متخصصان نفت و گاز کوچ می‌کنند

متخصصان نفت و گاز کوچ می‌کنند

متخصصان نفت و گاز می‌کنند؛ تشدید سیر مهاجرت مهندسان و نیروی انسانی متخصص در صنایع نفت و انرژی ایران تا آن اندازه است که به زودی بسیاری از شرکت‌های EPC کشور با مشکل جدی کمبود نیروی فنی و متخصص روبه‌رو خواهند شد.

به گزارش ، فروزان عبدالهی نمین، رئیس هیات مدیره انجمن شرکت‌های مهندسی و ساخت صنایع نفت و نیرو در یادداشتی به موضوع مهاجرت متخصصان صنعت نفت و گاز پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.

کوچ نیروهای ماهر از شرکت‌های مهندسی و ساخت در حوزه نفت و انرژی ایران به‌گونه‌ای تشدید شده که حتی بسیاری از متخصصان این حوزه با حقوق و دستمزد بسیار پایین، جذب شرکت‌های نفتی در کشورهای همسایه می‌شوند.

به‌تازگی شاهد این بوده‌ایم که برخی از کارشناسان زبده در صنایع نفت و نیرو کشور، با حقوق ماهانه 3 هزار دلار در کشور ازبکستان، حاضر به مهاجرت و کوچ از وطن شده‌اند.

یکی از دلایل اصلی سیر مهاجرت نیروهای فنی و متخصص صنایع نفت و انرژی کشور، بی‌توجهی دولت به تقویت شرکت‌های مهندسی و ساخت است چراکه شرکت‌های بزرگ EPC در بخش‌خصوصی، طی سال‌های اخیر هیچگاه از سوی ارگان‌های دولتی که صاحبان پروژه‌های نفت و گاز در کشور هستند، به کار دعوت نشدند و شرکت‌های خصولتی و عمومی جای آنها را گرفته‌اند و به این ترتیب، شرکت‌های خصوصی بخش عمده‌ای از توان مالی و فنی خود را در پی این بی‌توجهی‌ها، از دست داده‌اند و مهندسان و نیروهای متخصص این شرکت‌ها نیز خروج از کشور و مهاجرت به دیگر کشورها برای کسب درآمد بهتر را به ماندن در کشور، ترجیح داده‌اند.

به‌تازگی، فهرست 25 شرکت EPC که بیشترین حجم انجام پروژه در منطقه خاورمیانه را داشته‌اند، از سوی نشریه میدل‌ایست‌آی، منتشر شده که در آن نامی از شرکت‌های مهندسی و ساخت از ایران نیست و این در حالی است که شرکت‌های خصوصی ایران در صنعت مهندسی و ساخت نفت و نیرو از سابقه بسیار طولانی برخوردار هستند و به‌دلیل عوامل متعدد ازجمله، تحریم‌ها، مشکلات مربوط به گرفتن لایسنس و پتنت و مقررات و قوانین سختگیرانه در داخل کشور، امکان حضور در بازارهای منطقه و رقابت با شرکت‌های خارجی را از دست داده‌اند.

مهاجرت نیروهای فنی شرکت‌های مهندسی و ساخت کشور نیز از دیگر عوامل بروز این وضعیت ناگوار برای شرکت‌های فعال و باسابقه از بخش‌خصوصی است.

فروزان عبداللهی نمین
فروزان عبدالهی نمین

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...