افزایش صد درصدی نرخ بسته‌های اینترنت

افزایش صد درصدی نرخ بسته‌های اینترنت

در میانه ماه ابتدایی سال جدید اخباری مبنی بر افزایش قیمت بسته‌های اینترنتی در رسانه‌ها منتشر شد که در پی آن شرکت مخابرات ایران و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به این اخبار واکنش نشان دادند.
به گزارش صنعت‌صنف به نقل از تسنیم، طبق بررسی‌ها قیمت بسته‌های برخی شرکت‌های اینترنتی و مخابرات نشان می‌دهد که آنها دست به افزایش صد درصدی قیمت بسته‌های اینترنتی خود زده‌اند. برای نمونه قیمت اینترنت یک گیگابایت ترافیک یکی از سرویس‌دهندگان اینترنتی که پیش‌تر 2 هزار تومان بود، به 4 هزار تومان افزایش پیدا کرده است و قیمت 5 گیگابایت ترافیک نیز از 10 هزار تومان به 20 هزار تومان افزایش پیدا کرده است.
این اتفاق افزایش قیمت در بسته‌های اینترنت مخابرات نیز گزارش شد. طبق اطلاعات و آماری که کاربران درباره قیمت اینترنت مخابرات منتشر کرده‌اند، این شرکت قیمت بسته‌های اینترنتی خود را 100 درصد افزایش داده است؛ به‌طوری که قیمت 500 گیگابایت اینترنت ماهانه از 160 هزار تومان به 300 هزار تومان رسیده است.
در همین زمینه رئیس رگولاتوری چندی قبل با افزایش 100 درصدی اینترنت مخالفت کرده و اعلام کرده بود که در سال 1401 بعد از بررسی و مطالعات لازم، تعرفه‌های اینترنت به‌طور حتمی افزایش خواهد یافت.
شرکت مخابرات ایران درباره این اخبار مبنی‌بر افزایش دو برابری قیمت بسته‌های اینترنت برخی از اپراتورهای اینترنتی ازجمله شرکت مخابرات، تاکید کرد تعرفه‌های اینترنت شرکت مخابرات ایران براساس تعرفه‌های ابلاغی سازمان تنظیم مقررات در سال 1396 است و هیچگونه افزایشی در سال‌های اخیر صورت نگرفته است.
سازمان تنظیم مقررات در واکنش به اخبار مربوط به گرانی اینترنت توسط برخی اپراتورها که در فضای مجازی منتشر شده است، اقدام به انتشار اطلاعیه‌ای کرد.
در اطلاعیه‌ی رگولاتوری آمده که کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به‌عنوان بالاترین رکن تصمیم‌گیر در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هیچ‌گونه مصوبه جدیدی درباره تعرفه اینترنت نداشته و آخرین تعرفه مصوب اینترنت همراه مربوط به سال 95 و برای دسترسی ثابت مربوط به سال 96 است که در آن‌ها سقف و کف قیمت تعیین شد تا اپراتورهای بخش خصوصی نسبت به تعیین قیمت خدمات و بسته‌های اینترنتی در محدوده سقف و کف اقدام کنند. اخیراً افزایش قیمت اینترنت ثابت در برخی اپراتورها در دست بررسی است تا چنانچه در خارج از چارچوب قانونی (مصوبات سال‌های 95 و 96) باشد، سریعا نسبت به اصلاح آن اقدام شود و جریمه قانونی برای متخلفان اعمال شود.
در ادامه این اطلاعیه آمده است که اپراتورها در محدوده مشخصی امکان افزایش تعرفه را دارند و لازم است توجه کاربران را به این نکته نیز جلب شود که براساس مقررات مصوب سال‌های گذشته اپراتورها در محدوده مشخصی مجاز به تعریف بسته‌های خدماتی بودند که به دلیل شرایط رقابتی بعضاً در سطح بسیار پایین‌تری اقدام به تعرفه‌گذاری می‌کردند و اکنون با افزایش چندبرابری هزینه‌ها، ادامه سرمایه‌گذاری و پاسخ به مصرف روزافزون مشترکان با چالش جدی روبه‌رو شده است. قطعاً ادامه روند، دسترسی مردم عزیزمان به خدمات با کیفیت و پایدار را دچار مشکل خواهد کرد.
در پایان اطلاعیه آمده که ضروری است اپراتورهای ارتباطی با رعایت شرایط اقشار مختلف جامعه و حتی الامکان تأمین بخشی از منابع مالی موردنیاز خود از طرق دیگر و با هماهنگی با این سازمان، افزایش حداقلی قیمت‌ها را مبتنی بر چارچوب مصوبات مدنظر قراردهند و بخش عمده درآمد حاصله هم حتماً صرف توسعه شبکه شود.
با این حال به نظر می‌رسد که برخی از اپراتورها در افزایش قیمت تعرفه‌های اینترنت پیش‌قدم شده‌اند و در آینده‌ای نزدیک دیگر اپراتورها نیز تعرفه خدمات اینترنتی خود را با توجه به بالا رفتن هزینه‌های زیرساخت، افزایش می‌دهند.

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...