تعطیلیِ سرد

تعطیلیِ سرد

تعطیلیِ سرد؛ بارش برف، سرمای شدید هوا، افزایش مصارف خانگی گاز، افت فشار گاز و به‌دنبال آن کمبود گاز در بیشتر نقاط کشور باعث تعطیلی اغلب شهرستان‌ها و استان‌ها شد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت‌صنف، با اوج گرفتن کاهش دما، بارش برف و افزایش برودت هوا در برخی استان‌های کشور و به‌دنبال آن رشد مصرف گاز خانگی که تا 83 درصد از میزان گاز تولیدی کشور را شامل می‌شود سبب شد تا تنها راه چاره برای مدیریت مصرف انرژی و جلوگیری از بحران کمبود گاز، تعطیلی ادارات، مدارس و دانشگاه‌ها باشد.

بر این اساس برنامه‌ریزی برای تعطیل کردن مراکز آموزشی و اداری از هفته گذشته در برخی از استان‌ها آغاز شد و از روز شنبه 24 دی‌ماه و در ادامه آن یکشنبه 25 دی‌ماه نیز به پایتخت و استان تهران رسید.

تعطیلی ادارات استان تهران و چند استان

قدرت‌الله شفیقی، معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری تهران در این‌باره اعلام کرد: همه تصمیمات قبلی درباره مدارس و دانشگاه‌ها و بانک‌ها به قوت خود باقی است و تنها درباره ادارات که قرار بود به صورت  یک‌سوم حضوری و مابقی دورکار باشند تغییر کرده و به این ترتیب روز یکشنبه ۲۵ دی‌ماه کل بخش دولتی و خصوصی در استان تهران تعطیل خواهد بود.

در استان کهگیلویه و بویراحمد هم براساس تصمیم ستاد مدیریت بحران استان ساعت شروع فعالیت همه مدارس (از شنبه تا چهارشنبه)، مراکز آموزشی و ادارات آموزش و پرورش استان از ساعت 8.5 صبح است.

در سمنان، خراسان رضوی و زابل، همه ادارات، سازمان‌ها، ارگان‌های دولتی، دانشگاه‌ها و بانک‌های استان (به غیر از شعب مرکزی) روز شنبه تعطیل شدند.

از سوی دیگر در آذربایجان شرقی باتوجه به برودت هوا و لزوم مدیریت مصرف انرژی، همه ادارات و دستگاه‌های اجرایی و در البرز نیز ادارات و سازمان‎ها تعطیل هستند.

همچنین در خراسان شمالی ادارات، دستگاه‌های اجرایی، دانشگاه‌ها و مدارس، در گیلان مدارس و دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، در قم همه مراکز آموزشی و مقاطع مختلف تحصیلی و در خراسان جنوبی نیز ادارات، سازمان‌ها، نهادها، مدارس و مراکز آموزشی روز یکشنبه 25 دی‌ماه تعطیل هستند. 

گاز قطع شد

به گزارش ، در همین حال حسن افتخاری، مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوی گفت: باتوجه به اینکه سه روز نفسگیر و خیلی سخت را سپری کردیم قطعی گاز نداشتیم اما از صبح شنبه به‌دلیل افت فشار در شهرستان‌های کاشمر، نیشابور، سبزوار، بردسکن و تربت‌جام، قطع گاز دارشتیم.

همچنین یعقوبعلی نظری، استاندار مشهد گفت: دو میلیون ۶۰۰ هزار مشترک خدماتی، عمومی و خانگی داریم و هشت میلیون جمعیت مصرف‌کننده در سطح استان است، اما به‌دلیل کاهش فشار شدید شبکه گاز استانی از جمعه‌شب شاهد قطع گاز در نقاط مختلف استان هستیم.
 
وی افزود: در پی بارش‌های هفته گذشته، سرما و برودت سختی را در سطح استان خراسان رضوی داشتیم به نحوی که تا منفی ۲۹ درجه در بعضی از نقاط و شهرستان رسید.

نظری ادامه داد: دمای هوای مشهد شب گذشته منفی ۱۸ بود.

از سوی دیگر مدیرعامل شرکت گاز استان تهران گفت: با افزایش مصرف گاز از جمعه گذشته گاز ۱۶۰۰ مشترک بدمصرف را در تهران قطع کردیم.

به‌گفته هدایی‌پور، مصرف استان تهران در این روز حدود یک‌ششم گاز کشور و 125 میلیون مترمکعب بوده است.

محمدرضا جولایی، مدیر مرکز راهبری گاز کشور نیز اظهار داشت: اگر میزان مصرف به همین روش ادامه داشته باشد استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، گلستان و مازندران با چالش روبه‌رو خواهند شد.

وی افزود: سال گذشته به صورت میانگین فقط یک روز دمای زیر یک درجه را داشتیم اما اکنون سومین روز دمای زیر یک درجه را تجربه می‌کنیم.

جولایی تصریح کرد: صنعت نفت همه زیرساخت‌های لازم را برای توزیع پایدار به کار گرفته، اما به علت افزایش مصرف خانگی و قطع گاز از ترکمنستان و کاهش بالای دما در کل کشور شرایط گازرسانی بحرانی شده است.

او خاطرنشان کرد: جمعه‌شب گذشته سخت‌ترین شب گازرسانی در کشور بود و امشب (شنبه‌شب) به مراتب سخت‌تر خواهد بود و دو استان پرمصرف خراسان رضوی و مازندران باید مدیریت مصرف گاز را از داخل استان اجرا کنند.

گزارش: دانش پورشفیعی
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...