جلوگیری از سقوط دانش‌بنیان‌ها با جذب مشارکت صنایع

جلوگیری از سقوط دانش‌بنیان‌ها با جذب مشارکت صنایع

جذب مشارکت صنایع در تولیدات دانش‌بنیان‌ها و راه‌اندازی نظام پیش‌پرداخت و پیش‌خرید می‌تواند از سقوط دانش‌بنیان‌ها جلوگیری کند.

به گزارش ، امیر دارستانی فراهانی فعال حوزه دانش‌بنیان با بیان این مطلب در برنامه گفت‌وگوی اقتصادی رادیو گفت‌وگو، اظهار داشت: ورود به هر بازاری نیازمند شناسایی آن بازار است.

دارستانی فراهانی افزود: قبل از مطرح شدن تأمین مالی باید موضوع مطالعه بازار روی ایده و نمونه اولیه انجام شود چه بسا این مطالعه بازار ممکن است شرکت دانش‌بنیان را به مشتریان اصلی خودش برساند.

وی ادامه داد: هر یک از این مطالعات، سناریوهای متفاوتی را در برابر این شرکت باز می‌کند و متناسب با هر یک از این سناریوها اتفاقات خوب دیگری خواهد افتاد.

این مشاور و تبادل‌گر فناوری خاطرنشان کرد: نهادهای مالی در کشور مانند صندوق‌های پژوهش و نوآوری در استان‌ها و دانشگاه‌های کشور در تلاشند مدل‌های مالی حمایتی، خدمات و تسهیلات جدید را براساس مطالعات انجام شده، ایجاد کنند اما این نهادهای مالی خیلی عقب‌تر از واقعیت‌های بازار هستند همچنان که خود شرکت‌های دانش‌بنیان نیز از این موضوع عقب هستند.

وی ایجاد نهادهای مطالعه‌کننده بازار در کشور را ضروری دانست و گفت: شناسایی نیازهای مالی و نیازهای بازار از هر مطلب دیگر در این حوزه مهمتر است و ما از این نظر عقب هستیم.

او بر این باور است که در حمایت و تخصیص اعتبارات به دانش‌بنیان‌ها باید بین ایده‌های استارت‌آپی و شرکت‌های دانش‌بنیان، تفکیکی انجام شود.

این فعال حوزه دانش‌بنیان، جذب مشارکت صنایع در تولیدات دانش‌بنیان‌ها و راه‌اندازی نظام پیش‌پرداخت و پیش‌خرید را پیشنهاد کرد و گفت: جذب مشارکت صنایع می‌تواند از سقوط دانش‌بنیان‌ها جلوگیری کند.

توجه به ماده 11 قانون جهش تولید دانش‌بنیان 

در ادامه این گفت‌وگو، رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اهمیت سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی گفت: شرکت‌هایی که نوآور یا فن‌آور هستند بیشتر از هر چیزی، تقاضا دارند که شرکتی آنها را حمایت کند و وارد بازارهای بین‌المللی شوند.

افشین کلاهی افزود: در تمام کشورهای دنیا بیشترین منبع سرمایه برای شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها، سرمایه‌گذاری مستقیم از خارجی‌ها و شرکت‌های بزرگ همان کشور است اما ما هیچ یک از این دو مولفه را نداریم.

k

کلاهی ادامه داد: از طرفی با بحث تحریم و روابط ناخوشایند مواجهیم و از طرف دیگر شرکت‌های بزرگ هم تجربه و اعتماد زیادی به اکوسیستم نوآوری ندارند.

وی تصریح کرد: در شرایطی که کانادا سالانه بالغ‌بر 7 میلیارد دلار از این حوزه حمایت می‌کند اما امسال برای صندوق نوآوری و شکوفایی به‌عنوان بزرگترین بازیگر حوزه سرمایه‌گذاری در شرکت‌های نوآور و فن‌آور فقط سه هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که معلوم نیست کل آن پرداخت شود بنابراین باید سطح توقعمان را از این حوزه پایین بیاوریم.

وی با تصریح بر اینکه میزان حمایت از دانش‌بنیان رقم زیادی نیست، گفت: به اندازه‌ای که منت این حمایتها بر سر شرکت‌های نوآور است، عدد و رقمی در این حوزه خرج نمی‌شود.

رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق بازرگانی ایران یادآورشد: ماده 11 قانون جهش تولید دانش‌بنیان به شرکت‌ها فرصت می‌دهد هزینه‌هایی که صرف تحقیقات می‌کنند از مالیاتشان کم شود و این یک ماده به اندازه‌ای ارزشمند است که همه فعالان حوزه باید انرژی خود را صرف آن کنند.

کلاهی تأکیدکرد: اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری نیازمند خون جدیدی است و این سرمایه باید از بیرون وارد شود.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...