نزدیکتر شدن شاخص به ارتفاع 2 میلیونی

نزدیکتر شدن شاخص به ارتفاع 2 میلیونی

نزدیکتر شدن شاخص به ارتفاع 2 میلیونی؛ شاخص بورس در جریان معاملات روز سه‌شنبه 16 مرداد بازار سرمایه با افت یکهزار واحدی به ارتفاع 2 میلیونی نزدیکتر شد.

به گزارش ، بازار سهام که نخستین روز کاری هفته را با فشار شدید عرضه‌ها آغاز کرد و تقریبا بیشتر نمادهای بازار در صف فروش قرار داشتند در پایان معاملات روز شنبه 13 مرداد شاخص کل بورس اوراق بهادار با ریزشی 61 هزار واحدی به 2 میلیون و 6 هزار واحد رسید. 

این ریزش در روزهای بعد نیز ادامه پیدا کرد و در جریان دادوستدهای روز گذشته بازار سرمایه، بیش از 4 میلیارد و 610 میلیون سهم و حق تقدم به‌ارزشی بالغ‌بر 3 هزار و 178 میلیارد تومان در بیش از 251 هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت یک‌هزار و 931 واحدی در ارتفاع 2 میلیون و 2 هزار و 580 واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر دماسنج بازار سهام در این روز به نام نمادهای معاملاتی شپنا، خودرو و فولاد شد و در مقابل نمادهای معاملاتی نوری، شستا و شپدیس با افزایش خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله یک میلیارد و 869 میلیون ورقه به‌ارزش 7 هزار و 860 میلیارد تومان در 91 هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 11 واحد افت کرد و در ارتفاع 20 هزار و 711 واحد قرار گرفت.

در این بازار هم بیشترین اثر منفی بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی خاور، فزر و حسینا ثبت شد و در مقابل نمادهای معاملاتی شگویا، شاوان و نیان بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

درخواست اعتبار ۵۰ همتی

در همین حال مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس از ارسال نامه درخواست تعریف خط اعتباری یا واریز حداقل ۵۰ همت به وزیر امور اقتصادی و دارایی، برای حمایت از بازار سرمایه خبر داد.

قادر معصومی خانقاه گفت: با توجه به بروز شرایط هیجانی در بازار سهام متأثر از احتمال رویدادهای منطقه‌ای، سازمان بورس در مکاتبه‌ای با وزیر امور اقتصادی و دارایی، به عنوان رئیس شورای عالی بورس و اوراق بهادار، پیشنهادهایی را برای حمایت از بازار سهام ارسال و پیگیر اجرایی و عملیاتی شدن پیشنهادهای مذکور شد.

به گفته مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار، این نامه و پیشنهادهای مطرح در آن، با هدف برآورد نیاز بازار سرمایه به اقدامات حمایتی و تشریح کمیت و کیفیت این اقدامات، در هر یک سناریوهای احتمالی، همچنین تنویر ذهن مسئولان ذی ربط نسبت به موضوعات مبتلابه بازارسرمایه تدوین و ارسال شده است.

او مهمترین درخواست سازمان بورس و اوراق بهادار را واریز وجه یا تعریف خط اعتباری حداقل 50 همتی برای بازار سرمایه اعلام کرد.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...