کیفیت خودروهای داخلی به 50 درصد نمی‌رسد

کیفیت خودروهای داخلی به 50 درصد نمی‌رسد

کیفیت خودروهای داخلی به 50 درصد نمی‌رسد؛ کالاهایی که در فضای انحصار تولید می‌شوند ازجمله خودرو و دخانیات نتایج قابل‌ تأملی داشته و کیفیت آنها حتی به 50 درصد هم نمی‌رسد.

به گزارش ، رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان این مطلب در مراسم نکوداشت روز ملی استاندارد گفت: نرخ کیفیت در بعضی از کالاها ازجمله صنعت خودروسازی زیر 50 درصد است و خودروسازان نتوانسته‌اند رضایت مردم را کسب کنند.

مهدی اسلام‌پناه افزود: برای نخستین بار طرح تدوین و افزایش تعداد استانداردهای اجباری قطعات منفصله خودرو از کمتر از 100 قطعه در ابتدای دولت سیزدهم به 1000 قطعه در دستور کار قرار گرفت و برای اولین بار در تاریخ صنعت خودروسازی بالغ‌بر 5 خودروی بی‌کیفیت، غیرروزآمد و دارای عیوب پرتکرار از چرخه تولید خارج شد.

اسلام‌پناه ادامه داد: همچنین رفع تعلیق 9 استاندارد از مجموع 85 استاندارد خودرو که متأسفانه در دولت قبل تعلیق شده بود با ترتیب شورای‌عالی استاندارد انجام شد.

وی اضافه کرد: بنابراین برنامه راهبردی استانداردسازی برای نخستین بار تدوین و تصویب شد و درجهت اجرایی شدن مفاد بیانیه ارزشمند گام دوم انقلاب اسلامی، اهداف 22گانه نظام استاندارد کشور از مفاد این سند متعالی استخراج شد و مبنای سیاست‌گذاری در نظام استاندارد کشور قرار گرفت

اسلام‌پناه اضافه کرد: طرح‌های پایش کم‌فروشی و بسته‌بندی نیز به‌طور جدی و مستمر اجرا شد که طبق آمار موجب کاهش میزان کم‌فروشی در بسته‌بندی‌های کالا از 41 درصد به زیر 20 درصد شد. همچنین در بهار 1402 طرح محاسبه نرخ رشد کیفیت کالا با 24 شاخص کیفیت به‌صورت آماری و علمی تحلیل شد و نتایج نشان از انعکاس صادقانه نظرات مردم و همخوانی آن با ساختارهای بازار داشت. شاخص‌های رضایت و کیفیت برای صنایعی چون مواد غذایی، شوینده‌ها و محصولات شیمیایی، مبلمان و کفپوش، محصولات سلولزی و همچنین کالای خانگی که شرایط رقابتی دارند و حتی توان صادراتی نیز در آن وجود دارد، با اعدادی بالای 70 درصد از رضایت و کیفیت ادراک‌شده همراه بود.

رئیس سازمان ملی استاندارد یادآور شد: اما کالاهایی که در فضای انحصار تولید می‌شوند ازجمله خودرو و دخانیات نتایج قابل‌ تأملی داشت که حتی در برخی شاخص‌ها به 50 درصد هم نمی‌رسید.

وی خاطرنشان کرد: درجهت کاهش مصرف انرژی از طریق کاهش بار تقاضا، 55 استاندارد در بخش انرژی در حوزه‌های لوازم خانگی، لامپ و مرغداری‌ها تدوین شد که طی یک برنامه 4 ‌ساله منجر به کاهش مصرف 3 هزار مگاوات معادل 4 نیروگاه بزرگ خواهد بود.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...