موافقت مجلس با تعطیلی دو روز در هفته

موافقت مجلس با تعطیلی دو روز در هفته

موافقت مجلس با تعطیلی دو روز در هفته؛ نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز با تصویب کلیات لایحه اصلاح ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری موافقت کردند.

به گزارش ، نمایندگان مجلس در نشست علنی روز یکشنبه 20 اسفندماه 142 مجلس شورای اسلامی با تصویب کلیات مورد لایحه اصلاح ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری با 146 رأی موافق، 45 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 215 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند. این لایحه به صورت دوشوری بررسی خواهد شد.

در جریان بررسی کلیات این لایحه حسین گودرزی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس متن گزارش این کمیسیون را به شرح زیر قرائت کرد: لایحه اصلاح ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری به جهت بررسی به کمیسیون اجتماعی با عنوان کمیسیون اصلی ارجاع شده بود که در جلسه مورخه 12/9/1402 کمیسیون با حضور مسئولان و دستگاه‌های اجرایی ذیربط، دیوان محاسبات و کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با اصلاحاتی در متن به شرح زیر به تصویب رسید.

در ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری ساعات کار کارمندان دستگاه‌های اجرایی 40 ساعت در هفته است و ترتیب و تنظیم ساعات ادارات به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشوری و تصویب هیأت وزیران تعیین می‌شود. تغییر ساعت کار کارمندان با رعایت سقف یادشده در چارچوب دستور‌العمل‌های پیشنهادی سازمان اداری و استخدامی کشوری که به تصویب هیأت وزیران می‌رسد برعهده دستگاه ذیربط است.

میزان ساعات تدریس معلمان و اعضای هیأت علمی از ساعات موظف در طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل ذیربط تعیین خواهد شد.

تبصره 1. کارمندان می‌توانند با موافقت دستگاه اجرایی ساعت کار خود را تا یک چهارم ساعت کار روزانه حداکثر 10 ساعت تقلیل دهند، میزان حقوق و مزایا و نحوه محاسبه سوابق خدمتی کارمندان متناسب با ساعت کار آنان تعیین خواهد شد.

تبصره 2. متناسب با تغییرات فناوری و در شرایط اضطرار و بحران ازجمله آلودگی هوا، کمبود انرژی، وقوع حوادث غیرمترقبه، شیوع بیماری های فراگیر یا در روزهای خاص مانند ماه مبارک رمضان به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور و تصویب هیأت وزیران ساعات کار و نحوه ارائه خدمت کارمندان و تقویم آموزشی فارغ از رعایت سقف یادشده در این ماده تعیین می‌شود.

تبصره 3. همه دستگاه‌های اجرایی اعم از ستادی و استانی به استثنای بخش اقلیتی مراکز و واحدهای خدمات‌رسان آن نظیر واحدهای ذیربط بهزیستی، بانک‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی و درمانی، اماکن ورزشی و واحدهای نظامی و امنیتی موظفند ساعات کار خود را در 5 روز هفته تنظیم کنند.

تبصره 4. در همه قوانین و مقررات که از مبنای 44 ساعت کار در هفته و 176 ساعت کار در 4 هفته متوالی استفاده شده است از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون به ترتیب به 40 ساعت کار در هفته و 160 ساعت کار در 4 هفته متوالی اصلاح می‌شود.

بنابر اعلام خانه ملت، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس درباره دلیل اهمیت تصویب این لایحه افزود: این لایحه یکی از مترقی‌ترین کارهایی است که دولت و مجلس در این دوره انجام داده‌اند که ما را به میانگین کشورهای توسعه‌یافته می‌رساند کما اینکه ما از 176 ساعت کار، 16 ساعت کار در هفته را تقلیل دادیم و با این اقدام ساعت کار ادارات را به 160 ساعت رساندیم که یک میانگین مطلوب و یک رکورد برای کشور و جامعه کارکنان محسوب می‌شود.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس یادآور شد: تعطیلات آخر هفته تنها در ایران و دو کشور دیگر یک روز در هفته است؛ در دنیای مدرن با وجود دستگاه‌های عظیم و تحولات شگرف و زندگی ماشینی به گونه‌ای است که اعضای خانواده کمتر در طول هفته در کنار هم هستند، بنابراین عمده کشورهای جهان دو روز یا گاهی 3 روز در هفته را تعطیل می‌کنند تا شرایطی برای گردش و ارتباط بین اعضای خانواده فراهم شود.

وی تصریح کرد: تعطیلات ایران در طول سال حدود 65 درصد میانگین تعطیلات جهان است و با وجود اینکه عموم کشورهای جهان از 120 تا 124 ساعت در هفته تعطیلی دارند اما در ایران با احتساب تعطیلات مناسبتی 78 روز در سال تعطیل داریم که نیاز به اصلاح دارد به ویژه در تهران به‌عنوان پایتخت سیاسی دو روز تعطیل است اما شهرستان‌ها تنها یک روز تعطیل هستند و زمانی که برای  انجام امور اداری به پایتخت مراجعه می‌کنند، معطل می‌مانند که این یک تبعیض بوده و درجهت برقراری عدالت نیاز به اصلاح دارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم تأکید کرد: تقدیم این لایحه از سوی دولت به این دلیل است که مجموعه دولت و سازمان اداری و استخدامی کشوری به این نتیجه رسیدند که این متناسب‌سازی را با قواعد جهانی انجام دهند و ما هم باید عنایت ویژه‌ای به آن داشته باشیم چراکه پیام خوبی درجهت خانواده‌محوری بوده که می‌تواند به عنوان یک عیدی به جامعه کارکنان و خانواده‌ها از سوی مجلس و دولت هدیه داده شود.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...