مصوبه‌ای برای محرمانگی وام‌‌های میلیارد تومانی

مصوبه‌ای برای محرمانگی وام‌‌های میلیارد تومانی

مصوبه‌ای برای محرمانگی وام‌‌های میلیارد تومانی؛ شورای پول و اعتبار در مصوبه‌ای، بانک مرکزی را مکلف به افشای اطلاعات تسهیلات بالای ۱۰۰میلیارد تومان کرد.

به گزارش ، شورای پول و اعتبار در تاریخ 31 خرداد 1401 مصوبه‌ای را گذراند و آن را به بانک مرکزی ابلاغ کرد که براساس آن بانک مرکزی فقط می‌تواند اطلاعات تسهیلاتی را منتشر کند که بالای 100 میلیارد تومان باشند.

بانک مرکزی در قانون بودجه امسال، مکلف به افشای اطلاعات تسهیلات کلان بانک‌ها براساس مصادیق تعیین‌شده در آیین‌نامه تسهیلات کلان شده است. این آیین‌نامه از 10 درصد تا سقف 20 درصد سرمایه نظارتی بانک‌ها را تسهیلات کلان بانک می‌داند اما شورای پول و اعتبار بر‌خلاف این آیین‌نامه، مصوبه‌ای را به بانک مرکزی ابلاغ کرده است.

از ابتدای امسال تاکنون و در 11 مرحله با پیگیری وزارت اقتصاد، فهرست ابربدهکاران بانکی بالای 100 میلیارد تومان از سوی بانک‌ها منتشر شد و احسان خاندوزی وعده داد در گام بعدی برای افشای اسامی دیگر بدهکاران بدحساب نیز اقدام خواهد شد.

پیش از این نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بند (د) تبصره 16 قانون بودجه سال 1401 بانک مرکزی را مکلف کرده بودند با استفاده از سامانه اطلاعاتی خود و اطلاعات دریافتی از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی، تسهیلات و تعهدات کلان پرداختی به اشخاص مرتبط با بانک‌ها یا ذی‌نفعان واحد را منتشر کند و در دسترس عموم قرار دهد.طبق این بند از قانون بودجه، بانک مرکزی باید هر فصل این اطلاعات را به‌روزرسانی کند.


در همین راستا بانک مرکزی در 31 فروردین‌ امسال اقدام به انتشار اسامی دریافت‌کنندگان تسهیلات کلان 14 بانک کرد. به‌تدریج در بازه‌های زمانی اطلاعات تسهیلات کلان دیگر بانک‌ها نیز منتشر شد و تعداد آنها به 27 بانک رسید.

به گزارش تسنیم، همان زمان با انتشار نخستین بار تسهیلات کلان بانک‌ها، حسن شجاعی رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس نیز در اعتراض به انتشار ناقص اطلاعات گفت: شفافیت مدنظر ما در کمیسیون، شفافیتی است که از رانت و فساد جلوگیری می‌کند.

اما با این مصوبه شورای پول و اعتبار بخش زیادی از تسهیلاتی که بانک‌ها به ذی‌نفع واحد یا اشخاص مرتبط پرداخت کرده‌اند در معرض دید عموم و کارشناسان قرار نمی‌گیرد و اطلاعات آنها شفاف نخواهد شد. به‌عنوان نمونه فردی در سیستم نظام بانکی چند فقره تسهیلات 99 میلیارد تومانی دریافت کند، در این شرایط طبق این مصوبه اطلاعات تسهیلات اعطاشده به این فرد هیچگاه افشا نخواهد شد، ضمن اینکه یک بانک نیز می‌تواند مصوبه شورای پول و اعتبار را به همین شیوه دور بزند بدون اینکه زیر فشار افکار عمومی قرار بگیرد.

نگاهی به اطلاعات اعلامی بانک مرکزی قبل و بعد از مصوبه شورای پول و اعتبار هم نشان می‌دهد بیش از 50 درصد تسهیلات اعطایی برخی بانک‌ها زیر 100 میلیارد تومان بوده است به همین دلیل رقم اعلامی تسهیلات کلان آنها بعد از مصوبه شورای پول و اعتبار بیش از 50 درصد کاهش داشته است.

به‌عنوان نمونه رقم تسهیلات کلان اعلامی بانک سامان قبل از این مصوبه و در نخستین گزارش بانک مرکزی 42331 هزار میلیارد تومان بوده است اما در گزارش اول تیرماه و با اجرای مصوبه به 9642 هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است؛ یعنی یک اختلاف 77 درصدی بین ارقام اعلامی قبل و بعد از مصوبه شورای پول و اعتبار دیده می‌شود که رقم آن 32690 هزار میلیارد تومان است.

همچنین از مجموع 9102 هزار میلیارد تومان تسهیلات کلان اعطا شده بانک سینا به ذی‌نفع واحد، 5438 هزار میلیارد آن زیر 100میلیارد تومان بوده که حدود 60درصد از کل تسهیلات کلان این بانک را شامل می‌شود و بعد از این مصوبه تنها 40 درصد تسهیلات کلان آن منتشر شده است.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...