واگذاری دوباره کیان‌تایر پس از یک پایان شوم

واگذاری دوباره کیان‌تایر پس از یک پایان شوم

استاندار تهران از آمادگی برای واگذاری شرکت کیان‌تایر به بخش خصوصی یا سازمان‌ها و شرکت‌های اقتصادی وابسته به دولت خبر داد.

به گزارش صنعت‌صنف به نقل از ایرنا، محسن منصوری در این‌باره گفت: مذاکراتی در این زمینه صورت گرفته است تا با اقدامات و سیاستهای دولت سیزدهم شاهد بازگشت این شرکت به چرخه تولید باشیم.

منصوری با بیان اینکه محصولات این شرکت تا سال ۱۳۸۵ بدون مشکل وارد بازار می‌شد اما از این سال، مدیران کیان‌تایر برای بهبود وضعیت تولید اقدام به دریافت تسهیلات می‌کنند که با گذشت زمان به بحران می‌رسند، سوء‌مدیریت فاحش و انباشت بدهی را از دلایل ورشکستگی این مجموعه عنوان کرد.

وی افزود: اقامه دعوی اشخاص حقیقی و حقوقی برای وصول مطالبات، کمبود نقدینگی ناشی از شرایط اقتصادی، تورم، رکود بازار، نوسان قیمت ارز، شرایط بازار، تحریم‌ها، ناهماهنگی و اختلاف روابط بین کارفرما و کارگران منجر به وخیم‌تر شدن وضعیت این شرکت در سال‌های اخیر شد.

منصوری با یادآوری اینکه بروز مشکلات برای کارخانه کیان‌تایر از سال ۸۵ آغاز شد، افزود: سیاست‌های غلط و پیگیری نکردن مشکلات در دولت قبل به تداوم معضلات این شرکت تولیدی شدت بخشید.

وی به تاریخچه واگذاری شرکت لاستیک البرز(کیان تایر) اشاره کرد و گفت: برای پیشگیری از اعمال ماده ۱۴۱ (قانون ورشکستگی) با هدف حفظ اشتغال و استمرار چرخه تولید، با هماهنگی‌هایی که در شورای تأمین شهرستان و استان و پیگیری در کمیسیون‌های تخصصی مختلف صورت گرفت، در دو دوره در سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۲ مدیریت شرکت در اختیار هیات حمایت از صنایع وزارت صمت قرار گرفت.

منصوری افزود: با عنایت به میزان بدهی، زیان انباشته و با وجود همه تلاش‌های صورت گرفته متاسفانه هزینه‌های شرکت از میزان درآمد پیشی گرفت و به مرحله ورشکستی رسید و به درخواست مالکان اولیه و سهامداران در سال ۱۳۹۹ ادامه فعالیت این شرکت به اداره تصفیه و امور ورشکستگی دادگستری استان واگذار شد.

به گفته استاندار تهران، این شرکت اکنون توسط یک شخص حقیقی و همکاری تعدادی از کارکنان و شورای اسلامی کارگری شرکت مدیریت می‌شود، ضمن آنکه بدهی‌هایی نیز در زمینه مالیات، آب، برق، گاز و تامین اجتماعی دارد و دیون بانکی نیز به آن اضافه شده است.

وی تصریح کرد که برای تأمین سرمایه این کارخانه، یکی از بانک‌های عامل ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات در اختیار این شرکت قرار داده است.

منصوری با بیان اینکه موضوع شرکت لاستیک البرز با ریاست قوه قضاییه نیز مطرح شده که دستوراتی داده‌اند، افزود: در شورای تأمین استان تهران نیز رایزنی‌هایی برای حل مشکل این مجموعه تولیدی و صنعتی مطرح شد و در کمیسیون امنیتی، رفع موانع تولید و کارگری نیز پیگیری‌هایی صورت گرفته است و در تصمیم نهایی قرار شد تا این شرکت به بخش خصوصی یا شرکت‌های اقتصادی وابسته به دولت واگذار شود.

وی افزود: در حال حاضر با مجموعه‌های بخش خصوصی، سازمان‌ها و شرکت‌های اقتصادی وابسته به دولت، مذاکراتی صورت گرفته تا با توجه به بررسی و تحلیل‌های اقتصادی، مدیریت این مجموعه را تحویل بگیرند، منتظر پاسخ مراجع هستیم تا مشکلات این کارخانه در آینده نزدیک حل و به چرخه تولید بازگردانده شود.

گفتنی است شرکت تولیدی لاستیک البرز معروف به کیان‌تایر در بخش چهاردانگه اسلامشهر و جاده ترانزیتی تهران-ساوه و در کنار شرکت ایران‌خودرو قرار دارد و ظرفیت تولید سالانه این کارخانه ۳۰ هزار تن انواع لاستیک است.

این شرکت از سال ۱۳۳۷ تأسیس شده است و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به کیان‌تایر و در سال ۱۳۸۰ به لاستیک البرز تغییر نام داد. تا قبل از سال ۱۳۷۰ حدود ۱۴ هزار نفر جمعیت کارگری در این مجموعه مشغول به کار بودند و  از ۱۳۷۰ این تعداد به ۹۵۰ کاهش یافت.

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...