اجرای مرحله سوم مردمی‌سازی یارانه‌ها با همکاری تشکل‌های کشاورزی

اجرای مرحله سوم مردمی‌سازی یارانه‌ها با همکاری تشکل‌های کشاورزی

بخش کشاورزی، مردمی‌ترین بخش اقتصادی کشور است و نقش تشکل‌ها، اتحادیه‌ها، تعاونی‌ها و شرکت‌های فعال در این بخش، دارای نقشی راهبردی در نظم بخشی و ساماندهی کشاورزان برای حل مشکلات است.

به گزارش به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، وزیر جهادکشاورزی در همایش نقش تشکل‌های بخش کشاورزی و صنعت غذایی در گام دوم انقلاب ضمن تشکر از ایشان در همراهی دولت برای اجرای برنامه‌های کشاورزی اظهار داشت: بخش کشاورزی، مردمی‌ترین بخش اقتصادی کشور است و نقش تشکل‌ها، اتحادیه‌ها، تعاونی‌ها و شرکت‌های فعال در این بخش، دارای نقشی راهبردی در نظم‌بخشی و ساماندهی کشاورزان برای حل مشکلات است.

سیدجواد ساداتی‌نژاد در این‌باره افزود: در مرحله سوم طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها هستیم و به‌دلیل اینکه این موضوع به تولیدکنندگان بخش کشاورزی مرتبط است، قبل از اجرای طرح برای رسیدگی به دغدغه‌های آنها به‌ویژه درباره تامین سرمایه در گردش و خرید مازاد محصولات با اتحادیه‌ها و تشکل‌های بخش کشاورزی جلساتی برگزار شد و با قدرت، پیگیر دغدغه‌ها و رفع مشکلات آنان هستیم.

ساداتی‌‌نژاد ادامه داد: وزارت جهادکشاورزی درباره کشت قراردادی، بهره‌مندی از ظرفیت‌ شبکه تشکل‌ها، اتحادیه‌ها و شرکت‌ها را در دستور کار خود دارد و درخصوص گندم در سال جاری می‌توانیم با مشارکت بنیاد ملی گندمکاران از طریق تجمیع بخش خصوصی این حوزه، کشت قراردادی را اجرا کنیم و سپس در دیگر بخش‌ها آن را توسعه و تعمیم ببخشیم.

وی با بیان اینکه هر کاری در بخش دولتی انجام دهیم، تشکل‌ها و اتحادیه‌ها با ضریب ده برابر آن را مطلوب‌تر انجام می‌دهند، اضافه کرد: بزرگترین نقش در اجرای طرح‌های حمایتی از کشاورزان در اختیار تشکل‌ها و اتحادیه‌های مربوطه آنهاست و واگذاری حوزه بازار به اتحادیه‌ها به‌تدریج انجام می‌گیرد و آنها باید میدن‌داری بازار را برعهده داشته باشند.

او با اشاره به نقش شبکه‌ها در ایجاد تعادل میان منافع تولیدکننده و مصرف‌کننده خاطرنشان کرد: برخی شاید احساس کنند ممکن است تشکل‌ها از تولید حمایت کنند و مصرف‌کننده جا بماند، اما اینگونه نیست زیرا اگر قیمت به درستی تعیین نشود مصرف‌کننده هم وجود نخواهد داشت.

به‌گفته ساداتی‌نژاد وزارت جهاد کشاورزی امیدوار است در راستای بیانیه گام دوم انقلاب با برجسته‌سازی نقش اتحادیه‌ها و تشکل‌ها، واگذاری وظایف به آنها و ایجاد اعتماد متقابل در بسترسازی بتواند در تسهیلگری حرکت فناوری و دانش‌بنیان و تجاری‌سازی محصولات بخش کشاورزی موثر واقع شود. 

تاکید کمیسیون کشاورزی بر نقش‌آفرینی تشکل‌ها

نماینده مجلس و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی نیز در این همایش با تشریح موضوع حذف ارز ترجیحی اظهار داشت: الزامات تحمیل شده در مباحث تامین ارز برای محصولات اساسی باعث تغییر مدل حمایتی دولت و اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها شد.

علیرضا نظری افزود: تصمیمات اتخاذ شده در هر نهاد و ساختار اعم از وزارتخانه‌ها و یا در کمیسیون‌های مجلس بدون جلب نظر و مشارکت تشکل‌های آن بخش، تصمیمی ناقص و ضعیف خواهد بود که در آینده نیز باید نیاز به اصلاح آن پیش‌بینی شود. چراکه استفاده از نظرات تشکل‌های بخش خصوصی منتج به تصمیمات مبتنی بر واقعیات خواهد شد و مشکلات اجرا کمتر خواهد بود.

وی ادامه داد: لزوم حمایت از تشکل‌های کشاورزی و تسهیل در نقش‌آفرینی آنان در حوزه‌های تصمیم‌سازی کشور موضوعی است که در کمیسیون کشاورزی مجلس نیز مورد تاکید قرار خواهد گرفت.

نماینده ولی فقیه در سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران نیز در این همایش اظهار داشت: هم‌اکنون در دوره گذار از کشاورزی سنتی به کشاورزی مدرن و هوشمند هستیم و تحقق منویات رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم درخصوص تامین سلامت و امنیت غذا برای جامعه جز با هدایت و حرکت در این مسیر از طریق همراهی و همگرایی تشکل‌ها و جامعه روستایی و عشایری ممکن نخواهد بود.

سپس مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اظهار داشت: ارتقاء در بخش کشاورزی در حوزه امنیت غذایی که این همایش به‌دنبال پرداختن به راهبرد‌های عملیاتی تحقق آن است از طریق نقش‌آفرینی برنامه‌مدار شبکه بخش خصوصی در راستای کشاورزی دانش‌بنیان میسر خواهد شد.

اسماعیل قادری‌فر گفت: با استفاده از توان و ظرفیت‌های شبکه تشکل‌ها، شکوفایی و اعتلای درونی و عملکردی آنها و همچنین افزایش ضریب نفوذ دانش به عرصه‌های تولید در بخش کشاورزی می‌توان به تحقق امنیت غذایی، اشتغال و معیشت پایدار امید داشت.

گفتنی است توسعه تشکل‌های دانش‌بنیان به‌عنوان راهبرد اثربخش در بهبود فضای کسب‌وکار بخش کشاورزی ازجمله محور‌های همایش و در انطباق با منویات رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب است که با تأکید بر موضوع امنیت غذایی تلاش می‌شود با مشارکت تشکل‌های کشاورزی و بکارگیری همه ظرفیت‌های موجود، به برنامه‌هایی مشخص در این خصوص دست پیدا کرد.

در این همایش رییس بنیاد ملی گندمکاران، مجمع ملی خبرگان کشاورزی، شرکت تعاونی روستایی شباهنگ، شرکت تعاونی روستایی انقلاب، شرکت ایران گلاب، سازمان امور عشایر ایران، سازمان جهاد کشاورزی گلستان و انجمن جهادی کشور به ارائه فعالیت‌ها و برنامه‌های مربوطه و طرح چالش‌ها و برخی راهکار‌ها پرداختند.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...