بندر انزلی نقطه اتکای کشتیرانی شمال کشور

بندر انزلی نقطه اتکای کشتیرانی شمال کشور

بندر انزلی نقطه اتکای کشتیرانی شمال کشور؛ تعداد کشتی‌های ثبت شده در بندر انزلی به 94 فروند افزایش یافته و در حال حاضر، مرکز ثقل ثبت کشتی‌های ایرانی دریای خزر و نقطه اتکای کشتیرانی شمال کشور تلقی می‌شود.

به گزارش ، حسین یونسی، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان در یادداشتی با تاکید بر حفظ محیط زیست دریایی به بیان توانمندی‌ها بندری و دریایی استان گیلان پرداخته است.

سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) «اقیانوس ما؛ تعهد ما، فرصت ما» را به عنوان شعار روز جهانی دریانوردی سال 2025 تصویب کرده و روز 25 سپتامبر (سوم مهرماه) نیز بسان سال‌های گذشته و به منظور پاسداشت و تبیین جایگاه صنعت دریانوردی در سراسر جهان جشن گرفته می‌شود.

به گفته دبیرکل IMO، شعار امسال بازتابی از نقش برجسته اقیانوس‌ها و دریاها برای کارآفرینی و حیات میلیون‌ها انسان و البته تعهد جامعه جهانی به منظور صیانت از این میراث گرانبها تلقی می‌شود، چرا که پهنه آب‌های زمین علاوه بر اینکه امکان حمل‌ونقل ارزان و امن بخش عظیمی از تولیدات صنایع کشورها را فراهم می‌کند، زیستگاه بسیاری از گونه‌های دریایی است و تعدیل اثرات سوء تغییرات آب و هوایی کره زمین را بر چرخه حیات بشر نیز عهده‌دار است.

گرامیداشت روز جهانی دریانوردی با شعار «اقیانوس ما؛ تعهد ما، فرصت ما»، در واقع فرصتی است تا ضمن انعکاس اهمیت و جایگاه صنعت دریانوردی در تجارت جهانی، مسئولیت مشترک و خطیر کشورها را در حفاظت از محیط زیست دریایی یادآوری کند.

جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان یکی از کشورهای برجسته عضو سازمان جهانی دریانوردی از حیث گستردگی ناوگان دریایی و دسترسی به پهنه‌های آبی ارزشمند در شمال و جنوب، در سال‌های اخیر با الحاق به کنوانسیون‌های بین‌المللی دریایی زیست‌محیطی متعدد از جمله کنوانسیون مدیریت آب توازن، کنوانسیون ضد خزه، شناورسازی مغروقه‌ها، کنوانسیون تهران و از همه مهم‌تر، کنوانسیون بین‌المللی پیشگیری از آلودگی دریایی مصوب سال 1978، معروف به «MARPOL 78» گام‌های راسخی را در راستای حفظ محیط زیست دریایی و تحقق شعار «اقیانوس ما؛ تعهد ما، فرصت ما» برداشته و البته به منظور اجرای مفاد کنوانسیون‌های یادشده و انجام تعهدات بین‌المللی خود هزینه‌های کلانی را متقبل شده است.

اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان نیز همسو با سیاست‌های کلان سازمان بنادر و دریانوردی، اقدامات زیست‌محیطی متعددی را در سال‌های گذشته در دستور کار قرار داده و سعی دارد با استمرار فعالیت‌های یاد شده و ارتقای کیفی و کمی آنها، نقش مسئولانه و سازمانی خود را در راستای حفظ محیط زیست دریایی ایفا کند.

از جمله اقدامات یادشده می‌توان به مواردی چون تجهیز بندر انزلی به بارج و تجهیزات تخصصی مقابله با انتشار آلودگی دریا، انعقاد قراردادهای مستمر سالانه برای پاکسازی زباله‌های شناور توسط شناور زباله جمع‌کن، ارائه خدمات دریافت مواد زائد نفتی و غیر نفتی از کشتی‌های متردد، پایش سالانه کیفیت آب توازن کشتی‌های متردد، پایش سالانه گازهای خروجی سیستم رانش کشتی‌های ورودی، اجرای پروژه نوسازی و ارتقای سیستم تصفیه‌خانه‌های بهداشتی و صنعتی مجتمع بندری و انجام بازرسی فنی و زیست‌محیطی مستمر شناورها اشاره کرد.

