امضای تفاهم‌نامه همکاری میان هدایت کشتی و دانشگاه خارگ

امضای تفاهم‌نامه همکاری میان هدایت کشتی و دانشگاه خارگ

امضای تفاهم‌نامه همکاری میان هدایت کشتی و دانشگاه خارگ؛ تفاهم‌نامه همکاری‌های آموزشی میان شرکت هدایت کشتی خلیج فارس و دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و فنون دریایی خارگ به امضاء رسید.

به گزارش ، روز یکشنبه 20 خرداد 1403 مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های آموزشی میان شرکت هدایت کشتی و دانشگاه علوم و فنون دریایی خارگ به ابتکار و پیگیری گروه رسانه‌ای بندر و دریا در محل دانشگاه آزاد اسلامی واحد جزیره خارگ برگزار شد.

در این مراسم که حسین صاحبی، مدیرعامل و محمدرضا قادری رئیس هیأت مدیره شرکت هدایت کشتی خلیج فارس، هوشنگ مظهری رییس دانشگاه خارگ، محمدعلی جاوید، معاون آموزشی و مجید موسوی عضو هیأت علمی دانشگاه و تنی چند از اعضای هیأت علمی و اساتید دانشگاه حضور داشتند، تفاهم‌نامه به امضای مدیرعامل هدایت کشتی، رئیس هیأت مدیره هدایت کشتی و رییس دانشگاه خارگ رسید.

براساس این تفاهم‌نامه دوجانبه، مواردی همچون «استفاده از امکانات آموزشی شرکت برای برگزاری دوره‌های مورد نیاز دانشجویان کارورز»، «مساعدت در تأمین مدرسان تخصصی دریایی در رشته دریانوردی»، «مساعدت در تامین زیرساخت و تجهیزات ناوبری جهت استفاده در کارگاه‌های آموزشی دریایی»، «استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه جهت تأمین نیازهای ناوگان شرکت» و «بورسیه کردن تعدادی از دانشجویان ممتاز دریانوردی طبق نیاز ناوگان شرکت» ازجمله موضوعات و زمینه‌های همکاری مشترک میان شرکت هدایت کشتی خلیج فارس و دانشگاه علوم دریایی خارگ است.

مدیرعامل هدایت کشتی در حاشیه این مراسم به بندر و دریا گفت: هدایت کشتی به‌عنوان یک شرکت فعال بخش خصوصی در حوزه خدمات دریایی در بنادر کشور براساس نیازهای تخصصی خود در زمینه تربیت و تأمین نیروی انسانی و درراستای ابلاغیه مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه اقتصاد دریامحور و تکالیفی که برعهده بخش خصوصی قرارگرفته، تصمیم گرفت تا با دانشگاه دریانوردی خارگ به‌عنوان یک دانشگاه باسابقه و خوشنام در زمینه تربیت نیروی انسانی متخصص این حوزه، تفاهم‌نامه همکاری امضا کند.

حسین صاحبی با تأکید بر اینکه دانشگاه خارگ یکی از دانشگاه‌های مطرح در زمینه تربیت نیروی انسانی علوم و فنون دریانوردی است، افزود: پس از مذاکرات ثمربخش با ریاست دانشگاه، خوشبختانه به نقطه‌نظرات مشترکی برای انجام همکاری‌های دوسویه رسیدیم و این جمع‌بندی حاصل شد که یک تفاهم‌نامه دوجانبه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه برای همکاری‌های درازمدت آماده‌ایم و مطمئنا برای رفع کمبودهای دانشگاه تلاش خواهیم کرد، اظهار داشت: براساس این تفاهم‌نامه، در زمینه بورسیه کردن دانشجویان، تأمین استاد، تامین تجهیزات آموزشی و رفاهی مورد نیاز دانشگاه، تهیه سیلابس‌های درسی و آماده‌سازی نیروهای متخصص مورد نیاز صنعت همکاری خواهیم کرد چراکه هر اندازه نیروهای توانمندتر و فرهیخته‌تری تربیت شوند شرکت‌ها با مشکلات کمتری روبه‌رو خواهند شد.

به گفته صاحبی، چنین همکاری‌هایی باعث افزایش امیدواری دانشجویان برای آینده کاری و دلگرمی بیشتر ایشان برای درس خواندن خواهد شد و این بهترین فرصت برای هدایت کشتی جهت برقراری ارتباط میان صنعت و دانشگاه است. 

در ادامه رییس هیأت مدیره هدایت کشتی نیز با بیان اینکه زیربنای توسعه دریامحور، توسعه منابع انسانی و تامین نیروی متخصص مورد نیاز است، گفت: در این ارتباط هدایت کشتی و دانشگاه باید باهم ارتباط تنگاتنگی داشته باشند تا دریانوردان و جوانانی که در حال تحصیل هستند بتوانند برای کارهای تخصصی روی شناورهای شرکت آماده شوند.

محمدرضا قادری اضافه کرد: تفاهم‌نامه با دانشگاه خارگ نیز در این راستا است که بتوانیم از تجربه اجرای استانداردهای مرتبط با کنوانسیون‌های STCW روی شناورهای اقیانوس‌پیما استفاده کنیم چراکه هم‌اکنون دریانوردان این شرکت روی بیش از 100 شناور در دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان فعالیت می‌کنند. 

