تامین اجتماعی قالیبافان را بیکار کرد  

تامین اجتماعی قالیبافان را بیکار کرد  

تامین اجتماعی قالیبافان را بیکار کرد؛ توان و زور بيمه تامین اجتماعی به بافندگان ضعيف می‌رسد در حاليکه شرکت‌هاي بزرگي داريم که بدهکار بيمه هستند اما بيمه شهامت قطع حمايت از آنها را ندارد.

به گزارش ، رئيس اتحاديه صنف توليدکنندگان، بافندگان حرف وابسته فرش دستباف تهران با بیان این مطلب اظهار داشت: در حال حاضر باتوجه به ريزش بيمه بافندگان، افراد تحت پوشش نصف شده‌اند. ما توانستيم بعضي از بيمه‌ها را برگردانيم اما به‌طور کلي توان و زور بيمه تامین اجتماعی به بافندگان ضعيف می‌رسد در حاليکه شرکت‌هاي بزرگي داريم که بدهکار بيمه هستند اما بيمه شهامت قطع حمايت از آنها را ندارد.

محمدعلي زرينه‌کفش اضافه کرد: بخشي از مشکلات بافندگان به تصميمات دولتي بازمی‌گردد و در اين ميان بحث بيمه قاليبافان از مسائل مهم است. اين موضوع آنقدر گفته شده که ديگر براي توليدکننده و بافنده فرش که جاي خود، براي مردم نيز روشن است که بافندگان با مشکل بيمه دست و پنجه نرم مي‌کنند.

وي درباره معضل بيمه قاليبافان تصریح کرد: اين بيمه از سالي که راه افتاد يک بيمه دست و پا شکسته تا سال ۱۳۸۹، ۱۳۹۰ بود و از آن سال به بعد، اين بيمه تقريبا کامل شد و در پي آن، دولت به اين نتيجه رسيد که براي حفظ اين اشتغال که نقش سربار را براي دولت ايفا نمي‌کند، بيمه و بودجه‌اي را به بافندگان اختصاص دهد. براي ايجاد يک اشتغال، بالغ‌بر ۵۰۰ ميليون تومان نیاز است در حاليکه بافنده‌ها با مبالغ 5 تا 10 و درنهايت ۳۰ ميليون تومان که خود تهيه می‌کنند و انتظار حمايت از دولت هم ندارند، توانايي ايجاد يک اشتغال پايدار را دارند.

رئيس اتحاديه صنف توليدکنندگان و بافندگان فرش دستباف تهران با اشاره به نقايص بيمه قاليبافي گفت: به‌دليل کامل نبودن بودجه، تعداد کمي از افراد تحت پوشش بيمه قرار گرفتند و طي 2، 3 سال اين افراد به تعدادي بالغ‌بر ۴۰۰ هزار نفر رسيدند که اين تعداد کافي نبود چون ما بيش از ۲ ميليون نفر بافنده داريم که حداقل یک ميليون و ۲۰۰، ۳۰۰ هزار نفر در اتحاديه صنفي، کارت شناسايي‎ دارند و شناخته شده هستند. بنا بود که براساس حقوق قاليبافان، مقدار و ميزان بيمه افزايش پيدا کند و حداقل افرادي که کارت شناسايي دارند، تحت پوشش قرار گيرند که اين افراد، سه برابر ميزان گفته شده (۴۰۰ هزار نفر) بودند. البته اين اتفاق نيفتاد و تعداد افراد تحت پوشش بيمه کاهش نيز پیدا کرد.

بنابر اعلام اتاق اصناف تهران، زرينه‌کفش با انتقاد از خلف وعده دولت در زمينه بيمه قاليبافان، خاطرنشان کرد: دولت بودجه‌اي که بايد براي ۴۰۰ هزار نفر بیمه شده اختصاص می‌داد را نداد و از سوي ديگر، بيمه نيز شروع به قطع پوشش همان ۴۰۰ هزار نفر قاليباف تحت پوشش کرد و به ناحق و با ايرادگيری‌هاي بسيار کوچک، مشکلاتي را به وجود آوردند؛ چون کارشناسان بيمه افرادي نيستند که اطلاعی از چرخه بافندگي يک بافنده داشته باشند.

وی درباره امضاي تفاهم‌نامه ميان سازمان تامين اجتماعي و مرکز ملي فرش، بيان داشت: براساس اين تفاهم‌نامه، قرار شد سه بازرس از سوي اتحاديه، سازمان صمت و بيمه براي بازرسي از کار بافندگان مامور شوند اما بيمه به تنهايي بازرس‌هاي خود را فرستاد و بيمه بافندگان را قطع کرد که اين مسأله خارج از تفاهم‌نامه بود.

زرينه‌کفش با اشاره به دیگر معضلات بافندگان، یادآور شد: مشکل ديگر، خلاء مديريت در عرصه فرش دستباف است که در حال حاضر مرکز ملي فرش است و منشا بسياري از مشکلات است. خلاء تبليغات فرش دستباف در نمايشگاه‌ها که بخشي از آن به بافنده نيز مربوط می‌شود، سبب کاهش خريد از سوي تجار و مصرف‌کننده مي‌شود و در خارج از کشور نيز معضلات ديگري وجود دارد.

به‌گفته او دیگر مشکلات شامل کيفيت رنگرزي، کمبود طرح و نقش توسط طراحان و عدم استفاده از آنها، عدم شناسايي بازار هدف و انتقال نامناسب به طراحان، نظارت نامناسب بر واردات در زمينه پشم، نخ و ابريشم و عدم مديريت صحيح در بحث نمايشگاه‌ها به‌ويژه نمايشگاه‌هي خارجي است.

زرينه‌کفش درباره نقش حمايتی دولت در رفع موانع و معضلات قاليبافان و بافندگان گفت: دولت بايد حداقل بودجه خود را اضافه کند. دولت براي اشتغال بافندگي بايد مقدار اندکي از بودجه را به بافندگان اختصاص داده تا چند صد هزار نفر بافنده دوباره مشغول به کار شوند.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...