ارز محلی جایگزین دلار و یورو در تبادلات گردشگری

ارز محلی جایگزین دلار و یورو در تبادلات گردشگری

ارز محلی جایگزین دلار و یورو در تبادلات گردشگری؛ رییس کل بانک مرکزی از برنامه‌ریزی این بانک برای حذف دلار و یورو و بهره‌گیری از ارزهای محلی و منطقه‌ای برای مبادلات غیرتجاری و سیاحتی خبر داد.

به گزارش ، رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه جایگزینی عرضه و تحویل دینار به زائران اربعین حسینی برای نخستین‌بار با موفقیت انجام شد آن را تجربه عملی حذف دلار از مبادلات غیرتجاری و سیاحتی برشمرد و گفت: تعمیم تجربه رضایت‌بخش اربعین حسینی به دیگر کشورهای منطقه در حال بررسی کارشناسی و برنامه‌ریزی عملیاتی است و به زودی شاهد اجرای آن خواهیم بود.

محمدرضا فرزین در پیامی ضمن تشکر از همه دست‌اندرکاران و برگزارکنندگان اربعین حسینی و تقدیر ویژه از مدیریت مدبرانه مسئولان ارزی بانک مرکزی، مدیران بانک‌های عامل فروش ارز اربعین، وزارت کشور و همه ارگان‌ها تصریح کرد: خدمات ارز اربعین در سال جاری با چند تفاوت اساسی با سال‌های قبل توسط شبکه بانکی کشور انجام گرفت.

فرزین عرضه ارز اربعین توسط شش بانک بزرگ کشور در قالب ۱۷۹۰ شعبه شهری و روستایی را اقدامی مهم برشمرد و گفت: امسال برای نخستین بار، مراحل دریافت ارز اربعین، ساده‌تر بود و تلاش شد سهم بیشتری از خدمات توسط سامانه‌های غیرحضوری انجام شود.

وی تصریح کرد: از ماه‌ها قبل، منابع دیناری عرضه ارز اربعین زائران ایرانی در بزرگترین گردهمایی جهان فراهم و برای نخستین بار نیز به جای ارزهای دلار و یورو، از ارز کشور مقصد استفاده شد.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه اضافه کرد: مسئولان این بانک از ماه‌ها قبل، برآورد دقیقی از منابع دیناری مورد نیاز تا پایان سفر اربعین حسینی را پیش‌بینی کردند و با برنامه‌ریزی دقیق، خدمات عرضه ارز اربعین با نرخ یکسان و بدون هیچ کمبودی در همه شعب و در طول روزهای هفته ارائه شد. در طول روزهای اربعین حسینی نیز همگان شاهد بودند که این اقدام هوشمندانه باعث کاهش نرخ دینار در بازار غیررسمی شد.

بنابر اعلام بانک مرکزی، فرزین تاکید کرد: الگوی به کار گرفته شده که مورد رضایت زوار اربعین حسینی و مقامات مختلف کشور نیز قرار گرفت را می‌توان برای دیگر کشورهای منطقه نیز به کار برد.

رئیس‌کل بانک مرکزی افزود: در حال حاضر معاملات کالایی کشورمان با دیگر کشورها با ارزهای یورو، درهم، یوان، روبل، روپیه و دینار صورت می‌گیرد ولی درخصوص معاملات سیاحتی و غیرتجاری، همچنان ارزهای غالب یورو و دلار است که تجربه عملی حذف دلار از مبادلات غیرتجاری و سیاحتی در روزهای اربعین امسال برای نخستین بار در کشور اتفاق افتاد.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...