راهکارهای رفع ناترازی گاز طبیعی ارائه شد

راهکارهای رفع ناترازی گاز طبیعی ارائه شد

راهکارهای رفع ناترازی گاز طبیعی ارائه شد؛ استفاده از تجارب الگوهای بین‌المللی و روش‌های اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی و مدیریت یکپارچه در بخش‌های خصوصی، دولتی و مجلس ازجمله راهکارها رفع ناترازی گاز است.

به گزارش ، در پنجمین جلسه کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران، با حضور سرپرست اداره‌کل نظام فنی و اجرایی و ارزشیابی طرح‌های وزارت نفت، دلایل ناترازی گاز در چهار ماه پایانی سال 1401 مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی CNG در گزارشی به تشریح بحران ناترازی در تولید و مصرف گاز طبیعی در ایران پرداخت و با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از 90 درصد از صنایع و نیروگاه‌های کشور به گاز طبیعی وابسته هستند، میزان ذخایر اثبات‌ و کشف شده گاز طبیعی در ایران را 34 تریلیون مترمکعب عنوان کرد و یادآور شد که طبق بررسی‌های رسمی، ایران دومین کشور دارای ذخایر گاز طبیعی در جهان و چهارمین مصرف‌کننده بزرگ جهان در گاز است.

اردشیر دادرس همچنین میزان وابستگی تولید برق در ایران به گاز طبیعی را 67 درصد عنوان کرد و به این آمار نیز اشاره کرد که تا سال 1420، نیاز مصرف کشور به گاز به میزان 1550 میلیون مترمکعب برآورد می‌شود در حالیکه توان عرضه گاز 950 میلیون مترمکعب تخمین زده شده‌ است.

دادرس سپس برای ارائه تصویر واقعی‌تر از وضعیت ناترازی گاز در کشور، به آمار وزارت نفت از میزان شدت مصرف گاز خانگی طی سال 1400 اشاره کرد و گفت: طبق این آمار، در تیرماه 1400، شدت مصرف گاز خانگی 8 درصد بود در حالیکه این میزان در بهمن‌ماه همان سال (1400) به 48 درصد افزایش یافت.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی CNG در ادامه به روند رو به رشد مصرف روزانه گاز در ایران طی یک دهه اخیر اشاره کرد و در این رابطه تصریح کرد که میانگین میزان مصرف گاز در ابتدای سال 1390 معادل 500 میلیون مترمکعب بود که این میزان در سال 1400 به بیش از 800 میلیون مترمکعب رسید.

وی سپس به وضعیت تولید و مصرف گاز طبیعی در ایران طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی در 15 سال گذشته اشاره کرد و افزود: طبق این گزارش، تولید و مصرف گاز در ایران طی سال 2007 میلادی به میزان 4 تریلیون فوت مکعب بوده و در سال 2021 به تولید 8 تریلیون فوت مکعب و مصرف 9 تریلیون فوت مکعب رسید.

وی سپس با بیان اینکه در کشور به 20 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای حفظ وضعیت تولید فعلی در طرح‌های فشارافزایی مخازن پارس‌جنوبی نیاز است، چالش‌های پیش‌روی صنعت گاز در کشور را عدم توسعه میادین گاز شمال و جنوب، عدم فشارافزایی در چاه‌های میادین گاز و عدم سرمایه‌گذاری برای ذخیره‌سازی 10 درصدی شبکه گاز کشور عنوان کرد.

وی در ادامه به برخی راهکارهای اجرایی در رفع ناترازی گاز طبیعی در کشور اشاره کرد و در این رابطه، استفاده از تجارب الگوهای بین‌المللی و روش‌های اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی، عضویت ایران در انجمن‌های بین‌المللی گاز، مدیریت یکپارچه در بخش‌های خصوصی، دولتی و مجلس و همچنین سرعت بخشیدن به بازار بهینه‌سازی انرژی را ازجمله این راهکارها برشمرد.

بنابر اعلام روابط عمومی اتاق تهران در ادامه این جلسه نیز، امید شاکری سرپرست اداره‌کل نظام فنی و اجرایی و ارزشیابی طرح‌های وزارت نفت در سخنانی، از برنامه‌ریزی این وزارتخانه برای افزایش تولید گاز از طریق توسعه میادین مستقل و حمایت از بخش‌خصوصی برای ورود به صنایع بالادستی و نیز جمع‌آوری گازهای فلر از طریق انعقاد قراردادهای مشخص خبر داد و از تنظیم پروژه‌های ذخیره‌سازی گاز از طریق مشارکت فعالان اقتصادی و همچنین اعطای تسهیلات به سرمایه‌گذاران در طرح‌های بهینه‌سازی را از دیگر برنامه‌های وزارت نفت یاد کرد.

شاکری همچنین به فعال شدن دوباره شورای عالی انرژی اشاره کرد و یادآور شد که با مصوبه این شورا، آئین‌نامه ایجاد بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست تدوین و دستورالعمل‌های اجرایی آن به دستگاه‌ها ابلاغ شده است.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...