهای خریداری کنند. این یک ایده اولیه مناسب است که باید طبق ویژگیهای کشور ما بومیسازی شده و جزئیات آن با نظر کارشناسی تکمیل شود.
پژوهش اندیشکده کسبوکار شریف همچنین «نظارت بر کیفیت و بهداشت لبنیات»، «ایجاد ساختار مناسب اقتصادی برای تولید شیر از طریق حذف نهاده یارانهای»، «مقابله با انحصار در تولید و عرضۀ شیر و لبنیات و رقابتیتر کردن صنعت لبنیات» و «افزایش همکاری و کاهش اصطکاک در زنجیره تولید لبنیات (نهاده- دامدار- لبنیات- توزیع- فروشگاه) را در باب بهبود نقش دولت در این صنعت توصیه کرده است.
ثبت دیدگاه