پیشرانه EFP به تولید انبوه می‌رسد

پیشرانه EFP به تولید انبوه می‌رسد

پیشرانه EFP به تولید انبوه می‌رسد؛ نسل جدید پیشرانه محبوب خانواده EF با نام EFP به‌زودی در مراسمی رونمایی و به تولید انبوه می‌رسد.

به گزارش ، قائم مقام توسعه محصول، کیفیت و پروژه های ایران خودرو درباره پیشرانه جدید EFP به‌عنوان قدرتمندترین قوای محرکه‌ای که در حال حاضر در صنعت خودرو ایران تولید می‌شود، اظهار داشت: این موتور برای نخستین بار روی خودرو دناپلاس توربوشارژ جدید نصب خواهد شد که تولید انبوه این خودرو هم‌زمان با تارای سال در دهه مبارک فجر امسال آغاز می‌شود.

عادل پیرمحمدی افزود: پیشرانه EFP با هدف بهبود کیفیت محصولات ایران خودرو در زمینه قوای محرکه، تولید محصولاتی رقابت‌پذیر با استاندارد روز، کاهش مصرف سوخت، کاهش آلایندگی و دستیابی به استانداردهای آلایندگی بالاتر ازجمله یورو شش بوده که خوشبختانه گروه صنعتی ایران خودرو با توسعه خانواده پیشرانه EFP به این اهداف دست یافته است.

پیرمحمدی با اشاره به وجود اشتراک نامی بین پیشرانه EFP و پیشرانه نسل قبلی EF7 تصریح کرد: هیچ اشتراکی در بحث قطعات میان این دو پیشرانه وجود ندارد و بیشتر قطعات EF۷P کاملا از لحاظ طراحی با پیشرانه EF۷ قدیمی متفاوت است.

قائم مقام توسعه محصول، کیفیت و پروژه‌های ایران خودرو در ادامه اظهار کرد: با وجود این تفاوت، پیشرانه EFP به نحوی طراحی شده که سرسیلندر و بلوک سیلندر آن روی خط تولید EF۷ امکان تولید داشته باشد.

پیرمحمدی با بیان اینکه در نخستین گام، نسخه توربوشارژ پیشرانه EFP روی خط تولید می‌رود، خاطرنشان کرد: قرار است این قوای محرکه برای نخستین روی خودرو دناپلاس توربوشارژ جدید دناپلاس توربو جدید که امکانات ایمنی و رفاهی بیشتری نسبت به نسخه پیشین دارد نصب شود.

وی در ادامه گفت: بهینه‌سازی‌های صورت گرفته روی این پیشرانه موجب افزایش توان و گشتاور تولیدی موتور EFP نسبت به موتور EF۷ توربو قدیمی شده است.

پیرمحمدی درباره تفاوت‌های موتورهای EFP با موتور EF۷ قدیمی گفت: قطعات اصلی این قوای محرکه شامل میل لنگ، یاتاقان‌ها، شاتون، پیستون، میل بادامک، سرسیلندر، منیفولد هوای ورودی، منیفولد دود خروجی، سیستم EMS، توربوشارژ، سیستم خنک‌کننده و ... آن کاملا متفاوت بوده که این قطعات با هدف کاهش مصرف سوخت و آلایندگی و افزایش راندمان در مرکز تحقیقات ایران خودرو و مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو (ایپکو) طراحی شده و با همکاری خوب زنجیره تامین، تولید انبوه آن آغاز شده است.

وی تصریح کرد: پیشرانه EFP توربو دارای سیستم پیشرفته زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها CVVT بوده و طراحی و تولید آن یک دستاورد بزرگ برای گروه صنعتی ایران خودرو و همچنین صنعت خودرو کشور آن هم در زمان تحریم‌ها است.

پیرمحمدی عنوان کرد: موتور EFP در حال حاضر قدرتمندترین قوای محرکه‌ای بوده که روی خودروهای تولید داخل نصب شده داشت.

به گفته وی، پس از نصب پیشرانه EFP روی خودرو دناپلاس توربو جدید، ایران خودرو قصد دارد تا این پیشرانه قدرتمند و به‌روز را روی کراس اوور ری‌را نیز که سال آینده تولید انبوه آن آغاز می‌شود، نصب کند.

بنابر اعلام ایکوپرس، پیشرانه EFP توربوشارژ دارای چهار سیلندر و ۱۶ سوپاپ و قادر به تولید قدرتی بین ۱۶۰ تا ۱۷۰ اسب بخار است و ماکزیمم گشتاور آن نیز ۲۴۰ نیوتن متر اعلام شده است در حالیکه پیشرانه EF۷ توربو قدیمی، قدرتی برابر ۱۵۰ اسب بخار و گشتاوری معادل ۲۱۵ نیوتن متر را تولید می‌کند.

بدین ترتیب موتور EF۷ پلاس توربو حدود ۱۰ تا ۲۰ اسب بخار قدرت بالاتر و ۲۵ نیوتن متر گشتاور بیشتری تولید می‌کند و همه این دستاوردها در شرایطی حاصل شده که مصرف سوخت و آلایندگی آن نیز کاهش و دوام پیشرانه نیز افزایش یافته است.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...