زیان‌های ایران‌خودرو را از دولت می‌گیرم

زیان‌های ایران‌خودرو را از دولت می‌گیرم

زیان‌های ایران‌خودرو را از دولت می‌گیرم؛ مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو به شورای رقابت و دولت هشدار داد که زیان سهامداران ایران خودرو را از آنها می‌گیرد.

به گزارش ، پس از آنکه عنان قیمتگذاری خودروهای انحصاری به دست شورای رقابت افتاد این شورا با ابلاغ دستورالعملی، چگونگی عرضه خودرو و شیوه خرید و فروش آن و مشخصات دریافت‌کنندگان آن را تشریح کرد.

به‌دنیال این دستورالعمل، خودروسازان، بورس کالا، شورای عالی بورس، وزارت اقتصاد و ... با دمیدن در ساز مخالفت نامه شورا آن را برخلاف رویه درست ثبت‌نام و فروش خودرو دانستند و اطمینان دادند که در راه شورای رقابت قدم برنخواهند داشت و این شورا است که باید از مسیر تعیین شده‌اش برگردد.

بر این اساس شورای عالی بورس رأی به تداوم عرضه خودرو در بورس کالا داد و وزیر اقتصاد هم گفت که تلاش می‌کند طی مذاکراتی، اختلاف بین شورای رقابت، خودروسازان و بورس کالا را حل و فصل کند.

در همین حال مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو خطاب به شورای رقابت بیان داشت که قیمتگذاری دستوری سبب زیان سهامداران خودرویی شده و براساس ماده ۹۰ سیاست اصل ۴۴ قانون اساسی، دولت موظف به جبران زیان تولیدکننده است و درخواست ما از مسوولان لغو قیمتگذاری دستوری است.

مهدی خطیبی از اینکه صنعت خودرو انحصاری خوانده می‌شود، افزود: کلیدواژه انحصاری فقط برای ورود به قیمتگذاری خودروسازی به کار می‌رود در صورتیکه باتوجه به اینکه ۳۸ درصد از سهم ریالی بازار در اختیار خودروسازان بخش خصوصی است، انحصاری نامیدن این صنعت دقیق و درست نیست و باید در این موضوع بازنگری شود.

وی تصریح کرد: عرضه در بورس کالا با قیمتی کمتر از بازار صورت می‌گیرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد بالغ‌بر 80 درصد کسانی که در بورس برای خرید خودرو اقدام می‌کنند مشتریان واقعی هستند.

بنابر اعلام ایکوپرس، خطیبی اضافه کرد: دلیل ندارد ایران خودرو محصولات خود را با قیمت تکلیفی و زیان عرضه کند و بر همین اساس درراستای منافع سهامداران از تمام ظرفیت‌های قانونی برای عرضه خودرو در بورس استفاده خواهیم کرد و درخواست داریم مسوولان در این مسیر همراه ما باشند.

به‌گفته وی قرعه‌کشی خودرو سبب زیان ده‌ها هزار میلیارد تومانی به خودروسازان شده و من به‌عنوان مدیرعامل ایران خودرو موظف به پیگیری مصوبات مجمع عمومی سالانه شرکت برای دریافت خسارت از دولت هستم.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو یادآور شد: ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو را پیش‌فروش کرده‌ایم که از طریق قرعه‌کشی مشتریان نهایی را مشخص خواهیم کرد و عرضه این تعداد نیاز بخش زیادی از مشتریان را پوشش خواهد داد.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...