مناطق آزاد میزبان واردات نامحدود خودروهای برقی 

مناطق آزاد میزبان واردات نامحدود خودروهای برقی 

واردکنندگان خودرو می‌توانند به صورت نامحدود خودروهای برقی به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی وارد کنند. 

به گزارش ، دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه  اقتصادی با بیان این مطلب در آیین بهره‌برداری همزمان از 82 پروژه صنعتی، عمرانی و کشاورزی شورای‌عالی مناطق آزاد، تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی، گفت که با تصمیم اخیر هیات دولت، واردات نامحدود خودروهای برقی به مناطق آزاد انجام خواهد شد ولی منتظر تعیین شیوه‌نامه وزارت صمت هستیم.

سعید محمد با اشاره به اینکه از سال ۱۳۹۷ تاکنون در مناطق آزاد واردات خودرو انجام نشده، افزود: ما در این سال‌ها در این مناطق با مشکل خودرو روبه‌رم بودیم به‌طوری که چهره کیش و قشم که از جزایر گردشگری هستند خراب شده است.

محمد با بیان اینکه از واردات سال‌های گذشته حدود ۲۵۰۰ خودرو امکان ورود به کشور را نداشتند و توقیف و در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گرفته، اضافه کرد: براین اساس پیگیر آن بودیم که با صدور رای دادگاه مبنی بر عدم امکان استفاده این خودروها در سرزمین اصلی بتوانیم در مناطق آزاد از آنها استفاده کنیم. بر این اساس موافقت اولیه نیز کسب شد اما باتوجه به زمان‌بر بودن و نیازی که در جریان جام جهانی داریم درخواست کردیم بتوانیم خودرو را به‌طور مستقیم به مناطق آزاد وارد کنیم.

مشاور رئیس جمهور افزود: ازجمله مباحث مطرح شده واردات خودروهای با ۲۰ هزار دلار بود و قرار شد به‌طور نامحدود خودروی برقی وارد شود.

آمادگی کیش برای جام جهانی

در ادامه دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی درباره برگزاری جام جهانی قطر اظهار داشت: تعداد هتل‌های ۵ ستاره را به‌طور قابل توجهی افزایش داده و امکان برقراری ۴۰۰ پرواز از کیش به قطر در هفته فراهم شده است.

محمد با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود بالغ‌بر ۱.۵ میلیون مسافر عازم قطر شوند که در سه موج ۵۰۰ هزار نفری خواهد بود، یادآور شد قطر ظرفیت حدود ۳۰۰ هزار نفر از این مسافران را دارد و مابقی در منطقه سرزیر می‌شوند که باتوجه به ظرفیت مناسبی که کیش دارد و هزینه‌های آن هم نسبت به دیگر کشورهای منطقه پایین‌تر است می‌توانیم این مسافران را جذب کنیم.

وی گفت که از کشور قطر درخواست کردیم که امکان ورود به فضاهای تعیین شده از سوی ایران را در کارت‌های گردشگری خود که در اختیار تماشاگران قرار می‌دهد فراهم کند تا آنها این فضاها را به رسمیت شناخته و ورود کنند، با این حال قطر از ما خواسته آژانس‌های هواپیمایی بسته کاملی برای حمایت از مسافران و گردشگران تهیه و ارائه کنند تا بتوان اقدامات مناسبی انجام داد.

محمد همچنین گفت که در پروازهایی که صورت می‌گیرد اول اینکه نیاز به ویزا نیست، اما ما هماهنگ کردیم که مهر هم در پاسپورت نخورد، شاید کسی نخواهد مهر ایران روی پاسپورتش باشد.

