اتاق تهران از طرح‌های وزارت صمت حمایت کند

اتاق تهران از طرح‌های وزارت صمت حمایت کند

صنعت‌صنف: بالاخره اعضای دولتی هیأت نمایندگان اتاق تهران پس از گذشت چند ماه به طور کامل در نشست سی و سوم هیأت نمایندگان این اتاق شرکت کردند.

بابک افقهی،‌ یکی از اعضای دولتی هیأت نمایندگان اتاق تهران، از مخاطرات بودجه 1400 و شرایطی که دولت سیزدهم کشور را تحویل گرفت، سخن گفت و توضیح داد که وقتی دولت فرمان اجرایی کشور را تحویل گرفت، با تخصیص 60 هزار میلیارد تومانی از خزانه، 535 هزار میلیارد تومان اوراق انتشار یافته و حدود 54 هزار میلیارد تومان تنخواه که دولت از بانک مرکزی دریافت کرده بود، روبه‌رو شد که البته قبل از استقرار این دولت به مصرف رسیده بود.

او در ادامه با اشاره به اقدامات دولت برای کاهش تورم ازجمله توقف خلق پایه پولی گفت: برنامه‌ریزی بر اساس آمایش سرزمین آغاز شده و در عین حال، کمیته‌های تدوین برنامه هفتم توسعه شکل گرفته است و انتظار این است که اتاق بازرگانی در تدوین این سند همکاری کند.

در ادامه، محمدجواد حاجی‌حسینی، عضو دولتی هیأت نمایندگان اتاق تهران، با اشاره برخی انتقادات درباره طرح‌هایی چون اخذ عوارض صادراتی از زنجیره فولاد و درج قیمت تولیدکننده روی کالاها گفت: احتمالا اجرای طرح وضع عوارض صادراتی دارای عقبه‌ کارشناسی و مشورتی بوده و به نظر می‌رسد گرفتن این عوارض هوشمند است. چراکه به هر حال، پیش‌بینی‌ها موید کمبود انرژی در تابستان و احتمال کاهش تولید در زنجیره فولاد است و البته کشور برای پیشبرد ساخت یک میلیون مسکن در سال نیز نیازمند مواد اولیه خواهد بود. 

او با بیان اینکه «وزیر صمت رویکرد تعاملی با بخش خصوصی دارد» گفت: انتظار این است که اتاق نیز از طرح‌هایی که به اجرا گذاشته می‌شود حمایت کند؛ چراکه پشتیبانی اتاق در پیشبرد این طرح‌ها موثر خواهد بود.

سیدمهدی نیازی، معاون هماهنگی و محیط ‌کسب‌وکار وزارت صمت نیز در سخنانی درباره نقد برخی از اعضای هیات نمایندگان درباره عدم مشورت دولت با بخش خصوصی برای اتخاذ تصمیمات و سیاست‌های مرتبط با حوزه کسب‌و‌کار، گفت: بسیاری از طرح و پروژه‌هایی که وزارت صمت اجرای آن را آغاز کرده، همان برنامه‌هایی است که وزیر صمت در روز دریافت رای اعتماد از مجلس، ارائه و پیرامون آن با نمایندگان مجلس گفت‌وگو کرد. اعمال عوارض صادراتی بر برخی کالاها، ازجمله این برنامه‌ها بود که پیش از این وزیر صمت درباره آن توضیح داده بود و در حال حاضر به اجرا درآمده است.

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...