ایران می‌تواند گاز اروپا را تأمین کند

ایران می‌تواند گاز اروپا را تأمین کند

به گفته محمدحسن دیده‌ور، عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران، اوکراین مثل شاهرگ گازی اروپا است. به همین دلیل هم اروپا و غرب تلاش زیادی دارند تا اوکراین به دست روس‌ها نیفتد.

به گزارش صنعت‌صنف، او ادامه داد: دلیل این اهمیت هم این است که تقریبا 70 درصد گاز مورد نیاز اروپا از خط لوله ها از اوکراین عبور می‌کند.

بحران میان روسیه، اوکراین و اروپا بالا گرفته است و تحلیلگران زیادی سناریوهای مختلفی درباره قطع جریان گاز روسیه به اروپا را بررسی می کنند. روسیه حدود 100 هزار سرباز در نزدیکی مرز اوکراین مستقر کرده، اما کرملین همچنان قصد تبدیل شدن به جمهوری شوروی سابق شدن را رد می‌کند. آنچه در این میان مهم است، بحران گازی است که اروپا در این زمستان با آن روبه‌رو خواهد بود. ذخایر گاز طبیعی اروپا بسیار پایین‌تر از استانداردها و موجودی‌های معمول است. براساس صحبت‌های کارشناسان بین‌المللی، اروپا از نظر انرژی به روسیه نیاز دارد و انرژی آنقدر حیاتی است که قطع کردن عرضه برای هر دو طرف بسیار دشوار خواهد بود. این در حالی است که برای چندین ماه، روسیه متهم به ایجاد اختلال در عرضه گاز به منظور افزایش نقش خود به عنوان تامین‌کننده انرژی اروپا در بحبوحه تشدید اختلافات با اوکراین است.

گزارش‌های بین‌المللی این طور بیان می‌کنند که روسیه از گازش به عنوان سلاح ژئوپلتیکی استفاده می‌کند، ‌البته که کرملین این موضوع را هم رد کرده است. اکنون که تنش‌های روسیه و اوکراین به اوج خود رسیده است، تحلیلگران انرژی عمیقا نگران خطر قطع کامل عرضه به اتحادیه اروپا هستند که تقریبا 40 درصد گاز خود را از طریق خطوط لوله روسیه دریافت می‌کند و تعدادی زیادی از آنها هم از اوکراین عبور می‌کند. حالا در این بحران، اروپا به فکر جایگزینی برای تامین گازش است. شرکت‌های برق اروپایی سفارشات محموله‌های گاز طبیعی مایع ارسالی در طول دوره کریسمس و سال نو را بیشتر از ایالات متحده و قطر افزایش داده‌اند. این افزایش تقریبا 40درصد بیشتر از رکورد قبلی در مارس 2021 است. آنچه در این میان مهم است، استفاده ایران از فرصتی است که پیش آمده است.

محمدحسن دیده‌ور، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران با اشاره به فرصت استفاده ایران از بحران گاز اروپا گفت: الان بهترین موقعیت است که ایران بتواند از این بحران استفاده کند. اروپا واقعا با بحران گاز روبه‌رو است و به دنبال راه‌های جایگزین تامین از روسیه است. حتی ایران می‌تواند از این موضوع در مذاکرات هسته‌ای هم سود ببرد.

به گفته دیده‌ور، اوکراین مثل شاهرگ گازی اروپا است. به همین دلیل هم اروپا و غرب تلاش زیادی دارند تا اوکراین به دست روس‌ها نیفتد. او ادامه داد: دلیل این اهمیت هم این است که تقریبا 70 درصد گاز مورد نیاز اروپا از خط لوله اوکراین عبور می‌کند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران تاکید کرد: ایران می‌تواند از این شرایط در مذاکرات استفاده می‌کند و فضا و امتیازی به دست آورد. اما اینکه دولت چقدر به این ماجرا فکر می‌کند و طرف‌های مذاکره کننده تا چقدر روی این ماجرا می‌توانند مانور دهند معلوم نیست. او ادامه داد: ایران می‌تواند مذاکره کند تا گاز مورد نیاز اروپا را تامین کند. اما روس‌ها تمایلی به این ماجرا ندارند و اجازه نمی‌دهند ایران کوچکترین راهی به اروپا باز کند.

براساس صحبت‌های دیده‌ور، روسیه حدود 80 میلیارد دلار بابت صادرات گاز به اروپا درآمد دارد و طبیعی است که نخواهد و اجازه ندهد کشوری جایش را بگیرد. دیده‌ور ادامه داد: ایران دومین دارنده ذخایر گاز در جهان است و دنیا باید بفهمد که این حق ماست که از این نعمت خدادادی استفاده کنیم. از طرفی اروپا هم که به شدت به گاز نیاز دارد، چرا این همکاری یا امتیاز به ایران داده نمی‌شود؟

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...