ارزش سهام پتروشیمی‌ها 40 درصد سقوط کرد

ارزش سهام پتروشیمی‌ها 40 درصد سقوط کرد

ارزش سهام پتروشیمی‌ها 40 درصد سقوط کرد؛ از 17 اردیبهشت‌ماه 1402 تاکنون و پس از اعلام نرخ جدید خوراک پتروشیمی، بالغ‌بر 40 درصد ارزش سهام پتروشیمی‌ها در بازار سرمایه سقوط کرد.

به گزارش ، احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه با بیان این مطلب درباره وضعیت این روزهای بازار سرمایه اظهار داشت: از تاریخ 17 اردیبهشت 1402 و به‌دنبال ابلاغ بخشنامه افزایش نرخ سوخت و نرخ خوراک پتروشیمی‌ها از سوی دولت که نرخ سوخت را تا سقف 4 هزار تومان و نرخ خوراک پتروشیمی را تا سقف 7 هزار تومان افزایش داد، بازار احساس کرد دولت دارد جیبش را خالی می‌کند.

اشتیاقی افزود: در این زمان تولیدکنندگان اوره و اتانول با زیان روبه‌رو شدند و از آن سو هم با پایین آمدن نرخ جهانی گاز، قیمت جهانی اتانول و اوره کاهش پیدا کرد و به این ترتیب بازار سیر نزولی به خود گرفت که همچنان نیز ادامه داد.

وی با بیان اینکه در همین زمان خودرو هم از بورس کالا خارج شد و در عمل جذابیتی برای فعالان بازار سرمایه وجود نداشت بنابراین ریزش بازار سرمایه تثبیت شد.

به‌گفته این کارشناس بازار سرمایه، بررسی وضعیت بازار نشان می‌دهد از 17 اردیبهشت‌ماه تاکنون بالغ‌بر 25 درصد شاخص کل و بیش از 40 درصد نیز سهام پتروشیمی‌ها ریزش کرده‌اند.

اشتیاقی تصریح کرد که پس از ابلاغ مصوبه خوراک پتروشیمی از سوی دولت، برخی‌ها از قبل از این موضوع اطلاع داشتند و پیش از اینکه قیمت سهام پتروشیمی‌ها کاهش پیدا کند با استفاد از این رانت اطلاعاتی، سهام پتروشیمی خود را فروختند. در صورتی که باید قبل از اعلام مصوبه، نمادهای پتروشیمی در بازار سرمایه بسته می‌شد.

این کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با پایگاه خبری اقتصادمند درباره آنچه درباره این ماه‌های اخیر بر بازار سرمایه گذشته به گفت: شاخص کل بازار سرمایه در 8 آبان 1401 تا یک میلیون و 220 هزار واحد هم کاهش پیدا کرد و در آن زمان به‌دلیل ارزان بودن سهام و اشتیاق خریداران برای خرید، تا اواسط بهمن همان سال تا یک میلیون 600 هزار واحد بالا آمد

به‌گفته اشتیاقی، از این زمان موج اول صعود بازار سرمایه اتفاق افتاد.

او بر این باور است که موج دوم رشد بازار سرمایه با افزایش نرخ دلار نیمایی از 28500 تومان به 38500 تومان و ایجاد مرکز مبادله ارز و طلا از سوی بانک مرکزی بود و در این راستا صادرکنندگانی که شرکت‌هایشان در بورس بود، از رشد خوبی برخوردار شدند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: آغاز رشد شاخص از اواسط بهمن به‌دلیل گرانتر شدن نرخ دلار نیمایی تا 17 اردیبهشت 1402 ادامه داشت و حتی در این مدت اعتماد مردم به بورس همانند سال 1399 احیاء شد و ورود پول به بازار سرمایه به حدی بود که حتی به اظهار رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تا روزانه یکهزار میلیارد تومان در سال 1402 هم رسید.

وی درباره بازگشت اعتماد به بازار سرمایه اذعان داشت: البته قول‌های مساعدی از سوی دولت داده شده که نرخ خوراک پتروشیمی به قیمت قبل بازمی‌گردد و در این میان گزارش‌های سه ماهه صنایع که روی کدال قرار گرفته هم نشان می‌دهد که بیشتر صنایع بورسی وضعیت خوبی دارند.

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...