کارت بانکی جایگزین آزمایشی کارت سوخت

کارت بانکی جایگزین آزمایشی کارت سوخت

کارت بانکی جایگزین آزمایشی کارت سوخت؛ از سال آینده به صورت آزمایشی پرداخت بهای سوخت با کارت بانکی به جای کارت سوخت انجام می‌شود.

به گزارش ، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در این‌باره گفت: زیرساخت‌ها باید در سامانه هوشمند سوخت فراهم شود تا همزمان که افراد کارت بانکی خود را برای پرداخت بهای سوخت می‌کشند، بتوانند میزان اعتبار خود را مشاهده کنند که به احتمال زیاد سال آینده به صورت آزمایشی انجام می‌شود.

جلیل سالاری با بیان اینکه امسال در تولید کارت سوخت رکورد زدیم؛ اظهار داشت: نزدیک به 3.9 میلیون کارت سوخت صادر کردیم و صدور کارت ماهانه شده است در حالیکه ابتدای دولت با حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت روبه‌رو شدیم و موجودی کارت پایین بود و تنها ۹ هزار کارت خام داشتیم.

وی افزود: توصیه ما به مردم این است که در زمان مراجعه به جایگاه سوخت، از کارت شخصی خود استفاده کنند، اما برای افرادی که کارت ندارند یا کارت خود را جا گذاشته‌اند نیز، ظرفیت این وجود دارد که بتوانند از کارت جایگاه‌دار استفاده کنند.

معاون وزیر نفت همچنین با اشاره به اینکه سامانه‌ای راه‌اندازی شده تا افراد پس از جا گذاشتن کارت سوخت خود در جایگاه، بتوانند آن را پس بگیرند، افزود: درباره استفاده از شبکه کارت بانکی برای تخصیص سهمیه سوخت، مباحث امنیتی و قضایی وجود دارد. اتفاقاتی در شاپرک رخ داد. اکنون در بستر اینترنتی (برای تاکسی‌های اینترنتی)، اعتبار رانندگان شارژ می‌شود و براساس آن سوختگیری می‌کنند که سامانه اش در اختیار ما نیست.

وی درباره فرآیند دریافت اینترنتی سهمیه سوخت روی کارت‌های بانکی تصریح کرد: ضمن اینکه قانون تکلیفی را درباره متمرکز کردن حساب‌ها در خزانه برعهده ما گذاشته بود که اکنون حساب‌های فرعی را بسته‌ایم. در حوزه هدفمندسازی تنها یک یا دو حساب باقیمانده که مشکلش مربوط به بانک مرکزی می‌شود.

سالاری با اشاره به طرح آزمایشی تخصیص بنزین به کدملی افراد به جای پلاک خودروها در جزیره کیش گفت: اجرای این طرح چالش‌هایی داشت که بخشی از آن به psp‌ها مربوط می‌شد؛ بخشی مربوط به حوزه خانوارها بود که آمار آنها درواقع باید بررسی شود. اگر قرار است از بستر کارت هوشمند به بستر کارت بانکی حرکت کنیم، باید این مشکلات رفع شود.

وی اضافه کرد: اکنون یک سهمیه ۱۵۰۰ تومانی و یک اعتبار ۳ هزار تومانی داریم یعنی فرآیند اعتبار و تخصیص، رقم دوگانه دارد و اشخاص زمانی که به کارت شخصی دسترسی ندارند می‌توانند از کارت جایگاه استفاده کنند. ابتدا باید در بخش سیاست‌های قیمتی، بخش تک‌نرخی و زیرساخت‌های ما این قضیه بررسی شود و بعد از آن، همزمان روی کارت بانکی اتفاق بیفتد.

وی یادآور شد: زیرساخت این موضوع در سامانه نیز باید فراهم شود تا همزمان با این که افراد کارت بانکی خود را برای پرداخت بهای سوخت می‌کشند، بتوانند میزان اعتبار خود را هم مشاهده کنند. همکاران در حال بررسی و همکاری با پدافند غیرعامل هستند تا مباحث امنیتی پیش‌بینی شود. احتمالا در سال آینده به صورت آزمایشی انجام می‌شود، اما برای تعیین زمان آن، در حال برنامه ریزی هستیم.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی درباره شرایط فعلی باتوجه به نزدیکی به روزهای نوروز گفت: مردم همچنان سهمیه ۶۰ لیتری ۱۵۰۰ تومانی را دارند که ۹ ماه قابلیت ذخیره دارد و ۱۵۰ لیتر هم اعتبار با نرخ دوم ۳ هزار تومانی و تغییری ایجاد نشده است. اگر هم کارت شخصی همراهشان نبود، می‌توانند از کارت آزاد جایگاه‌ها استفاده کنند.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...