دستورالعمل جدیدتر سازمان حمایت برای خریداران خودرو
دستورالعمل جدیدتر سازمان حمایت برای خریداران خودرو؛ سازمان حمایت کمتر از 10 روز پس از ابلاغ دستورالعمل شکایات مصرفکنندگان خودرو، دستورالعمل جدیدتری را برای همه خریداران خودروهای داخلی و خارجی صادر کرد.
به گزارش پایگاه خبری صنعتصنف، اگرچه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در 19 تیرماه 1402 بهدنبال ابلاغ و انتشار مصوبه جدید شورای رقابت درباره قیمت خودروهای مونتاژی، دستورالعمل رسیدگی به شکایات خریداران را در 7 بند منتشر کرد اما این دستورالعمل حتی 10 روز هم دوام نیاورد و این سازمان بار دیگر در 27 تیرماه، دستورالعمل جدیدی را برای رسیدگی به شکایات خریداران خودروهای مونتاژی صادر کرد.
بر این اساس رئیس سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان در نامهای، اصلاحیه دستورالعمل نحوه رسیدگی به شکایات مصرفکنندگان خودرو را به مدیران کل صنعت، معدن و تجارت استانهای سراسر کشور ابلاغ کرد.
طبق ابلاغیه سازمان حمایت درباره اصلاحیه نحوه رسیدگی به شکایات مصرفکنندگان خودرو به مدیران کل صنعت، معدن و تجارت استانهای سراسر کشور، از این پس همه مشتریان خودروهای داخلی و خارجی میتوانند براساس این دستورالعمل ابلاغی در صورت شکایت به ادارات صمت استانهای کشور مراجعه و شکایت خود را ثبت کنند.
طبق این ابلاغیه همه متقاضیانی که از طریق سامانه یکپارچه خودرو اقدام به ثبتنام کرده و اولویت آنها اعلام شده، در صورت اعتراض یا شکایت میتوانند با ارائه مستندات و مدارک لازم و مطابق فرایند اعلامی در دستورالعمل فوق نسبت به پیگیری شکواییه خود مبادرت کرده و در همین راستا ادارات کل صنعت، معدن و تجارت استانها مکلفند ضمن راهنمایی لازم در این زمینه، درباره شکواییههای واصله و براساس فرآیند تعریف شده، اقدام کنند.
همچنین در نامه حسین فرهیدزاده به مدیران کل صنعت، معدن و تجارت استانهای سراسر کشور با موضوع «دستورالعمل تکمیلی نحوه رسیدگی به شکایات مصرفکنندگان خودرو» آمده که قیمتهای مصوب درب کارخانه انواع خودروهای مونتاژی در سامانه شورای رقابت به آدرس nicc.gov.ir بارگذاری شده و حسب تاکید آن مرجع، برای همه ذینفعان لازمالاجرا است.
به گزارش صنعتصنف، فرهیدزاده در ادامه تأکید کرد: با هدف تسریع در رسیدگی به شکواییهها درباره عدم رعایت قیمتهای مصوب ابلاغی شورا و همچنین عدم صدور دعوتنامههای تکمیل وجه و امتناع از عرضه، موارد زیر باید لحاظ شود.
الف – قیمت:
1. ملاک قیمت در قراردادهایی که از تاریخ ۱۶ اردیبهشت تا ۱۷ تیر منعقد شده، قیمتهای مصوب جلسه ۵۶۶ شورای رقابت است.
2. ملاک قیمت در قراردادهایی که از تاریخ ۱۷ تیر به بعد منعقد شده، قیمتهای مصوب جلسه ۵۸۴ شورای رقابت است.
3. قیمتهای اعلامی و مصوب شورای رقابت در همه مصوبات یاد شده قیمت درب کارخانه بوده و به قیمتهای مذکور عوارض و هزینههای قانونی اضافه میشود.
4. باتوجه به ابلاغ قیمت محصولات شرکتهای خودروساز مونتاژی توسط شورای رقابت در ۱۶ اردیبهشت، درخصوص قراردادهایی که پیش از تاریخ ابلاغیه منعقد شده، استعلام لازم از شورای رقابت صورت گرفته و ملاک عمل در این خصوص نظر شورا است که پس از دریافت پاسخ، اطلاعرسانی خواهد شد.
5. درباره خودروهایی که در مصوبه ۱۶ اردیبهشت قیمت نداشته و در مصوبه ۱۷ تیر برای آنها قیمت تعیین شده، از شورای رقابت استعلام لازم صورت گرفته که ملاک عمل اعلام نظر شورا خواهد بود که در این خصوص هم اطلاعرسانی خواهد شد.
