خودروهای وارداتی اردیبهشت 1401 می‌آیند

خودروهای وارداتی اردیبهشت 1401 می‌آیند

مهلت مصوبه ممنوعیت واردات خودرو تا اواخر اردیبهشت 1401 است که دیگر تمدید نخواهد شد و باتوجه به تقاضای انباشته، احتمالا تا بیش از ۱۰۰ هزار خودرو وارد خواهد شد.
به گزارش صنعت‌صنف، وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این مطلب در یک برنامه تلویزیونی، اظهار داشت: برای بهبود وضع خودرو برنامه دو ساله تنظیم شده است. همچنین از اواسط سال آینده بسیاری از مسائل در زمینه قرعه‌کشی، کیفیت و موضوعات دیگر یک به یک حل خواهد شد، ولی یک دوره دو ساله برای حل کامل مسائل صنعت خودرو لازم است.
سیدرضا فاطمی‌امین با بیان اینکه تعهد ارزی فعلا حذف نمی‌شود از درج همزمان قیمت مصرف کننده و تولیدکننده روی کالاها به‌طور موقت خبر داد.
فاطمی‌امین با بیان اینکه تولید خودرو در سال آینده ۵۰ درصد افزایش خواهد داشت، تاکید کرد که باید زیرساخت‌ها فراهم شود و یکی از زیرساخت‌ها، تأمین مالی زنجیره است. همچنین در سال آینده، ایران خودرو خودروهای ۴۰۵ و سمند و سایپا هم تیبا را از رده خارج خواهند کرد و برنامه‌ریزی برای معرفی سه خودروی جدید در سال آینده انجام شده است.
وی درباره وجود مافیای خودرو هم تصریح کرد: مافیا وجود دارد، اما در جاهایی که شاید با تصور مردم متفاوت باشد یعنی شبکه‌هایی وجود دارد که منافع آن‌ها اجازه نمی‌دهد اتفاقات خوبی بیفتد. 
وی اضافه کرد: در حال حاضر دولت سهم کوچکی در ایران خودرو و سایپا دارد. اما یکی از نقص‌ها، ساختار سهامداری ایران خودرو و سایپاست. در دوره‌ای به اشتباه ایران خودرو و سایپا سهامدار خودشان شدند، یعنی سایپا درآمد داشته و به جای اینکه درآمد را صرف تحقیق و توسعه محصول کند خودش ۴۰ درصد از سهام شرکت را خریده است.
به گفته وی این شرایط دو نقص دارد. اول اینکه منابع از تولید خارج شد و دوم اینکه مدیرعامل سایپا، مدیرعامل شرکتی را تعیین می‌کند که این شرکت به هیأت مدیره‌ای که در شرکت سایپا باشد رأی می‌دهد و هیأت مدیره سایپا، مدیرعامل را تعیین می‌کند. البته درباره ایران خودرو این شرایط خفیف‌تر است و یکی از دستورات رئیس جمهوری اصلاح این شرایط است.

وزیر صمت با بیان اینکه مشکلات صنعت خودرو زیاد اما قابل حل است، گفت: مصوبه ممنوعیت واردات خودرو تا اواخر اردیبهشت سال آینده فرصت دارد که در دولت قصد نداریم آن را تمدید کنیم. 
به گفته وی در کشور حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تقاضا وجود دارد اما عرضه تولیدات داخل در این سال‌ها به یک میلیون رسیده است. 
 فاطمی‌امین درباره ضوابط واردات خودرو در آیین‌نامه دولت هم گفت: افرادی که خودرو وارد می‌کنند باید شبکه خدمات پس از فروش داشته باشند و همچنین ضوابط گذشته اجرا خواهد شد.
 وی با بیان اینکه در دهه گذشته رشد اقتصادی پایین و حتی در برخی سال‌ها منفی بود، تصریح کرد: اگر در سال ۱۴۰۱ رشد هشت درصد داشته باشیم به سال ۱۳۹۶ می‌رسیم. یعنی از سال ۱۳۹۷ تا پایان ۱۴۰۰ سطح تولید پایین‌تر آمد. بنابراین زیرساخت‌ها وجود دارد، اما باید سه مؤلفه اصلی مواد اولیه، تأمین مالی و سرمایه در گردش و تقاضا با هم هماهنگ شوند.  در بخش تقاضا، تقاضای داخلی تا حدی با اصلاح دستمزدها، تحریک تقاضا، اعتبار خریدار و صادرات افزایش پیدا می‌کند.
این مقام مسئول در ادامه درباره حذف تعهد ارزی اظهار کرد: تعهد ارزی حذف نمی‌شود. اما چون درآمد ارزی مناسب شد، شرایط را تسهیل کردیم. حل کمبود برق صنایع چند سال زمان می‌برد
وزیر صمت با بیان اینکه چهار مرحله از پروژه درج قیمت تولیدکننده انجام شده و تاکنون ۳۴ گروه کالا، شامل این پروژه شده‌اند. تصریح کرد: این پروژه تا آخر تیرماه طول می‌کشد و همه کالاها به تدریج وارد این پروژه خواهند شد. باید به این نکته توجه شود که درج قیمت مصرف‌کننده در بسیاری از کشورها ممنوع و تخلف است و روش درست درج قیمت در بیشتر کشورها، درج قیمت مصرف‌کننده روی قفسه‌های فروشگاهی است.  قیمت مصرف‌کننده هم حداکثر می‌تواند ۳۰ درصد بیشتر از تولیدکننده باشد و مردم در این طرح به‌عنوان ناظر و بازرس وارد عمل می‌شوند.

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...