اجرای طرح فجرانه کالابرگ به مدت سه ماه

اجرای طرح فجرانه کالابرگ به مدت سه ماه

اجرای طرح فجرانه کالابرگ به مدت سه ماه؛ مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیک با عنوان طرح فجرانه به مدت سه ماه از ۱۷ بهمن 1402 آغاز و تا ۱۷ اردیبهشت‌ماه 1403 ادامه خواهد داشت.

به گزارش، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به آغاز اجرای طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک، گفت: در این طرح یارانه تشویقی همه خانوارهای دهک‌های اول تا هفتم درآمدی که 61 میلیون نفر را در بر می‌گیرد از ۱۲۰ به ۲۲۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت و خانوارها می‌توانند به مدت سه ماه از ۱۷ بهمن 1402 تا ۱۷ اردیبهشت‌ماه 1403 از اقلام کالابرگی خرید کنند.

سیدصولت مرتضوی افزود: اکنون بیش از ۱۷ درصد از جامعه هدف از این طرح استقبال کردند.

به‌گفته مرتضوی طرح فجرانه فعلا به مدت سه ماه اجرا خواهد شد و افراد در این طرح برخلاف طرح گذشته که باید ۲۰۰ هزار تومان از اعتبار یارانه خود را صرف خرید کالابرگ می‌کردند تا ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی دریافت کنند، در این مرحله ضرورتی ندارد که تا سقف ۲۰۰ هزار تومان خریداری شود. ۱۱ قلم کالا کدگذاری شده و هر کسی به هر میزانی از میزان تعیین شده کالابرگ خریداری کند مشمول این یارانه می‌شود.

وی اضافه کرد: به‌عنوان نمونه اگر در این طرح برای سرانه هر فرد در ماه ۲ کیلو برنج تعیین شده است خانوار ۴ نفره می‌تواند در ماه ۸ کیلو برنج خریداری و یارانه‌اش را دریافت کند، مرغ و گوشت و حبوبات هم به همین شکل است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: اگر کسی ۱۱ قلم کالا خریداری کند برابر ۲۲۰ هزار تومان یارانه مضاعف به حساب فروشنده واریز می‌شود. یعنی آن خریدار به قیمت پایه خریداری می‌کند و ۲۲۰ هزار تومان مابه‌التفاوت به حساب فروشگاه از طریق شبکه ملی اعتبار واریز می‌شود.

مرتضوی تصریح کرد که یارانه ۳۰۰ هزار تومانی و ۴۰۰ هزار تومانی خانوار همچنان به قوت خود باقیست و خرید به طور اختیاری انجام می‌شود.

وی ادامه داد: قیمت سبد، قیمت مبنا و پایه سبد ۱۱ قلم کالا بالغ‌بر ۵۲۳ هزار تومان و قیمت فعلی ۱۱ قلم کالا ۷۴۳ هزار تومان است و چنانچه کسی بخواهد ۱۱ قلم کالا خریداری کند باید ۵۲۳ هزار تومان از جیب خود بپردازد و ۲۲۰ هزار تومان از طریق شبکه ملی به حساب فروشنده واریز می‌شود.

وزیر کار در پاسخ به اینکه اگر برای یک خانوار ۴ نفر ۸ کیلو برنج درنظر گرفته شود و آنها ۵ کیلو خریداری کنند آیا ۳ کیلو برنج باقیمانده حذف خواهد شد یا خیر؟ توضیح داد: یارانه مضاعف به همان ۵ کیلو تعلق می‌گیرد. یعنی اگر یک خانوده‌ای قدرالسهمش ۸ کیلو برنج است حالا ۵ کیلو برنج خریداری کند به همان ۵ کیلو برنج یارانه تعلق خواهد گرفت.

وی همچنین توضیح داد که اگر خانواری تصمیم بگیرد همه ۷۴۳ هزار تومان را مرغ خریداری کند این مکان برایش هست یا خیر؟ گفت این امکان برایش وجود ندارد، به همان میزان قدرالسهمی که مشخص شده باید خرید شود. مثلاً سرانه یک کیلو مرغ در ماه می‌تواند از بستر کالابرگ الکترونیکی خریداری کند.

سیدصولت مرتضوی درباره اتصال فروشگاه‌ها به شبکه کالابرگ نیز گفت: طبق آخرین برآوردها ۲۱۰ هزار فروشگاه در سراسر کشور از این طرح استقبال کردند که در حال حاضر به سامانه وصل شده‌اند. ۱۰ فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ هم طرف قرارداد این طرح هستند و هیچ نقطه‌ای وجود ندارد که اگر کسی خواست از اقلام کالابرگ خریداری کند دچار مشکل شود. حتی در روستاهای کوچک این امکان فراهم و دسترسی برای آحاد مختلف دهک‌های هفتگانه فراهم شده است.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...