معروفی در آلمان ابدی شد

معروفی در آلمان ابدی شد

معروفی در آلمان ابدی شد؛ عباس معروفی، نویسنده ایرانی و خالق رمان سمفونی مردگان پنجشنبه ۱۰ شهریور 1401 در آلمان درگذشت.

به گزارش ، عباس معروفی، رمان‌نویس، نمایش‌نامه‌نویس و شاعر ایرانی در ۲۷ اردیبهشت ۱۳۳۶ به دنیا آمد و فعالیت ادبی خود را زیر نظر هوشنگ گلشیری و محمدعلی سپانلو آغاز کرد و در سال 1368 با چاپ رمان «سمفونی مردگان» به شهرت رسید.

از دیگر آثار معروفی می‌توان به «سال بلوا»، «پیکر فرهاد»، «فریدون سه پسر داشت»، «ذوب شده»، «تماما مخصوص»، «نام تمام مردگان یحیاست»، «روبروی آفتاب»، «آخرین نسل برتر»، «عطر یاس»، «دریاروندگان جزیره آبی‌تر»، «شاهزاده برهنه»، «تا کجا با منی»، «ورگ»، «نامه‌های عاشقانه و منظومه عین‌القضات و عشق»، «چهل ساله‌تر از پیامبر» و... اشاره کرد.

او بنیانگذار ماهنامه فرهنگی، ادبی و اجتماعی «گردون» در سال ۱۳۶۹ و همچنین بنیانگذار سه جایزه ادبی قلم زرین گردون، قلم زرین زمانه و جایزه ادبی تیرگان بود.

درباره جوایز مجله گردون باید گفت یکی از ابتکاراتی که معروفی به خرج داد، جایزه قلم زرین گردون بود. اخبار این جایزه، هر ماه در هر شماره گردون منتشر می‌شد. این امر نه تنها به خوانندگان برای یافتن رمان‌ها و مجموعه داستان‌های خوب کمک می‌کرد، بلکه باعث سه اتفاق دیگر هم بود؛ اول آنکه نویسندگان جوان شوق نوشتن و انتشار می‌یافتند. دوم صنعت نشر، ولو اندک، تکانی می‌خورد و سوم مجله گردون تیراژش به واسطه انتشار اخبار اختصاصی از این جایزه، بیشتر شده بود.

عباس معروفی که برای مدت سه دهه مقیم کشور آلمان بود، از دو سال پیش با بیماری سرطان فک و حنجره درگیر شد و با وجود طی فرایندهای درمانی و بهبود حالش در روزهای گذشته به منزلش منتقل شد و صبح پنجشنبه ۱۰ شهریورماه درگذشت.

بنابر اعلام روابط عمومی انتشارات ققنوس، طبق اطلاع خانواده مرحوم عباس معروفی مراسم خاکسپاری وی که قرار بود روز جمعه ۱۱ شهریورماه برگزار شود، به تاریخ ۵ مهرماه ساعت ۱۱ به وقت آلمان در برلین موکول ‌شد.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...