آغاز طرح نهضت احیای نان کامل

آغاز طرح نهضت احیای نان کامل

آغاز طرح نهضت احیای نان کامل؛ طرح نهضت احیای نان کامل در کشور آغاز شده است و نانوایی‌های کشور از آرد کامل برای پخت نان استفاده می‌کنند.

به گزارش، مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با بیان این مطلب گفت: باتوجه به آغاز طرح نهضت احیای نان کامل در کشور، استفاده از آرد کامل برای جلوگیری از بیماری‌های دیابت، چربی مضر بدن و مشکلات دستگاه گوارشی بسیار مفید است.

سهراب سهرابی افزود: در کمیسیون اصل ۹۰ سال گذشته تصویب شد که استاندارد ۱۰۳ گندم اصلاح و اجرایی شود و مفاد این استاندارد تاکید می‌کند که میزان سبوس‌گیری گندم کاهش پیدا کند. علاوه‌بر آن با ایجاد حداقل یک کارخانه تولید آرد کامل در ۳۱ استان کشور در آینده نزدیک نانوایی‌های کشور به طور کامل به سمت تولید نان کامل سوق می‌یابند.

به گفته مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی به ۱۰۰ کارخانه از ۴۵۰ کارخانه کشور مجوز داده شده است آرد کامل تولید کنند و استان‌های مرکزی، قم و اصفهان در این زمینه پیش رو هستند.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: در آرد کامل، تمام گندم آرد می‌شود و همه سبوس، مواد سلولزی، ویتامین‌ها، جوانه گندم و مواد غذایی موجود در آرد حفظ می‌شود. در آردهایی که اکنون نانوایی‌ها استفاده می‌کنند، به‌طور میانگین ۱۵ درصد سبوس‌گیری انجام می‌شود که کیفیت نان را کاهش می‌دهد.

سهرابی با رد برخی اظهارات درباره بی‌کیفیت بودن نان ایران گفت: مرکز پژوهش‌های غلات شرکت بازرگانی دولتی پس از بررسی ۲۲ هزار نمونه به این نتیجه رسیده که میزان پروتئین گندم ایران بیش از ۱۲ درصد میزان گلوتن بیش از ۲۸ درصد و گلوتن ایندکس ۴۰ درصد است که با استانداردهای جهانی مطابقت دارد.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی افزود: مطالعات مرکز شیمی غلات مؤسسه اصلاح و تهیه نهال بذر کشور هم که مورد تأیید سازمان خواربار جهانی ملل متحد است نیز این اطلاعات را تأیید می‌کند.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...