ایجاد بانک آف‌شور در کیش

وی در بخش دیگری از اظهاراتش به اقدامات صورت گرفته برای ایجاد بانک آف‌شور که درواقع یک بانک ارزی مستقل از بانک مرکزی است در مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: در حدود شش ماه گذشته طی مذاکرات با بانک مرکزی مجوز تاسیس بانک آف‌شور صادر شده است و اکنون به دنبال جذب سهامداران خارجی هستیم که بتوان مقدمات راه‌اندازی آن‌را فراهم کرد

محمد افزود: با راه‌اندازی بانک آفشور ایرانیان خارج از کشور می‌توانند با خیال راحت ارز خود را به مناطق آزاد آورده و سرمایه‌گذاری کنند. به هر ترتیب اکنون نگران این هستند که ارز خود را بیاورند و تحویل بانک مرکزی داده و با مشکل روبه‌رو شوند؛ در حالی که بانک آفشور مستقل از بانک مرکزی است هرچند که نظارت‌هایی بر آن خواهد داشت.

وی همچنین از اجرایی شدن بورس بین‌الملل به صورت پایلوت در کیش در آینده نزدیک خبر داد.

بازگشت زمین‌های معاملات مشکوک

مشاور رئیس جمهور در اظهاراتش به وضعیت معاملات در مناطق آزاد اشاره و گفت که در سنوات گذشته معاملات زیادی شکل گرفته که در ابهام قرار داشت از این جهت بررسی‌های حقوقی برای رفع ابهام از این پرونده‌ها در دستور کار قرار گرفت.

به گفته وی از شهریور سال گذشته تاکنون ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار متر به ارزش ۸۳ هزار میلیارد تومان که نزدیک به رقم بودجه عمرانی کشور است با روش‌های حقوقی و قضایی به نفع مناطق آزاد برگشته است و در سال جاری رقمی بیشتر خواهد شد.

وی به جریان واگذاری زمین ۲۳۰ هکتاری در کیش که دریافت‌کننده آن قرار بوده ۳۶ ماه بعد از به بهره‌برداری رسیدن زمین نسبت به پرداخت اقساط اقدام کند اشاره کرد.

مشاور رئیس جمهور با اشاره به سرمایه‌گذاری ۶.۱ هزار میلیاردی در مناطق آزاد تجاری و صنعتی و ویژه اقتصادی در قالب ۸۲ طرح گفت که این طرح‌ها در پنج منطقه آزاد تجاری و صنعتی و هفت منطقه ویژه اقتصادی توسط رئیس جمهور افتتاح شد.

به گفته وی قرار شده هر فصل تعداد زیادی پروژه در مناطق آزاد تجاری و صنعتی و ویژه به بهره‌برداری برسد که در راستای رونق تولید و ایجاد اشتغال خواهد بود.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره راه‌اندازی هفت منطقه آزاد دیگر، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۳۳ منطقه ویژه اقتصادی فعال هستند که مجوز راه‌اندازی۴۶  منطقه دیگر تصویب شده و به دنبال دستگاه مسئول برای آنها هستیم.

سعید محمد در ادامه به وضعیت سرمایه‌گذاری در مناطق در سال ۱۴۰۰ نیز اشاره کرد و توضیح داد: در سرمایه‌گذاری داخلی، ۳۶ هزار میلیارد تومان در مناطق آزاد تجاری و صنعتی و ۶۴ هزار میلیارد در مناطق ویژه اقتصادی سرمایه‌گذاری شده که در مجموع به حدود ۱۰۰ هزار میلیارد سرمایه گذاری داخلی می‌رسد.

وی درباره سرمایه‌گذاری خارجی نیز گفت که ۱۴۸ میلیون دلار در مناطق آزاد تجاری و صنعتی و ۱۵ میلیون دلار در مناطق ویژه سرمایه‌گذاری شده که در مجموع به ۱۶۳ میلیون دلار رسیده است.

به گفته مشاور رئیس جمهور، سرمایه‌گذاری خارجی در مناطق آزاد و ویژه ۱۷ درصد کل سرمایه‌گذاری خارجی کشور در سال ۱۴۰۰ است.

وی یادآور شد: در سال گذشته تراز تجاری مناطق آزاد و ویژه مثبت ۱۱ میلیارد دلار بوده است.

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...