بازگشت خودرو به سامانه یکپارچه

بازگشت خودرو به سامانه یکپارچه

بازگشت خودرو به سامانه یکپارچه؛ پس از آنکه بار دیگر اختیار قیمتگذاری خودرو به شورای رقابت واگذار شد این شورا دستور داد که فروش خودرو باید در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو انجام شود.

به گزارش ، شورای رقابت به استناد بند ۵ ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در جلسه ۵۴۳ مورخ 11 بهمن 1401 با دریافت نظرات مشورتی و پیشنهادات در کارگروه خودرو، دستورالعمل تنظیم قیمت خودروی سواری را تصویب کرد.

براساس دستورالعمل مصوب، باتوجه به ضرورت تسهیل دسترسی عموم مصرف‌کنندگان واقعی به بازار خودرو، مقرر است ثبت‌نام و فروش خودروی سواری فقط از طریق سامانه یکپارچه فروش و در چارچوب مصوب شورا انجام شود.

همچنین وضعیت بازار خودرو به صورت مستمر توسط کارگروه خودرو پایش و حسب ضرورت تغییرات لازم در سازوکار عرضه و فروش خودرو در شورای رقابت تصویب و اعمال خواهد شد.

علاوه‌بر این تولیدکنندگان خودرو موظفند در ابتدای هر سال برنامه تولید را به‌تفکیک ماه به شورای رقابت و وزارت صمت اعلام کنند.

سازمان حمایت نیز به‌طور مستمر وضعیت عرضه و تعهدات تولیدکنندگان خود را پایش و گزارش را به کارگروه خودرو ارائه می‌کند.

به‌منظور بهبود رقابت‌پذیری و تنظیم عرضه خودرو، شورای رقابت با همکاری وزارت صمت، سالانه میزان و نوع واردات خودرو را تعیین می‌کند.

در ادامه این دستورالعمل آمده است: هرگونه تغییر قیمت خودرو ناشی از نصب آپشن یا قطعات که اجباری (براساس الزامات قانونی) نباشند باید به سازمان حمایت اعلام و اثر قیمتی آن جهت تأیید به کارگروه خودرو ارسال و سپس به شورای رقابت جهت تصویب و ابلاغ اعلام شود.

از سوی دیگر به‌منظور شناسایی مصرف‌کنندگان واقعی و تسهیل دسترسی به بازار، همه عرضه‌کنندگان خودرو موظفند طرح‌های فروش پیش‌فروش خود را در سامانه خود ارائه کنند، به‌گونه‌ای که پیش از ثبت‌نام از وجود مبلغ متناظر با طرح فروش منطبق با آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو در حساب متقاضی اطمینان حاصل شود.

عرضه‌کنندگان حق پیش‌فروش خودروهایی را که قیمت آن تعیین شده است، خواهند داشت.

براساس ماده 2 قانون ساماندهی صنعت خودرو، بانک مرکزی و شورای اعتبار تأمین ارز را برای واردات خودرو تسهیل می‌کنند.

شرایط متقاضیان خرید خودرو

شورای رقابت در ادامه این دستورالعمل، شرایط مشتریان برای خرید خودرو را آورده است:

1. حداقل سن متقاضیان خرید خودرو 18 سال باشد.

2. دارابودن گواهینامه رانندگی برای متقاضیان خرید خودرو الزامی است.

3. متقاضیانی که طی 48 ماه گذشته صدور فاکتور خورو نزد شرکت‌های ایران خودرو و سایپا یا طی 24 ماه گذشته صدور فاکتور خودرو نزد دیگر شرکت‌ها داشته‌اند، امکان ثبت‌نام و خرید خودرو ندارند.

4. متقاضیانی که دارای پلاک انتظامی فعال هستند امکان ثبت‌نام و خرید خودرو ندارند.

5. انتقال امتیاز و حقوق ناشی از خرید خودرو، به اشخاص ثالث (حتی به صورت وکالتی) و نیز فروش حواله خودرو به صورت وکالتی ممنوع است.

6. امکان صلح در قرارداد وجود ندارد.

7. عرضه‌کننده خودرو موظف است روش‌های بازدارنده برای جلوگیری از انتقال سند حداقل به مدت یکسال، ازجمله در رهن گرفتن سند خودرو، اتخاذ و اجرا کنند.

8. امکان ثبت‌نام و خرید خودرو برای اشخاص حقوقی وجود ندارد.

9. مبلغی از بهای فروش خودرو باید در حساب خریدار موجود باشد که براساس نوع برنامه فروش متغیر است:

الف - در روش های فروش فوری یا فوق‌العاده، 50 درصد از مبلغ فروش خودرو (براساس بخشنامه اعلامی فروش) باید در حساب بانکی متقاضی باشد و تا پس از خرید خودرو امکان برداشت آن مبلغ وجود ندارد.

ب - در روش پیش‌فروش، به اندازه مبلغ پیش‌پرداخت (و براساس بخشنامه اعلامی فروش که باتوجه به تبصره ماده 4) آیین نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو مصوب 1395 هیات وزیران، حداکثر تا 50 درصد از مبلغ فروش خودرو است، باید در حساب بانکی متقاضی باشد و تاپس از خرید خودرو امکان برداشت آن مبلغ وجود ندارد.

تبصره: در صورتی که وضعیت بازار از منظر عرضه و تقاضا متعادل شود به پیشنهاد کارگروه خودرو و تصویب شورای رقابت، محدودیت ها و شروط فوق می تواند با توجه به مدل خودرو و شرکت تعدیل و بازنگری شود.

دستورالعمل تنظیم بازار خودرو

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...