امروز بیش از هر زمان دیگر، حفظ محیط زیست دریاها به عنوان میراث مشترک بشری نیازمند همکاری، نوآوری و تعهد همه‌جانبه کشورهاست. جمهوری اسلامی ایران نیز با تکیه بر ظرفیت‌های سازمان بنادر و دریانوردی و مشارکت فعال در معاهدات جهانی، ثابت کرده ضمن اتخاذ سیاست‌های لازم به منظور توسعه پایدار صنعت دریانوردی، متعهدانه در راستای حفاظت از محیط زیست دریایی گام برمی‌دارد.

توانمندی‌های استان گیلان در صنعت دریانوردی

استان گیلان با برخورداری از موقعیت جغرافیایی ممتاز، دارای خط ساحلی با طول بیش از 300 کیلومتر در جنوب دریای خزر، با وجود بنادر متعددی چون انزلی، کاسپین، آستارا و چمخاله، به ‌عنوان یکی از کانون‌های اصلی فعالیت‌های بندری و دریایی کشور شناخته شده است.

بندر انزلی با قدمتی بیش از 300 سال، با 17 پست اسکله، دارای ظرفیت انبارش قابل توجه کالا از جمله سیلوهای غلات 191 هزار تنی، انبارهای 145 هزار تنی و مخازن روغن 16 هزار تنی، همچنین وجود خطوط لوله انتقالی روغن خوراکی است که ضمن قرار گرفتن در موقعیتی بی بدیل در مسیر ترانزیتی کریدور شمال-جنوب، به عنوان یکی از فعال‌ترین بنادر حاشیه دریای خزر محسوب می‌شود. تجهیز بندر یادشده به شناورهایی چون 5 فروند یدک‌کش، 2 فروند راهنمابر، 3 فروند لایروب، 2 فروند شناور تخصصی امداد و نجات و 3 فروند بارج با کاربری‌های متنوع سبب شده خدمات دریایی به شناورهای متردد در بالاترین سطح استانداردهای روز دنیا ارائه شود. علاوه بر آن وجود بنادر تجاری دیگری چون کاسپین، آستارا و بندر گردشگری چمخاله در استان گیلان نشان از جایگاه ویژه این استان در صنعت حمل‌ونقل دریایی حوزه خزر دارد.

پتانسیل‌های یادشده موجب شده ناوگان دریایی استان گیلان در سال‌های اخیر نیز با توسعه کمی و کیفی قابل ملاحظه‌ای همراه شود به طوری که در 2 سال گذشته با رشدی 2 برابری، تعداد کشتی‌های ثبت شده در بندر انزلی به 94 فروند افزایش یافته است. در واقع بندر انزلی در حال حاضر، مرکز ثقل ثبت کشتی‌های ایرانی دریای خزر و نقطه اتکای کشتیرانی شمال کشور تلقی می‌شود.

در حوزه منابع انسانی مرتبط با صنعت دریانوردی و دریانوردان شاغل روی کشتی‌های حوزه دریای خزر نیز استان گیلان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است؛ این استان با حدود 40 هزار دریانورد، سهم 30 درصدی از کل دریانوردان کشور را به خود اختصاص داده و وجود 3 مؤسسه آموزش دریانوردی، دانشگاه گیلان و دانشگاه ملی مهارت شهید خدادادی به منظور آموزش دریانوردان متخصص، این استان را به یکی از قطب‌های برتر آموزش دریانوردی در کشور و حتی منطقه بدل کرده است.

بر این اساس استان گیلان امروز با زیرساخت‌های بندری قابل توجه، کشتی‌های متعدد تجاری و ظرفیت بالای آموزشی حوزه دریانوردی، می‌تواند نقش پررنگی را در راستای توسعه پایدار اقتصاد دریامحور ایفا کند و در صورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های بالقوه‌ای چون گردشگری دریایی، گام‌های بلندتری را همسو با رشد اقتصادی کشور بردارد.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...