همچنین رییس دانشگاه علوم و فنون دریایی خارگ با ابراز خرسندی از اینکه مراحل آماده‌سازی امضای این تفاهم‌نامه در کمتر یک ماه از سوی دانشگاه و شرکت هدایت کشتی خلیج فارس انجام شد، گفت: ما آماده‌ایم که کارهای مشترک را با قدرت آغاز کنیم و امیدواریم که منافع خوب و ماندگاری برای دانشگاه داشته باشد.

هوشنگ مظهری با یادآوری اینکه در سراسر دنیا، دانشگاه‌های دریانوردی از سوی دولت و شرکت‌های دریایی حمایت می‌شوند و انتظار این است که شرکت‌های دریایی داخلی نیز در کنار ما باشند، اضافه کرد: دانشگاه خارگ از سال 1367 کار خود را آغاز کرده و تاکنون فارغ‌التحصیلان این دانشگاه جذب شرکت‌های بزرگ دریایی در داخل و خارج از کشور و سازمان‌های مربوطه شده و همگی از مدیران خوشنام این حوزه هستند.

مظهری خاطرنشان کرد: هدایت کشتی خلیج فارس نخستین شرکتی است که در کنار دانشگاه خارگ قرار گرفته و پیوند میان دانشگاه و صنعت را کلید زده است و به‌طور قطع دید مثبت مدیران آن باعث خواهد شد که اتفاقات امیدبخشی برای دانشگاه و دانشجویان رقم بخورد.

لزوم حمایت از دانشگاه‌های دریانوردی

گفتنی است پیش از برگزاری مراسم امضای تفاهم‌نامه، مدیران شرکت هدایت کشتی خلیج فارس به همراه رییس، معاون آموزشی و اعضای هیأت علمی دانشگاه خارگ از ساختمان آموزشی، کتابخانه، خوابگاه‌های دانشجویی، سالن ورزشی و یادمان شهدای گمنام دانشگاه بازدید و سپس در نشستی مشترک به گفت‌وگو پرداختند.

هوشنگ مظهری، رییس دانشگاه خارگ در این نشست با اشاره به سابقه نزدیک به چهل ساله دانشگاه و نقش آن در تربیت نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز صنعت حمل‌ونقل دریایی از عدم حمایت این واحد آموزشی از سوی شرکت‌هایی که به‌طور مستقیم از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه بهره می‌گیرند، گله کرد و گفت: این دانشگاه و دانشگاه چابهار توانسته در دهه‌های اخیر با آموزش نیروی انسانی متخصص، ناوگان حمل‌ونقل دریایی کشور را از بکارگیری نیروی انسانی خارجی بی‌نیاز کند با این حال، شرکت‌های بزرگ کشتیرانی کشور به وظیفه خود در قبال حمایت و کمک به نظام آموزشی کشور عمل نکرده‌اند.

حسین صاحبی، مدیرعامل هدایت کشتی نیز در حاشیه این بازدید اظهار داشت: بازار مصرف فارغ‌التحصیلان دانشگاه علوم دریایی خارگ، شرکت‌های دریایی کشور هستند بنابراین باید در تمام جهات به دانشگاه کمک کنند.

صاحبی با تأکید بر اینکه هدایت کشتی به سهم خود و درراستای عمل به مسئولیت اجتماعی خویش برای کمک به دانشگاه خارگ آمادگی کامل دارد، از جامعه دریایی کشور در بخش خصوصی و دولتی دعوت کرد تا برای انجام بخشی از مسئولیت اجتماعی خویش، حمایت از دانشگاه در بخش آموزشی و تأمین تجهیزات آموزشی و رفاهی و ... را در دستور کار خود قرار دهند.

محمدرضا قادری، رییس هیأت مدیره هدایت کشتی هم در این نشست مشترک با بیان اینکه در همه جای دنیا، شرکت‌های دریایی پشتیبان دانشگاه‌های تخصصی علوم و فنون دریایی هستند به کمبود حدود 5 هزار دریانورد در کشور اشاره کرد و اظهار داشت که این میران نیروی مورد نیاز باید در دانشگاه‌های خارگ و چابهار آموزش دیده و به جامعه دریایی کشور تزریق شود.

قادری با تأکید بر نقش شرکت‌های کشتیرانی و نفتکش و سازمان بنادر در حمایت از دانشگاه خارگ و جذب و بورسیه دانشجویان آن برای کاروزی، تصریح کرد: شرکت هدایت کشتی خلیج فارس می‌تواند درجهت کارورزی دانشجویان این دانشگاه کمک کند و از هم‌اکنون آمادگی خود را اعلام می‌کند.

همچنین در این نشست مجید موسوی عضو هیأت علمی دانشگاه، محمدعلی جاوید معاون آموزشی دانشگاه و حسین خوشبخت، مدیر مسئول نشریه بندر و دریا نیز درباره اهمیت دانشگاه چابهار و نقش دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته دریانوردی آن در توسعه حمل‌ونقل دریایی، اقتصاد دریامحور و بی‌نیازی از نیروهای متخصص خارجی صحبت کردند و از حضور مدیران هدایت کشتی در جزیره خارگ و حمایت آن شرکت از دانشگاه خارگ و دانشجویان آن تقدیر به عمل آوردند.


 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...