تولید معدنی 92 درصد گران شد

تولید معدنی 92 درصد گران شد

تورم نقطه به نقطه تولیدکننده در زمستان ١٤٠٠ به ۴۲ درصد رسید که در مقایسه با فصل پاییز ۶.۶ واحد درصد کاهش داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صنعت‌صنف، مرکز آمار ایران در گزارشی اعلام کرد در زمستان سال قبل، تولیدکنندگان بابت ارائه محصول و خدماتشان نسبت به زمستان 1399، به‌طور میانگین ۴۲ درصد افزایش قیمت داده‌اند.

وضعیت تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده کل کشور در زمستان ۱۴۰۰ نشان می‌دهد تورم نقطه به نقطه تولیدکننده (تغییر شاخص نسبت به فصل زمستان 1399) در زمستان ١٤٠٠ به ۴۲ درصد رسیده که در مقایسه با فصل پاییز ۶.۶ واحد درصد کاهش داشته است. 

در میان بخش‌های مختلف تولیدی کمترین نرخ تورم مربوط به بخش تولید، انتقال و توزیع برق با ۱۰.۶ درصد و بیشترین مربوط به بخش معدن ۶۴.۵ درصد است.

اما تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده کل کشور نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) در زمستان ۱۴۰۰ به ۴.۹ درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل ۵.۱ واحد درصد کاهش داشته است.

به گزارش مرکز آمار ایران در این فصل کمترین تورم فصلی تولیدکننده مربوط به بخش تولید، انتقال و توزیع برق با ۲.۱ درصد و بیشترین مربـوط به بخش صنعت با ۷.۸درصد بوده است.

همچنین تغییرات میانگین شاخص کل قیمت تولیدکننده در چهار فصل منتهی به زمستان ١٤٠٠ نسبت به دوره مشابه در سال قبل از آن ۵۴.۳ درصد رسید که نسبت به فصل قبل ۶.۶ واحد درصد کاهش داشته است.

در فصل مورد بررسی، در میان بخش‌های اصلی تولیدی در کشور، کمترین تورم سالانه مربوط به بخش تولید، انتقال و توزیع برق ۱۹.۴ درصد و بیشترین آن مربوط به بخش معدن با ۹۲.۹ درصد است.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...