فرار دولت از سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر

فرار دولت از سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر

فرار دولت از سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر؛ دولت نه تنها از انرژی‌های تجدیدپذیر حمایت نمی‌کند بلکه حاضر به پذیرش ریسک سرمایه‌گذاری آن هم نیست و اگر هم حل كرده بسیار محدود بوده است.

به گزارش ، دبیركل انجمن علمی انرژی خورشیدی ایران با بیان این مطلب درباره چالش‌های توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: انجمن علمی انرژی خورشیدی ایران به‌عنوان بنیانگذار انرژی‌های تجدیدپذیر در سال ۱۳۷۰ تأسیس شد و سه سال بعد یعنی در سال ۱۳۷۳ نیز سازمان انرژی‌های نو ایران توسط دولت ایجاد شد.

کوروش شوری در گفت‌وگو با برنامه «گفت‌وگوی اقتصادی» رادیو گفت‌وگو افزود: عده‌ای در این سال‌ها مدعی بودند كه قیمت انرژی در ایران ارزان است و از آنجا كه انرژی خورشیدی نیازمند سرمایه‌گذاری اولیه بالایی است بنابراین تولید انرژی تجدیدپذیر مقرون به صرفه نیست درصورتیكه طبق آمارها، تولید این انرژی نه تنها مقرون به صرفه است بلكه بسیار ایده‌آل نیز هست.

شوری با بیان اینكه نفت درنهایت تا چهار سال آینده مطرح خواهد بود و همه كشورهای دنیا چاره‌ای جز تولید و استفاده از انرژی‌های پاك و تجدیدپذیر ندارند اضافه كرد: مواد اولیه تولید این انرژی رایگان است و در هر نقطه‌ای از دنیا هم وجود دارد.

وی، عملكرد دولت در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر را به شدت ضعیف ارزیابی كرد و گفت: متأسفانه هیچ حمایتی نشد و با وجود اینكه بخش خصوصی خیلی از بانك‌های جهانی را راضی كرد كه در ایران سرمایه‌گذاری كنند اما دولت بحث ریسك آن را حل نكرد و اگر هم حل كرده بسیار محدود بوده است.

این کارشناس انرژی‌های پاک با بیان اینكه باید از بحث‌های تئوری و فلسفی در حوزه تجدیدپذیرها خارج و وارد حوزه اجرایی شویم، ادامه داد: همه كشورهای همسایه در این‌باره اقدام كردند و با اینكه زمانی آرزو داشتند مانند منطقه منجیل نیروگاه بادی داشته باشند اما الان خیلی از ما جلوتر هستند بنابراین نیازمند یك همت و اراده قوی از سوی مسئولان هستیم.

دبیركل انجمن علمی انرژی خورشیدی خاطرنشان كرد: ما در این خصوص قانون به اندازه كافی داریم اما مشكل این است كه اجرایی نمی‌شود ضمن اینكه بانك‌های ایرانی هم ریسك نمی‌كنند و در حوزه تجدیدپذیرها همكاری ندارند. بنابراین فقط می‌توانیم از بانك‌های خارجی استفاده كنیم كه خوشبختانه بهره آنها خیلی پایین‌تر است اما به دنبال تضمین گرفتن از دولت هستند تا اصل و فرع پول خود را از كشور خارج كنند.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...