ایران، بازار پوشاک دست‌دوم شده است

ایران، بازار پوشاک دست‌دوم شده است

ایران، بازار پوشاک دست‌دوم شده است؛ کالای قاچاقی که به کشور وارد می‌شود کالای روز نیست و بازار پوشاک ایران تبدیل به بازار استوک فعالان این حوزه شده است.

به گزارش ، عضو هیأت مدیره اتحادیه تولید و صادرات پوشاک با بیان این مطلب اظهار داشت: کالای قاچاقی که به کشور وارد می‌شود کالای روز نیست. در حال حاضر قیمت یک شلوار لی معقول در ترکیه ۱۴ تا ۱۵ دلار است که کالای داخل می‌تواند با آن رقابت کند. اما کالای قاچاق از رده خارج، دو دلار قیمت دارد و تولیدکننده نمی‌تواند با آن رقابت کند.

مجید افتخاری اضافه کرد: سال ۱۴۰۰ فهرستی از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به‌عنوان پوشاک قاچاق محرز منتشر و قرار شد تا تیرماه همان سال، از فعالیت این برندها در مراکز تجاری جلوگیری شود. اخیرا نیز همان فهرست دوباره تحت عنوان برندهای پوشاک قاچاق منتشر شده است.

وی تصریح کرد: البته سال قبل هم از فعالیت این برندها در مراکز تجاری جلوگیری نشد.

افتخاری با بیان اینکه کالای قاچاق به شکل عجیب و غریبی بازار را احاطه کرده، گفت: این صحبت‌ها مربوط به کالای قاچاق محرز است. بخش دیگری از بازار هم دست محصولاد قاچاق غیرمحرز است‌. از سال ۱۳۹۷ واردات پوشاک ممنوع شده و در سال ۱۳۹۹ مجوز شرکت‌های خارجی که در ایران فعالیت می‌کردند تمام شده، اما هنوز در حال فعالیت هستند و مشخص نیست کالای آنها از کجا تامین می‌شود.

وی افزود: همچنین برخی از محموله‌های قاچاق با این ادعا که محصول آن‌ها داخلی بوده و برای فروش بیشتر، برند خارجی روی آن درج کرده‌اند، در حال تبرئه هستند.

بنابر اعلام ایسنا، عضو هیأت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با بیان اینکه اخیرا پاکستان هم به بازار پوشاک قاچاق در ایران ورود کرده، تصریح کرد: در گذشته پاکستان سهم زیاد از پوشاک قاچاق در بازار ایران نداشت، اما الآن به شکل عجیب و غریبی در حال پیدا کردن سهم خود است. علت این وضعیت مزیت رقابتی پاکستان در پنبه و پارچه‌های کتان و سطح تولید معقول آن است که باعث شده در کنار بنگلادش از بازار ایران سهم بگیرد.

به گفته وی دروازه چین هم دوباره باز شده و این در حالی است که این کشور سهم خود را از بازار ایران از دست داده بود. ترکیه هم که به واسطه آنلاین شاپ‌ها، در بازار ایران حضور دارند. بنابراین بازار داخل تبدیل به بازار استوک فعالان حوزه پوشاک شده است که به‌طور عمومی از رده خارج هستند و به شکل کیلویی به کشور وارد می‌شوند. به همین دلیل قیمت‌ آنها نیز از یک پنجم تا یک دهم قیمت کالا در کشور مبداء است.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...