رشد شاخص تولید صنعتی منفی شد 

رشد شاخص تولید صنعتی منفی شد 

رشد شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی در اسفندماه به منفی 1.4 درصد رسید.

به گزارش صنعت‌صنف، بیش از 280 شرکت صنعتی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار و فرابورس که به صورت ماهانه گزارش تولید خود را منتشر می‌کنند بیش از نیمی از تولید کشور را در اختیار دارند. 

پژوهشکده پولی بانکی باتوجه به بررسی آمار این شرکت‌ها وضعیت تغییرات تولید صنعت کشور را رصد کرده است. 

رشد شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی در اسفندماه به منفی 1.4 درصد رسید. به طورکلی رشد شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی در نیمه اول سال ۱۴۰۰ مثبت بوده و در نیمه دوم سال تغییر روند ایجاد شده و رشد این شاخص منفی شده است. 

دو صنعت بزرگ کشور یعنی صنایع شیمیایی و فلزات اساسی در اسفندماه (مشابه ماه‌های اخیر) با رشد منفی تولید و افزایش موجودی انبار روبه‌رو بودند.

روند رشد شاخص تولید صنعتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته تا اسفند ۱۴۰۰ نشان می‌دهد، بعد از کاهش قابل توجه تولید صنعتی در نیمه دوم سال ۱397 و ابتدای سال ۱398، رشد تولید این بخش از فصل چهارم ۱398 صنعت روند صعودی به خود گرفت و این روند صعودی تا خردادماه ۱۴۰۰ ادامه داشت. 

روند افزایشی رشد شاخص تولید در تابستان متوقف شد و رشد شاخص تولید در تیرماه و مردادماه به ترتیب به 3.1 درصد و صفر درصد رسید. اما در پاییز دوباره روند رشد شاخص تولید صنعتی نزولی شد و رشد شاخص در ماه‌های پاییز نسبت سال گذشته به بازه منفی یک تا صفر درصد رسید. 

در دی ماه و بهمن‌ماه رشد شاخص تولید صنعتی نسبت به سال گذشته به ترتیب منفی 0.1 درصد و منفی 0.7 درصد رسید. در ادامه روند نزولی ملایم شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی، این شاخص در اسفندماه نسبت به سال گذشته حدود 1.4 درصد کاهش داشته است.

نکات مهمی که از بررسی آمار رشد صنایع در این ماه استخراج می‌شود، نشان می دهد شاخص تولید محصولات شیمیایی برای چهارمین ماه متولی رشد منفی (نسبت به مدت مشابه سال گذشته) داشته است.

همچنین اگرچه رشد شاخص تولید صنعت فلزات اساسی در اسفندماه منفی بوده اما شاخص تولید این صنعت در اسفندماه کاهش کمتری نسبت به بهمن‌ماه را نشان می‌دهد.

علاوه‌بر این، شاخص تولید صنعت خودروسازی و ساخت قطعات در اسفندماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4.6 درصد رشد مثبت داشته که البته نسبت به رشد بهمن ماه کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

طبق این گزارش، به جز صنایع فلزات اساسی، منسوجات و دستگاه‌های برقی، رشد شاخص تولید در دیگر صنایع اسفندماه در مقایسه با رشد صنایع در بهمن‌ماه کاهش داشته است.

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...