اجرای گام‌به‌گام قانون پایانه‌های فروشگاهی تشریح شد

اجرای گام‌به‌گام قانون پایانه‌های فروشگاهی تشریح شد

اجرای گام‌به‌گام قانون پایانه‌های فروشگاهی تشریح شد؛ فرآیندهای اجرایی قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان به صورت گام به گام برای فعالان اقتصادی و صاحبان کسب‌وکار در بخش خصوصی تشریح و تبیین شد.

به گزارش ، معاونت توسعه خدمات کسب‌وکار با همکاری کمیسیون بهبود محیط کسب‌وکار و رفع موانع تولید اتاق بازرگانی تهران یک رویداد آموزشی با عنوان «آشنایی با قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان» را برگزار کردند. در این کارگاه آموزشی حضوری که با اقبال فعالان اقتصادی و صاحبان کسب‌وکار در بخش خصوصی روبه‌رو شد، فرآیند اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی تشریح شد.

در ابتدای این کارگاه آموزشی، کارشناس سازمان تنظیم مقررات مالیاتی بخش‌هایی از فرایند اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه ‌مؤدیان را برای فعالان اقتصادی تبیین کرد.

محمدامین سالمی با اشاره به اینکه قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه ‌مؤدیان دارای دو بخش است، توضیح داد: در سامانه ‌مؤدیان به هر فعال اقتصادی یک کارپوشه تخصیص پیدا ‌می‌کند که پس از صدور هر صورتحساب توسط ‌مؤدی در پایانه فروشگاهی، این صورتحساب به سامانه ‌مؤدیان ارسال ‌می‌شود و ‌مؤدیان در کارپوشه خود می‌توانند پرونده‌های فعالشان را مشاهده کنند.

سالمی در ادامه توضیح داد که فعالان اقتصادی می‌توانند دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی را در بخش قوانین و مقررات مربوط به پایانه‌های فروشگاهی و سامانه‌های ‌مؤدیان در پرتال سازمان امور مالیاتی مشاهده کنند. در این بخش همچنین سئوالات متداول کسب‌وکارها درباره این قانون پاسخ داده شده است.

او با بیان اینکه براساس معاملات و فعالیت‌های مختلف و متناسب با نوع کسب‌وکار ‌مؤدیان، الگوهایی برای صورتحساب‌های الکترونیکی تعریف شده است، افزود: هر الگوی صورتحساب الکترونیکی دارای برخی اقلام اختصاصی و برخی اقلام مشترک با دیگر الگوهاست. البته این اقلام مختص صورتحساب‌های الکترونیکی بوده و اقلام دیگری را شامل نمی‌شود. جزئیات قانونی این الگوها در دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی که در پورتال سازمان مالیاتی بارگذاری شده آمده است.

این کارشناس سازمان تنظیم مقررات مالیاتی گفت که ‌مؤدیان برای ارسال صورتحساب الکترونیکی خود به سامانه ‌مؤدیان باید گواهی امضای الکترونیکی دریافت کنند. اما چنانچه برای ارسال این صورتحساب‌ها از شرکت‌های معتمد استفاده کنند، نیازی به این گواهی نخواهند داشت. در عین حال، تولیدکنندگان، واردکنندگان و ارائه‌کنندگان خدمات باید نسبت به دریافت شناسه کالا و خدمات از وزارت صمت اقدام کنند. به این ترتیب، شناسه کالا از سامانه جامع تجارت و شناسه خدمت از مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمت قابل دریافت است.

سالمی در ادامه توضیحاتی درباره شرکت‌های معتمد سازمان امور مالیاتی برای انجام فرآیندهای این قانون برای ‌مؤدیان ارائه کرد و گفت: پیشنهاد سازمان این است که فعالان اقتصادی از ظرفیت شرکت‌های معتمد که فهرست آنها در پرتال سازمان امور مالیاتی آمده است، استفاده کنند.

او همچنین به این نکته نیز اشاره کرد که قانون پایانه فروشگاهی و سامانه ‌مؤدیان خرید و فروش‌های نسیه را هم به رسمیت شناخته و تا زمانی که پرداخت وجوه توسط ظرفیت تایید نشود، نیازی به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده نخواهد بود.

