کالاهای مشمول ارز ۲۸۵۰۰ تومانی نصف شد

کالاهای مشمول ارز ۲۸۵۰۰ تومانی نصف شد

کالاهای مشمول ارز ۲۸۵۰۰ تومانی نصف شد؛ بالغ‌بر 200 قلم کالا از فهرست دریافت ارز 28500 تومانی خارج شده و تنها 200 ردیف کالای اساسی ازجمله نهاده‌های دامی در این فهرست باقی ماندند.

به گزارش ، براساس اعلام مسئولنا دولتی حدود ۲۰۰ قلم کالا از فهرست ارز ۲۸۵۰۰ تومانی مرتبط با سیاست تثبیت ارزی خارج شده‌اند.

از بهمن ماه سال گذشته بعد از جهش نرخ ارز در پی جراحی اقتصادی اردیبهشت و حذف ارز ترجیحی، بانک مرکزی و معاون اول رئیس جمهور در یک طرح مشترک از پیاده‌سازی سیاست تثبیت ارزی برای یک بازه دوساله خبر دادند.

بر این اساس قرار شد نرخ ارز واردات کالا معادل هر دلار 28500 تومانی تثبیت شود. مدتی بعد رئیس‌کل بانک مرکزی از تأسیس مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد که نرخ تأمین ارز برای کالاهای واسطه‌ای تولید در این بازار حدود 37500 تومان تعیین شد، و در پی آن قرار شد فقط 25 دسته کلی کالاهای اساسی با نرخ 28500 تومانی تأمین ارز شوند.

پیگیری‌ها نشان می‌دهد در ابتدا حدود 400 ردیف تعرفه کالایی مشمول ارز 28500 تومانی شده بود و حالا خبر می‌رسد 200 قلم کالا از این فهرست خارج شده و تنها 200 ردیف کالای اساسی مثل نهاده‌های دامی (ذرت، جو و...) و برخی روغن‌ها مشمول ارز 28500 تومانی هستند.

این موضوع از سوی علیرضا پیمان‌پاک، قائم‌مقام وزارت جهاد کشاورزی در امور بازرگانی نیز تأیید شده است و به‌نظر می‌رسد دولت با وجود تثبیت نرخ ارز 28500 تومانی در لایحه بودجه 1403 شروع به حذف تدریجی اقلام مشمول ارز ترجیحی کرده است.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...