تحویل خودروهای وارداتی از تابستان 1402

تحویل خودروهای وارداتی از تابستان 1402

تحویل خودروهای وارداتی از تابستان 1402؛ متقاضیان ثبت‌نام کننده برای خودروهای وارداتی به احتمال زیاد از تیرماه 1402 می‌توانند خودروهای انتخابی خود را دریافت کنند.

به گزارش ، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان این مطلب در یک گفت‌وگوی رادیویی اظهار داشت که شرایط ثبت‌نام برای خودروهای وارداتی اطلاع‌رسانی شده و بیشتر مردم از آن اطلاع دارند.

امید قالیباف با یادآوری اینکه موعد تحویل ۹۰ درصد خودروها سه ماهه است، اضافه کرد: شاید پنج درصد تحویل فوری و پنج درصد هم شش ماهه باشد. البته ممکن است تغییراتی در این اعداد صورت گیرد اما در همین حدود بازه زمانی خودروها تحویل مشتریان خواهد شد.

به‌گفته وی، علت این مدت زمان‌ها هم این است که به هرحال خودروها باید تولید، وارد و ترخیص شود و درنهایت دیگر اقدامات صورت گیرد تا تحویل مشتریان شود. در خودروسازان داخلی نیز همین روش اجرایی می‌شود حتی در فروش فوق‌العاده هم، خودرو ۹۰ روز بعد تحویل می‌شود.

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره تغییر مسیر عرضه خودروها از بورس کالا به سامانه یکپارچه، گفت: قرار بود نخستین خودروهای وارداتی هفته سوم دی‌ماه عرضه شود اما تاکنون این اتفاق نیفتاده، علت این تغییر مسیر عرضه هم همین تاخیر در فروش بود که از انتهای دی‌ماه به بهمن موکول شد و تا اسفند هم انجام نشد. قرار بود در بورس کالا عرضه شود در همان موقع هم آمادگی این کار وجود داشت اما از نظر بورس کالا ریسک به همراه داشت و بورس زیر بار این ریسک نمی‌رفت. نگران بودند که خودروها در موعد مقرر وارد نشود.

وی درباره واریز وجه ۵۰۰ میلیون تومانی پیش از ثبت درخواست، تصریح کرد: باید به یک نحوی متوجه شویم که متقاضی تمکن مالی دارد یا خیر و آمده تا ابتدا ثبت نام کند، سپس فکری برای مبلغ آن بکند. واریز این مبلغ برای پالایش تقاضا و تفکیک تقاضاها از تقاضای واقعی و تقاضای گذرا و بدون پشتوانه مفید است.

قالیباف تصریح کرد که دارندگان خودرو در مناطق آزاد، تحت شرایط می‌توانند خودروی خود را با پلاک ملی از مناطق آزاد وارد کنند. آیین‌نامه این واردات 10 روز پیش در دولت به تصویب رسید و براساس آن افرادی که خودرو در مناطق آزاد داشته و تمایل به دریافت پلاک ملی دارند، می‌توانند با پرداخت عوارض مربوطه و تعرفه‌های ورودی، پلاک ملی دریافت کنند. البته تخمین ما این است که رقم آن شاید بالا باشد.

عرضه 500 هزارتایی ایران خودرو و سایپا

قالیباف ادامه داد: ایران‌خودرو، سایپا و دیگر خودروسازان نیز باید اواسط هفته جاری، عرضه‌های بزرگ خود را از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو طبق شرایط ثابت گذشته و با قیمت کارخانه‌ای اجرایی کنند. این فرصت خوبی خواهد بود. به اعتقاد بنده کف عرضه باید ۵۰۰ هزار دستگاه باشد. فروش احتمالا در قالب طرح پیش‌فروش خواهد بود؛ اصولا قاعده و عرف فروش خودرو در همه دنیا پیش‌فروش است شرکت منابع را تامین می‌کند، خودرو را می‌سازد و تحویل می‌دهد.

بنابر اعلام ایسنا درباره طرح فروش بزرگ خودروسازان داخلی در این هفته، چند ابهام مطرح است که به‌رغم پیگیری‌های زیاد، هنوز به جواب قطعی در این رابطه نرسیده‌ایم چراکه پیش از این نیز این مقام مسئول اعلام کرده بود خودروسازان در هفته جاری بزرگترین طرح فروش خودرو را بدون قرعه‌کشی و از طریق سامانه یکپارچه اجرایی خواهند کرد که ضمن آن چند ۱۰۰ هزار خودرو عرضه می‌شود. ثبت‌نام از طریق سامانه تخصیص یکپارچه خواهد بود و چنانچه تعداد تقاضا بیش از تعداد عرضه باشد، متقاضیان در فهرست انتظار قرار می‌گیرند و سپس تاریخی برای تحویل به آنها اعلام خواهد شد. زمان دقیق عرضه مشخص نیست اما براساس برنامه‌ریزی‌ها، پیش از نیمه اول اسفندماه عرضه انجام خواهد شد.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...