بنابر اعلام روابط عمومی اتاق تهران، در ادامه این جلسه، آیدین وجودی، از کارشناسان سازمان تنظیم مقررات مالیاتی سخنان خود را با ارائه این توضیح آغاز کرد که آنچه در گذشته به صورت فیزیکی انجام می‌شده اکنون با اجرایی شدن قانون پایانه فروشگاهی و سامانه ‌مؤدیان، ماهیت صورت‌حساب الکترونیکی پیدا می‌کند. بنابراین این قانون فقط تغییراتی در مکانیزم‌ مالیات‌ستانی ایجاد خواهد کرد و آن را به سوی سیستمی شدن سوق خواهد داد.

او در ادامه با ارائه تعریفی از سامانه ‌مؤدیان و پایانه فروشگاهی گفت: سامانه ‌مؤدیان، سامانه‌ای تحت مدیریت سازمان است که در آن به هر مؤدی، کارپوشه ویژه‌ای اختصاص یافته و تبادل اطلاعات میان مؤدیان و سازمان به‌طور انحصاری از طریق آن کارپوشه انجام می‌شود. مؤدیان می‌توانند با استفاده از هرگونه سخت‌افزار یا نرم‌افزار اعم از رایانه شخصی، پایانه فروشگاهی، سامانه‌های ابری یا هر وسیله دیگری که حافظه مالیاتی به آن متصل شده باشد، به سامانه مؤدیان متصل شوند. درواقع، مرجع نهایی ثبت، صدور و استعلام صورتحساب الکترونیکی، سامانه مؤدیان است. همچنین پایانه فروشگاهی نیز رایانه، دستگاه کارتخوان بانک  (pos)، درگاه پرداخت الکترونیکی یا هر وسیله دیگری است که از قابلیت صدور صورتحساب الکترونیکی (منطبق با استانداردهای ابلاغی سازمان امور مالیاتی) برخوردار بوده و امکان اتصال به سامانه ‌مؤدیان را داشته باشد. در عین حال امکان اتصال به شبکه‌های الکترونیکی پرداخت رسمی کشور را داشته باشد.

وجودی سپس به مفهوم حافظه مالیاتی و شناسه یکتای حافظه مالیاتی اشاره کرد و گفت: حافظه مالیاتی، نوعی حافظه الکترونیکی است که برای ثبت و نگهداری اطلاعات مندرج در صورتحساب‌های الکترونیکی و انتقال آن به سامانه مؤدیان تحت نظارت سازمان مورد استفاده قرار ‌می‌گیرد. هر حافظه مالیاتی دارای یک شماره شناسه یکتا (به طول 6 کاراکتر) به نام شناسه یکتای حافظه مالیاتی است که توسط سازمان اختصاص داده ‌می‌شود و از قسمت عضویت در کارپوشه سامانه ‌مؤدیان قابل دریافت است. شناسه یکتای حافظه مالیاتی نیز شناسه‌ای منحصر به فرد (یکتا) است که به هر حافظه مالیاتی در سطح کشور اختصاص داده می‌شود و هر ‌مؤدی بسته به میزان وسعت شرایط کسب‌وکار خودش می‌تواند بیش از یک شناسه یکتای حافظه مالیاتی از سازمان امور مالیاتی دریافت کند.

او در ادامه با اشاره به تاثیر قانون پایانه‌های فروشگاهی در فرآیند مالیات‌ستانی از انواع مدل‌های کسب‌وکار، فرایند گام به گام اتصال به سامانه ‌مؤدیان و صدور صورت‌حساب الکترونیکی را برشمرد.

به گفته وجودی، عدم نیاز به ارسال فهرست معاملات موضوع ماده 169 قانون مالیات‌های مستقیم برای فروشنده و خریدار و همچنین عدم رسیدگی و پذیرش و قطعیت عین اظهارنامه تسلیمی توسط ‌مؤدی ازجمله مزایای اجرای قانون پایانه فروشگاهی و سامانه ‌مؤدیان است.

گزارش کامل آشنایی با قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه ‌مؤدیان
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...