حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر متولی ندارد

حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر متولی ندارد

حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر متولی ندارد؛ در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر ۳۹ قانون مستقیم و غیرمستقیم وجود دارد و با وجود تعدد نهادهای متولی در حوزه اجرای قوانین اما بازهم آن‌گونه كه باید نیستیم.

به گزارش ، محمدرضا طلایی، كارشناس انرژی‌های تجدیدپذیر با بیان این مطلب در گفت‌وگو با برنامه «گفت‌وگوی اقتصادی» رادیو گفت‌وگو اظهار داشت: منابع انرژی‌های تجدیدپذیر، قابل تجدید است مانند خورشید كه هر روز طلوع و غروب خودش را دارد و امواج نورانی خود را ساطع می‌كند.

طلایی افزود: دلیل نامگذاری انرژی‌های تجدیدپذیر به انرژی‌های پاك هم این است كه آسیبی به محیط زیست نمی‌رسانند.

این كارشناس انرژی‌های تجدیدپذیر ناكارآمدی در عرصه انرژی‌های تجدیدپذیر را متوجه دو بخش قوانین و اجرای قوانین دانست و تصریح كرد: در حال حاضر ۳۹ قانون مستقیم و غیرمستقیم با مرجعیت و ماهیت گزاره‌های كیفی و كمی در كشور وجود دارد و با وجود تعدد نهادهای متولی در حوزه اجرای قوانین اما بازهم آن‌گونه كه باید نیستیم.

طلایی با تأكید بر اینكه نگاه كشور به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و سیاستگذاری در این حوزه، باید یك نگاه كلان و فرابخشی شود گفت: تا زمانیكه نحوه سیاستگذاری و قانونگذاری در این عرصه، بخشی باشد معضلات هم ادامه خواهند داشت.

وی عبور از تفكر تک‌ساحتی و عمودی و حركت به سمت تفكر چندجانبه و چندساحتی در این حوزه را ضروری خواند و افزود: ما از حكومت انرژی باید به حكمرانی انرژی برسیم تا از نگاه صِرف هزینه و فایده اقتصادی به استفاده از این‌گونه انرژی‌ها دست بكشیم.

این كارشناس انرژی‌های تجدیدپذیر بحث عدم برگشت سرمایه و عدم ثبات قوانین حوزه انرژی تجدیدپذیر را ازجمله چالش‌های این حوزه عنوان كرد و گفت: در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان به این حوزه اختصاص داده شد و هنوز این مبلغ پرداخت نشده كه برای سال ۱۴۰۱ نیز حدود ۳ هزار میلیارد تومان اختصاص دادند اما پولی وجود ندارد و بنابراین طبیعی است كه سرمایه‌گذار هم انگیزه‌ای نداشته باشد.

محمدرضا طلایی

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...