سهم 8 درصدی قطعات خودرو از واردات ۱۴۰۲

سهم 8 درصدی قطعات خودرو از واردات ۱۴۰۲

سهم 8 درصدی قطعات خودرو از واردات ۱۴۰۲؛ در سال ۱۴۰۲ به میزان ۸ میلیارد و ۳۸۰ میلیون دلار اجزاء و قطعات خودرو و موتورسیکلت از گمرکات ترخیص و وارد کشور شد.

به گزارش ، گمرک ایران برای نخستین بار با بررسی ۲۶۱ کد تعرفه، جزئیاتی از واردات اجزاء و قطعات خودرو و موتورسیکلت در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد.

رئیس کل گمرک ایران در این‌باره اظهار داشت: در سال ۱۴۰۲ به میزان ۸ میلیارد و ۳۸۰ میلیون دلار اجزاء و قطعات خودرو و موتورسیکلت از گمرکات ترخیص و وارد کشور شد.

محمد رضوانی‌فر افزود: این میزان واردات قطعات خودرو و موتورسیکلت در سال ۱۴۰۲ به لحاظ ارزش 32.7 درصد نسبت به مدت مشابه سال 1401 رشد داشته است.

رضوانی‌فر درباره میزان صادرات اجزاء و قطعات خودرو و موتورسیکلت در سال ۱۴۰۲ اضافه کرد: در این مدت بالغ‌بر ۱۴۱ میلیون و ۲۱۸ هزار دلار اجزاء و قطعات خودرو و موتورسیکلت صادر شده که ۲۴.۳۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه اعلام جزئیات واردات اجزاء و قطعات خودرو و موتورسیکلت، تصویر جامع و کاملی از واردات این گروه کالایی ارائه می‌دهد، درباره واردات قطعات خودرو در سال ۱۴۰۲ با بررسی ۲۱۷ کد تعرفه، تصریح کرد: در مدت یادشده بالغ‌بر ۷ میلیارد و ۵۹۸ میلیون دلار اجزاء و قطعات خودرو وارد شده که ۳۱.۸۹ درصد افزایش داشته است.

همچنین در این مدت بالغ‌بر ۱۳۲ میلیون و ۵۸۵ هزار دلار اجزاء و قطعات خودرو صادر شده که ۲۵.۲۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.

رضوانی‌فر درباره عمده‌ترین شرکت‌های واردکننده اجزاء و قطعات خودرو در سال ۱۴۰۲ توضیح داد: صنایع خودروسازی مدیران با ۱۳ درصد، کرمان موتور با ۹.۶۵ درصد و کوروش موتور آریا با ۵.۳۵ درصد از ارزش کل واردات اجزاء و قطعات خودرو، بیشترین میزان را به خود اختصاص دادند.

به گفته وی چین، امارات متحده عربی و ترکیه ۳ کشور عمده طرف معامله برای واردات اجزاء و قطعات خودرو در سال ۱۴۰۲ بوده‌اند.

رضوانی‌فر درخصوص میزان صادرات و واردات اجزاء و قطعات موتورسیکلت در سال ۱۴۰۲ با بررسی ۴۴ کد تعرفه اظهار داشت: در این مدت ۸ میلیون و ۶۳۳ هزار دلار اجزاء و قطعات موتورسیکلت به‌طور عمده به کشورهای عراق، افغانستان و جمهوری آذربایجان صادر و ۷۸۲ میلیون و ۶۱ هزار دلار وارد کشور شده است.

وی یادآور شد: میزان صادرات و واردات اجزاء و قطعات موتورسیکلت در سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۱۲.۵۴ درصد و ۴۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.

به گفته وی، عمده‌ترین واردکنندگان اجزاء و قطعات موتورسیکلت، شرکت‌های کویرموتور اوراسیا، نیروموتور سامان و نیروموتور سهند بوده‌اند که به ترتیب 13.1 درصد، ۹.۲۳ درصد و ۸.۲۳ درصد از ارزش کل این گروه کالایی را به خود اختصاص داده‌اند.

وی افزود: چین با اختصاص ۶۱.۶۱ درصد از ارزش کل واردات اجزاء و قطعات موتورسیکلت کشورمان، نخستین کشور طرف معامله در واردات این کالا بود و پس از آن امارات متحده عربی با سهمی معادل ۳۲.۹۳ درصد و تایلند با ۳.۱۵ درصد در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

بنابر اعلام روابط عمومی گمرک ایران، در سال گذشته ۶۶ میلیارد دلار کالا وارد کشور شده است که حدود ۸.۴ میلیارد دلار آن به واردات اجزاء و قطعات خودرو و موتورسیکلت اختصاص داشته است.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...