قیمت بحرانی 87.5 درصد اقلام خوراکی در فروردین

قیمت بحرانی 87.5 درصد اقلام خوراکی در فروردین

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گزارشی اعلام کرد که هیچ کدام از اقلام خوراکی در فروردین‌ماه در محدوده مطلوب قیمتی قرار ندارد.

به گزارش ، در بیشتر اقلام مانند برنج درجه یک ایرانی، سیب زمینی، قند و شکر، خیار و رب گوجه فرنگی سیر صعودی مشاهده می‌شود و افزایش دوباره قیمت این کالاها، دور از انتظار نیست.

مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار بالاخره پس از چند ماه تاخیر، گزارش بررسی روند متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب در مناطق شهری- فروردین ماه 1401 را منتشر کرد. وضعیتی که نشان می‌دهد قیمت اقلام خوراکی اصلا خوب نیست و دیگر حد مطلوبی برای آنها وجود ندارد.

مقایسه متوسط قیمت اقلام خوراکی در ماه فروردین با اسفند پارسال نشان می‌دهد که در 2 قلم از کالاهای منتخب تغییرات بیش از 10 درصد بوده و بیشترین افزایش قیمت‌ها در کالاهای منتخب مربوط به گوجه فرنگی (27.6درصد)، خیار (11.4درصد) و شکر (10درصد) است. 

همچنین کمترین افزایش در قیمت‌ها مربوط به پنیر ایرانی پاستوریزه (صفر درصد)، روغن مایع (0.2درصد)، کره پاستوریزه (0.8درصد) و شیر پاستوریزه (0.8درصد) است.

از طرف دیگر، مقایسه متوسط قیمت اقلام خوراکی در ماه جاری با ماه مشابه پارسال نشان می‌دهد که در 4 قلم از کالاهای منتخب تغییر قیمت بیش از صد درصد بوده و بیشترین افزایش قیمت در اقلام سیب‌زمینی (186.8درصد)، گوجه فرنگی (155.2درصد)، و برنج ایرانی درجه یک (114.6درصد) و رب گوجه‌فرنگی 100.7درصد) مشاهده شده است. 

کمترین افزایش قیمت‌ها هم مربوط به اقلام موز (0.1درصد)، پرتقال (4.3درصد) و روغن مایع (7.2درصد) است.

در ادامه این گزارش، برای بررسی روند تغییرات قیمت اقلام خوراکی از سه حد مطلوب، هشدار و بحرانی استفاده می‌شود: «حد مطلوب: حدی از قیمت کالای منتخب است که باتوجه به شرایط کشور، نوسانات قیمت در اطراف آن برای مصرف‌کننده قابل قبول به نظر می‌رسد و کنترل قیمت‌ها در این محدوده منجر به کاهش تورم خواهد شد. این حد براساس افزایش ماهانه حداکثر یک درصد برای قیمت هر کالا در نظر گرفته شده است که برای یک دوره یک ساله، 12 درصد خواهد بود.

حد هشدار: حدی از قیمت کالای منتخب است که نوسانات قیمت از حد مطلوب خارج شده است و در صورت ادامه منجر به افزایش تورم خواهد شد. این حد براساس افزایش ماهانه حداکثر 1.5 درصد برای قیمت هر کالا در نظر گرفته شده که برای یک دوره یک ساله 18 درصد خواهد بود. عبور قیمت‌ها از این حد، بیانگر ضرورت برنامه‌ریزی خاص برای کنترل قیمت‌ها است.

حد بحرانی: حدی از قیمت کالای منتخب است که نشان می‌دهد قیمت اقلام از کنترل خارج شده است و این امر منجر به ایجاد تورم جهشی خواهد شد. این حد براساس افزایش ماهانه حداکثر 2 درصد برای قیمت هر کالا در نظر گرفته شده که برای یک دوره یک ساله، 24 درصد خواهد بود. در این شرایط اتخاذ تصمیمات سریع و اقدام عاجل و حتی مداخله مستقیم در بازار برای کاهش قیمت ها ضروری است».

بررسی نمودار قیمت اقلام منتخب در مقایسه با روند تغییرات آن با حدود مطلوب، هشدار و بحرانی قیمت‌ها نشان می‌دهد در فروردین 1401، متوسط قیمت حدود 87.5 درصد اقلام منتخب شامل برنج ایرانی درجه یک، برنج خارجی درجه یک، مرغ ماشینی، شیر پاستوریزه، ماست پاستوریزه، پنیر ایرانی پاستوریزه، تخم‌مرغ ماشینی، کره پاستوریزه، روغن مایع، موز، سیب، پرتقال، خیار، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، لوبیا چیتی، عدس، قند، شکر، رب گوجه‌فرنگی و چای خارجی بسته‌ای فراتر از حد بحرانی قیمت‌ها قرار دارند.

درباره بیشتر اقلام مانند برنج درجه یک ایرانی، سیب‌زمینی، قند و شکر، خیار و رب گوجه‌فرنگی روند صعودی مشاهده می‌شود و افزایش دوباره قیمت این کالاها، دور از انتظار نیست. 

همچنین متوسط قیمت اقلام خوراکی مانند گوشت گوسفند، گوشت گاو یا گوساله و پیاز در محدوده هشدار قرار دارند.

در بررسی قیمت اقلام خوراکی این ماه، هیچ محصولی در محدوده مطلوب قرار نداشته است.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...