عامل آلودگی هوا تردد خودروهاست

عامل آلودگی هوا تردد خودروهاست

عامل آلودگی هوا تردد خودروهاست؛ عامل آلودگی هوای تهران در پاییز و زمستان ناشی از ذرات معلق پی‌ام 2.5 است بنابراین تنها راهکار کاهش تردد خودروها است.

به گزارش ، یوسف حجت، استاد دانشگاه تربیت مدرس با بیان این مطلب در نشست کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران به ارائه گزارشی درباره آلودگی هوا در ایران پرداخت و گفت: بسیار گفته می‌شود که هوا هر سال آلوده‌تر می‌شود و برای این آلودگی دلایل مختلفی ازجمله افزایش تعداد خودروها و کیفیت سوخت مطرح می‌شود. به همین دلیل هم نتیجه‌گیری می‌شود که با مصرف و استاندارد سوخت یورو 6 و قانون هوای پاک می‌توان از آلودگی هوا جلوگیری کرد. اما آیا این گزاره‌ها به اندازه کافی مبتنی بر مطالعه علمی و صحیح است؟

حجت ادامه داد: براساس بررسی آمار ثبت‌شده می‌توان مشاهده کرد روند آلودگی شهر تهران در 20 سال گذشته کاهشی بوده است. هم‌اکنون در تهران 3 برابر ظرفیت، ذرات معلق پی‌ام 2.5 آلودگی داریم اما روند آن کاهشی است و تنها در یک مورد از آلاینده‌ها، یعنی پی‌ام 10 که مربوط به آلودگی‌های طبیعی است شاهد افزایش آلودگی بوده‌ایم. پس تصور افزایش آلودگی تهران غلط است. مهمترین آلودگی ما مربوط به ذرات معلق پی‌ام 2.5 است. همچنین از سال 1399 استاندارد یا حد شکست خارج تغییر کرده و روزهای آلایندگی بر این اساس بیشتر شده است.

او با اشاره به وجود مترو و بی‌آرتی و نقش مثبت آنها در کاهش آلایندگی گفت: این‌گونه نیست که بگوییم هیچ کاری برای آلودگی هوای تهران انجام نشده است. البته حساسیت به مساله بیشتر شده و بخشی از مسائلی که مرتب مطرح می‌شود مربوط به افزایش حساسیت‌های جامعه است.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه افزایش تعطیلی مدارس ملاک افزایش آلودگی نیست، ادامه داد: تا پیش از سال 77 اساساً مصوبه‌ای برای تعطیلی مدارس وجود نداشت و از طرفی ملاک این مصوبه به طور دائم سختگیرانه‌تر شده و به همین دلیل تعطیلات مدارس به‌دلیل آلودگی بیشتر شده است. آلودگی در تهران مساله جدیدی نیست و از سال 1345 تا به امروز در مطبوعات هشدارهایی در این زمینه منتشر شده است.

یوسف حجت مشکل هوای تهران را در تابستان ناشی از ازن و در پاییز و زمستان ناشی از ذرات معلق پی‌ام 2.5 دانست و اظهار کرد: تمام روزهای تعطیل به دلیل آلودگی مربوط به پی‌ام 2.5 بوده است؛ یعنی آلودگی تهران بیشتر مربوط به ذرات است تا آلودگی گازی. ما کشور خشکی هستیم و گردوخاک داریم، این مشکل طبیعی است و چنانچه طبیعت یاری نکند قادر به انجام کار زیادی برای آلودگی هوا نیستیم. آلودگی در شهرها تشدید می‌شود اما لزوماً شهرها عاملیت آلودگی را برعهده ندارند. شکست و وارونگی هوا دیگر عامل طبیعی تشدیدکننده آلودگی است که در زمره بلایای طبیعی قرار می‌گیرد.

حجت درباره آلودگی مربوط به خودروها توضیح داد: آلودگی خودرو تنها محدود به اگزوز نیست بلکه ساییدگی لاستیک و لنت ترمز نیز آلوده‌کننده هوا هستند. آلودگی پی‌ام 2.5 حاصل از این دو مورد 10 برابر اگزوز است. بنابراین با اقداماتی مانند اجباری کردن معاینه فنی نمی‌توان از آن جلوگیری کرد.

این محقق و استاد دانشگاه استاندارد یورو 6 را آلاینده‌تر از یورو 4 دانست و اضافه کرد: راندمان ماشین با این استاندارد بالا می‌رود و به همین دلیل از آلایندگی آن اغماض می‌کنند. همچنین معاینه فنی هیچ کنترلی روی آلایندگی هوا ایجاد نمی‌کند همچنین برقی کردن خودروها، چراکه لاستیک و لنت همچنان آلاینده است.

یوسف حجت در پایان سخنان خود باتوجه به اینکه برای کاهش آلایندگی چاره‌ای جز کاهش تردد خودروها در شهر وجود ندارد، گفت: باید توجه کرد که سهم آلودگی‌های زیست‌محیطی در آلودگی هوا قابل توجه است که ناشی از تغییرات اقلیمی و برداشت و سؤمصرف منابع طبیعی است.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...