ب - عدم صدور دعوتنامه:
1. اولویتهای فصل بهار: آن دسته از متقاضیانی که براساس سامانه یکپارچه فروش خودرو، اولویت تحویل آنها فصل بهار بوده و تاکنون دعوتنامهای از ناحیه شرکتهای خودروساز برای آنها صادر نشده، این موضوع به منزله عدم ایفای تعهدات ابلاغی بوده و در صورت اعلام به شرکت مبنی بر صدور دعوتنامه و عدم تمکین شرکت در این خصوص، مطابق آراء دیوان عدالت اداری، رسیدگی به موضوع عدم ایفای تعهدات قراردادی در صلاحیت محاکم تعزیری نبوده و باید در محاکم عمومی رسیدگی شود، بنابراین شاکیان باید جهت طرح دعوی به محاکم عمومی راهنمایی شوند.
همچنین در این ابلاغیه تاکید شده که صدور دعوتنامههای مرتبط با موعد تحویل فصل بهار پس از تاریخ ابلاغ قیمتهای ۱۶ اردیبهشت (درخصوص خودروهای دارای قیمت مصوب) مطابق با صراحت اعلام نظر شورای رقابت پیرامون موضوع، باید برمبنای قیمتهای یاد شده صورت پذیرفته و صدور دعوتنامه با اعمال قیمتهای جدید (۱۷ تیر) تخلف و فاقد وجاهت قانونی بوده و باید اقدام قانونی لازم صورت پذیرد.
2 - اولویتهای فصل تابستان: باتوجه به اعلام نرخهای مصوب جدید خودروهای مونتاژی طی مصوبه ۱۷ تیر شورای رقابت، شرکتهای تولیدکننده خودرو باید در خصوص همه متقاضیانی که اولویت آنها فصل تابستان در نظر گرفته شده، نسبت به صدور دعوتنامه براساس قیمتهای مصوب جدید اقدام کنند.
پس از صدور دعوتنامه قبل از تاریخ یاد شده و با قیمتهای قبلی به قوت خود باقی است. اعمال هرگونه افزایش قیمت بیش از قیمتهای مصوب به منزله گرانفروشی بوده و پس از شکایت متقاضی و ارایه مستندات لازم، اقدام لازم مطابق ابلاغیه صادره انجام میشود. در صورت عدم صدور دعوتنامه در مهلت مقرر، اقدامات لازم مطابق فرآیند مندرج در بند قبل و اولویتهای فصل بهار صورت میگیرد.
ج - سایر موضوعات:
نگهداری و دپوی خودرو به صورت عمده و عدم عرضه غیرموجه، در صورتی که مربوط به تعهدات قبلی شرکتها، خودروهای تعیین تکلیف شده فعلی و یا مشکلات مربوطه نظیر پلاک و ... نباشد، مطابق ابلاغیه سال گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت، مشمول احتکار بوده و در صورت مشاهده باید اقدامات قانونی لازم انجام شود.
در ارتباط با مشکلات و شکواییههای با موضوع عدم تحویل، عدم پرداخت سود مشارکت و عدم پرداخت خسارت تاخیر، طی دادنامههای یاد شده هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، محاکم عمومی صالح به رسیدگی بوده و در این ارتباط نیز هیئت حل اختلاف بین دستگاههای اجرایی در جلسه مورخ مهر 1401 بر این موضوع تاکید کرده است. بنابراین در این خصوص باید مطابق فرایند ذکر شده اقدام شود. مراتب پیش از این جهت رعایت در اقدام به تمامی ادارات کل ۳۱ استان ابلاغ شده است.
همچنین در بخش دیگر این ابلاغیه آمده که صدور دعوتنامه پیش از موعد اولویتهای ابلاغی، با هدف تحویل سریعتر خودروها (با رعایت فاصله زمانی تحویل حداکثر سه ماه از تاریخ تکمیل وجه مطابق آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو)، با رضایت مصرفکنندگان بلامانع بوده و در صورت عدم تمایل به واریز وجه و تکمیل فرایند توسط متقاضی، شرکت حق حذف اولویتها را نخواهد داشت.
همچنین باتوجه به صراحت دستورالعمل نحوه رسیدگی به شکواییهها، درراستای تسریع فرآیند رسیدگی و عدم سردرگمی متقاضیان، ارسال شکواییهها فقط باید در چارچوب ضوابط تعریف شده صورت پذیرد. بدیهی است در صورت ضرورت اطلاعرسانی موارد خاص، مراتب در قالب مکاتبات، به ادارات کل صنعت معدن و تجارت ابلاغ میشود.
ادارات کل محل استقرار واحدهای تولیدکننده خودرو ضمن رعایت مفاد دستورالعمل اصلاحی پیوست و موارد مطروحه در این مکاتبه، هماهنگی کامل جهت تسریع در رسیدگی به شکواییههای واصله را انجام و درصورت هرگونه ابهام نسبت به انعکاس کلیات موضوع جهت تعیین تکلیف به این سازمان اقدام کنند.
سازمان حمایت در پایان ابلاغیه خود تاکید کرده که بهمنظور تسریع در فرآیند رسیدگی به شکایات واصله و پاسخگویی فوری به متقاضیان و امکان دریافت گزارشهای لازم و برخط، تشکیل پرونده با مستندات کامل و متقن فقط از طریق سامانه یکپارچه مدیریت بازرسی (سیمبا) انجام شود.
ثبت دیدگاه