برنج ایرانی از سفره‌ها آب رفت

برنج ایرانی از سفره‌ها آب رفت

این روزها دست کشاورز و تولیدکننده هم از برنج خالی و کوتاه شده است، آنان برنج تولیدی را حداکثر با قیمت ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان فروختند و اکنون برای سفره‌هایشان باید این محصول را با قیمت ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان تهیه کنند.

به گزارش صنعت‌صنف به نقل از مهر، اوضاع قیمت برنج پرنوسان و رو به بالاست و هرچه بالاتر می‌رود، دست‌های زیادی از آن کوتاه و سفره‌های بیشتری خالی می‌شود و قیمت ۸۰ هزار تومانی یک کیلوگرم برنج برای کارگران و اقشار کم‌درآمد غیرقابل پذیرش است.

قیمت‌های برنج در فروشگاه‌های استان مازندران لحظه‌ای بالا می‌رود و هیچ امیدی به کاهشی شدن آن نیست و بازار جدیدی و پرسودی برای دلالان در حوزه برنج راه افتاده است و برخی سودجویان با خرید انبوه برنج و احتکار آن، در این روزها یکهتازی می‌کنند.

یک شهروند ساروی در گفتگو با مهر با انتقاد از رشد بی‌رویه قیمت برنج و عدم دسترسی اقشار ضعیف و کم‌درآمد به این ماده غذایی اظهار داشت: برنج داخلی و محلی با قیمت‌های گزاف و گران عرضه می‌شود و دست بسیاری از مردم از خرید آن کوتاه شده است.

محمد موسوی با اظهار اینکه خرید یک کیلو برنج به قیمت ۶۰ تا ۸۰ هزار تومان از عهده هیچ کارگر و کشاورزی برنمی‌آید، گفت: برنج‌های خارجی که عرضه می‌شود هم بسیار بی‌کیفیت و نامرغوب است.

وی با بیان اینکه متأسفانه بسیاری از واسطه‌ها و سودجویان از قبل با خرید برنج و احتکار آن، اکنون این محصول را به قیمت‌های گران عرضه می‌کنند، افزود: بازار برنج در دست واسطه‌ها قرار دارد و نظارت‌ها در این بخش ضعیف است.

با آنکه برنج هم جزو ۲۴ قلم کالایی مشمول سیاستگذاری و قیمتگذاری دولت قرار گرفته و عرضه با قیمت بالاتر تخلف است اما برنج محلی و مرغوب شمال جزو این مصوبه نیست و قیمت‌های دولتی برنج مشمول برنج‌های وارداتی و نامرغوب خارجی است.

از سوی دیگر نرخ هر کیلوگرم برنج در شروع فصل کشت ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان بود که اکنون بی‌سابقه رشد یافته و گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که نرخ برنج طارم بین ۶۰ تا ۸۰ هزار تومان، شیرودی ۴۵ تا ۵۵ هزار تومان و ندا به ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان رسیده است.

بسیاری از فعالان حوزه کشاورزی کسری تولید را در گرانی روزافزون قیمت برنج مؤثر می‌دانند. حسن تقی‌زاده رئیس اتحادیه برنج‌فروشان بابل با اشاره به رشد قیمت برنج، کاهش تولید را در این زمینه اثرگذار دانست و گفت: در حال حاضر قیمت برنج کشت دوم تا به بنکدار برسد حدود ۸۰ هزار تومان و غیرمنطقی است.

 وی با اظهار اینکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ با خرید انبوه برنج در ابتدای فصل در قیمتگذاری آن تأثیرگذار هستند، افزود: این فروشگاه‌ها برنج را به صورت عمده و با قیمت‌های پایین از کشاورزان می‌خرند و طی سال با نرخ‌های متفاوت عرضه می‌کنند.

در حالی که قیمت برنج رو به افزایش است، مسئولان جهاد کشاورزی اعتقاد دارند قیمت برنج داخلی در بازار کمتر از اعداد و ارقام است. بازار برنج به گفته کسبه، روزانه شده و کسبه برای فروش آن از یکدیگر قیمت می‌گیرند و معتقدند اگر بخواهیم آن را به قیمت قبلی و قدیمی عرضه کنیم، هر روز سرمایه مان آب می‌رود.

از سوی دیگر معاون سازمان جهاد کشاورزی مازندران سطح کشت برنج را در فصل گذشته ۲۱۵ هزار هکتار بیان کرد و گفت: ۱۵۲ هزار هکتار به کشت ارقام محلی و ۶۲ هزار هکتار کشت اصلاح شده رفته است.

مجید بهادری افزود: همچنین ۴۰ هزار هکتار از مزارع شالیزاری بعد از کشت مرحله اول به کشت مجدد برنج و ۵۱ هزار هکتار به کشت رتون اختصاص یافته است.

گفتنی است مازندران ۴۰ درصد برنج کشور را تأمین می‌کند و قطب تولید برنج در کشور است اما رشد قیمت برنج در این استان از پایتخت بیشتر بوده و گاه این محصول در مرکز کشور با نرخ کمتر از شمال عرضه می‌شود.

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...