واردات آیفون 14 با تعرفه 25 درصدی

واردات آیفون 14 با تعرفه 25 درصدی

واردات آیفون 14 با تعرفه 25 درصدی؛ بهتر است دولت درراستای جلوگیری از سودجویی در بازار و واردات آیفون‌های بی‌کیفیت، تعرفه واردات تجاری آیفون ۱۴ به بعد را ۲۵ درصد کند، اما اجازه واردات آن را بدهد.

به گزارش ، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی با بیان اینکه افزایش قیمت آیفون مطرح نیست و در قانون چیزی به‌عنوان هزینه رجیستری وجود ندارد، گفت: آنچه مطرح شده این است که سود بازرگانی واردات تجاری همه کالاها ازجمله موبایل در سال جاری دو برابر سود بازرگانی واردات تجاری تعیین شده که تاثیری بر قیمت‌ها در بازار ندارد، چراکه از اساس خرید و فروش کالای مسافری مجاز نیست.

مهدی عبقری اضافه کرد: در کتاب تعرفه امسال سود بازرگانی در رویه تجاری برای موبایل زیر ۱۰۰ دلار برابر شش درصد، برای موبایل ۱۰۰ تا ۶۰۰ دلار برابر چهار درصد و برای موبایل ۶۰۰ دلار به بالا، ۱۵ درصد است. به‌طور کلی ما در قانون چیزی به‌عنوان هزینه رجیستری نداریم، بلکه بازرگان باید تعرفه گمرکی، سود بازرگانی و مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کند تا موبایل رجیستر شود.

عبقری درباره نامه‌ای که انجمن یک ماه پیش به معاون اول رئیس جمهوری ارسال کرده، گفت: یکی از موضوعاتی که در این نامه مطرح شده، محروم بودن تجار و بازرگانان از واردات قانونی آیفون ۱۴ بود. تا اول اسفند سال 1401 امکان واردات مسافری آیفون بوده، هرچند رجیستر نشده، اما بعد از این تاریخ به طور کلی هیچ وارداتی برای آیفون ۱۴ ثبت نشده است. این وضعیت باعث افزایش قاچاق موبایل به کشور شده و از طرف دیگر شاهد فرصت‌طلبی‌هایی هستیم. به طوری که برخی از فروشگاه‌ها یا وبگاه‌های فروش به مشتریان می‌گویند کد یا دستگاهی دارند که آیفون ۱۴ با آن کار می‌کند.

وی با بیان اینکه دولت هم در این مدت منفعتی از واردات آیفون ۱۴ نداشته، اظهار داشت: باتوجه به این شرایط و تصمیم مجلس مبنی بر تعرفه ۱۵ درصدی برای موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار، انجمن در این نامه تقاضا کرده مانند ترکیه، درراستای جلوگیری از سودجویی در بازار و واردات آیفون‌های ۱۲ و ۱۳ رفرش و ریپک بی‌کیفیت، تعرفه واردات تجاری آیفون ۱۴ به بعد را ۲۵ درصد کند، اما اجازه واردات آن را بدهد.

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی با بیان اینکه اگر با این نامه موافقت شود، بحث گرانی آیفون مطرح نیست، تصریح کرد: این موضوع برای آیفون ۱۴ به بعد مطرح هست که در اصل الان در بازار اجازه فروش ندارد و تاکنون به صورت قاچاق وارد شده است.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...