گرد و خاک بازهم تهران را تعطیل کرد

گرد و خاک بازهم تهران را تعطیل کرد

ادارات، مدارس و دانشگاه‌های استان تهران روز چهارشنبه تعطیل شد

به گزارش صنعت‌صنف، استاندار تهران اعلام کرد: به‌دلیل شدت آلودگی هوا فعالیت ادارات، مدارس و دانشگاه‌ها در روز چهارشنبه چهارم خردادماه تعطیل شد

محسن منصوری در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به افزایش آلودگی هوا در مناطق ۲۲ گانه تهران گفت: در جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای پایتخت تصمیم گرفته شد فعالیت همه ادارات، مدارس، مهد کودک‌ها و همچنین دانشگاه‌های استان تهران تعطیل شود.

وی ادامه داد: همچنین فعالیت ورزشی در فضای باز نیز ممنوع است.

گرد و غبار تهران کم نخواهد شد

بر اساس گزارش‌ها هم‌اکنون استان‌های اردبیل، گیلان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، همدان، مرکزی، اصفهان، بخشی از استان فارس، بوشهر تا استان هرمزگان، یزد ، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد تا استان تهران، همه درگیر خیرش شدید خاک هستند.نفوذ و گسترش گردوغبار انتقالی از مناطق غربی، کاهش کیفیت هوا، خیزش گرد و خاک محلی، توفان موقت، کاهش شعاع دید، آسیب به صنایع حساس به گردوخاک و  خسارت را به‌دنبال دارد.

بنابر اظهار کارشناسان هواشناسی، گرد و غبار موجود در هوای شهرهای مختلف به‌ویژه نواحی مرزی کشور نتیجه وزش باد شدید در بیابان‌های عراق است که پس از مدتی وارد آسمان شهرهای مرزی و موجب آلودگی هوای این مناطق و دیگر شهرهای کشور شده است.

طبق توصیه‌های کارشناسان حوزه  بهداشت و سلامت تاکید می‌شود، گروه‌های حساس شامل سالمندان، کودکان زیر پنج سال، مادران باردار و افراد دارای سابقه بیماری قلبی و تنفسی که درگیر این پدیده هستند، در خانه بمانند و حتی دیگر افراد نیز جز در موارد ضروری از منزل خارج نشوند.

t

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی در این‌باره گفت: وضعیت شدید خیزش گرد و خاک در همه نیمه غربی کشور تا فردا شب تداوم دارد و فقط بخش‌هایی از شرق کشور از این مساله در امان است.

صادق ضیاییان افزود: تا آخر وقت امشب درگیری در همه مناطق اعلام شده به شدت ادامه دارد، فردا هم این وضعیت با شدت کمتر تداوم خواهد داشت و امیدواریم روز جمعه این وضعیت کاهش یابد.

وی یادآور شد: در استان تهران از شدت گرد و خاک کاسته نخواهد شد.

به گفته مدیرکل پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی، کانون داخلی خیزش جای مشخصی ندارد اما باتوجه به پدیده خشکسالی، همه کشتزارهای دیمی که در آن کاشت انجام نشده  و همه تالاب‌ها و مراتع خشک شده جزو کانون‌های داخلی حساب می شود.

شاخص کیفیت هوا (Air Quality Index = AQI) معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامتی افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط سالم (زرد و حدمجاز استاندارد یا حد سلامت)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک (ارغوانی) تعیین شده است.

در حال حاضر شاخص کیفیت هوا در شهر تهران به 500 رسیده که نشان از شرایط خطرناک برای همه شهروندان دارد.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...