ایجاد کارگروه تنظیم مقررات کریدور شمال جنوب
ایجاد کارگروه تنظیم مقررات کریدور شمال جنوب؛ کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، کریدوری را راهاندازی کرده که به وسیله آن همه کشورهای حوزه اوراسیا، هند و شرق آسیا بتوانند از امکانات آن در زمان، قیمت و امنیت مناسب استفاده کنند.
به گزارش صنعتصنف، معاون توسعه بازار گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در نشست سهجانبه جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری هند درباره تسهیل ترانزیت در مسیر کریدور شمال-جنوب که با حضور مقامات عالی رتبه کشورهای روسیه و هند، سفرای مختلف کشورهای حوزه خلیج فارس، دریای عمان و کشورهای شرق و غرب دریای خزر و نمایندگان بخش خصوصی برگزار شد، سخن گفت.
امیر بیات با بیان اینکه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران حدود 140 فروند کشتی شناور و حدود ۱۳۰۰ واگن در اختیار دارد، گفت: کشتیهای این مجموعه در انواع کانتینربر، فله، جنرال کارگو، مسافری و تانکر در اقصی نقاط دنیا مشغول به فعالیت هستند.
بیات افزود: گروه کشتیرانی در حال حاضر حدود ۷ هزار نفر پرسنل دارد که با حدود ۲۷ شرکت زیرمجموعه فعالیتهای حملونقلی، ترانزیت و لجستیک را انجام میدهد.
وی تصریح کرد: در بخش کریدور گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اصطلاح «آی تو آر» (I 2 R) را ایجاد کرده است که به معنی هند، ایران و روسیه است؛ درحقیقت ما بار را با کشتی از هند به سمت خلیج فارس منتقل میکنیم و در ادامه با کمک شرکت حملونقل ریلی و جادهای گروه (حملونقل ترکیبی) همه بارها به سمت دریای خزر حمل شده و از آنجا به بندر آستاراخان و سپس مسکو و سن پترزبورگ ارسال میشود.
بیات با اشاره به دپو، انبارداری و نگهداری کالا در بنادر شمالی و جنوبی اضافه کرد: کشتیرانی دریای خزر بهعنوان بزرگترین ناوگان دریایی در دریای خزر است و همه بارهای ترانزیتی را به تمام بنادری که در شمال، مرکز و شرق دریای خزر هستند، منتقل میکند.
وی در ادامه به امکاناتی که گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در مسیر کریدور شمال- جنوب مهیا کرده اشاره کرد و گفت: سرویسهای هفتگی ایجاد کردهایم و پرداخت هزینههای حمل که یکی از مشکلات بود را به صورت روبل، روپیه، درهم، ریال و دلار در بخشهای مختلف از مشتریان دریافت میکنیم که گامی درجهت رفع مشکلات ارزی است. همچنین فعالیت گروه کشتیرانی در حال حاضر به صورت DOOR TO DOOR است و بیمه محمولات را تا ۷۵ هزار دلار انجام میدهیم.
معاون توسعه بازار گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: یکی از موضوعات مهمی را که در گروه کشتیرانی حل کردیم تحویل بار از مبادی و مقاصد مختلف به/از مشتریان با صدور بارنامه فیاتا سراسری و با امنیت و اطمینان در مکان و زمان مناسب و با قیمت مناسب است. این امر از دسته امکاناتی است که گروه کشتیرانی با تلاش بسیار فراهم کرده است.
وی با اشاره به اهمیت سرعت تخلیه و بارگیری در بنادر مقصد ترانزیت در دریای خزر، خاطرنشان کرد: توقف کشتیها در بنادر مقصد در دریای خزر بسیار بالا بود که یکی از اقدامات قابل توجه گروه کشتیرانی در این خصوص خریداری بندر سالیانکای روسیه به صورت ملکی است که به این سبب خوشبختانه در حال حاضر کشتیها بدون توقف و با تأخیر حداقل، تخلیه و بارگیری میکنند و مزیت ژئواکونومیک کریدور شمال-جنوب باعث دسترسی سریع به مرکز، غرب و شرق روسیه میشود و مجموعه بارهای این نواحی را به بهترین شکل پوشش میدهد.
معاون توسعه بازار گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران درباره تخلیه کانتینر در مقاصد نیز گفت: «ترانزیت تایم» گروه کشتیرانی در کریدور شمال-جنوب بین ۲۰ تا ۲۵ روز و با اعتبار روز است و تاکنون درمجموع دو هزار و ۵۰ TEU کانتینر از مبادی مختلف در هند و روسیه و دیگر کشورها در کریدور جابهجا شده است. به عبارتی در میدان و در صحنه، کریدوری را راهاندازی کردیم که به وسیله آن همه کشورهای حوزه اوراسیا، هند و شرق آسیا بتوانند از این امکانات در زمان، قیمت و امنیت مناسب استفاده کنند.
وی همچنین خواستار ایجاد کمیته و کارگروهی مشترک از سه کشور بهمنظور تنظیم قوانین و مقررات یکسان درراستای تسهیل و تسریع در امر تبادل محمولات بهویژه در امر گمرک و ترانزیت کالا شد.
بیات در پایان به مشکل لایروبی کانال ولگا اشاره کرد و گفت: از روسیه درخواست داریم که درباره لایروبی ولگا اقدامات لازم را انجام دهد تا کشتیهای ما بتوانند با ظرفیت کامل در این مسیر تردد داشته باشند.
ثبت دیدگاه