عزم جدی برای ترسیم نقشه راه در حوزه فناوری

عزم جدی برای ترسیم نقشه راه در حوزه فناوری

در نشست هم‌اندیشی مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران و مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی تصمیم گرفته شد تا به همکاری دوجانبه؛ نقشه راه حوزه فناوری تدوین و ترسیم شود. 
به گزارش صنعت‌صنف، در نشست هم‌اندیشی مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران و مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی قرار شد طرحی تدوین شود تا براساس آن مسیر همکاری این دو نهاد بخش خصوصی و دولتی و چشم‌انداز فعالیت‌های مشترک آنها تبیین و مشخص شود.
نشست هم‌اندیشی مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران و مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با حضور سیدعلیرضا آذرسا، معاون مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فرزین فردیس، رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و دیجیتال اتاق تهران سحر بنکدارپور، رئیس مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران و مهدی ترابی، کارشناس مرکز شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان معاونت علمی برگزار شد.
در ابتدای این نشست، فردیس با بیان پیشینه‌ای از تاسیس و شکل‌گیری اتاق بازرگانی تهران و ماهیت و فعالیت‌های این نهاد، گفت: تا چند سال پیش نگاه سنتی در اتاق بازرگانی حاکم بود و هیچ رویکرد فناورانه و نوآورانه‌ای در فعالیت‌های آن مشاهده نمی‌شد و اگر هم فردی با این دید وجود داشت چون تک‌صدایی بود راه به جایی نمی‌برد.
وی اضافه عنوان کرد: به‌تدریج، با تغییر فضای کسب‌وکار و حوزه اقتصاد کشور، فضای اتاق بازرگانی هم تغییر کرده و این تحولات منجر به ایجاد کمیسیون اقتصاد نوآوری و دیجیتال ایجاد شد تا به‌عنوان یک اتاق فکر مشکلات و فرآیندهای اتاق را در این حوزه خاص تحلیل کند.
در این کمیسیون چند مسأله، مورد توجه قرار گرفت، نخست اینکه چگونه دغدغه نوآوری و نوسازی صنایع بزرگ فعال در بخش خصوصی جدی گرفته شود؟ چراکه، پتانسیل‌های بالایی در این بخش وجود دارد اما نقشه راه مشخص نیست.
فردیس ایجاد مرکز نوآوری و تحول دیجیتال را از دیگر دستاوردهای این کمیسیون دانست و گفت: این مرکز در حال حاضر بخشی از ساختار اتاق تهران است و به اتاق در انجام ماموریت‌ها و رسیدن به اهدافش کمک می‌کند.
وی با بیان اینکه در ایجاد این مسیر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دیگر بازیگران فعال در این اکوسیستم هم ما را یاری کردند، خاطرنشان کرد: در تمام فعالیت‌هایی که در این کمیسیون و مرکز نوآوری و تحول دیجیتال تهران انجام می‌گیرد، تلاش خواهیم کرد که به ایجاد ارتباط بین تقاضا و عرضه در اکوسیستم نوآوری کمک کنیم.
این عضو شورای راهبردی مرکز نوآوری و تحول دیجیتال با تاکید بر اینکه نمی‌خواهیم همه کارها را خودمان در اتاق انجام دهیم، گفت: در وهله نخست هدف ما این است که تعداد بیشتری از شرکت‌های بزرگ فعال در بخش خصوصی که عضو اتاق هستند به تعداد بیشتری از شرکت‌های کوچک و استارت‌آپ‌های نوآور و دانش‌پایه متصل شوند.
وی ادامه داد: در مرکز نوآوری و تحول دیجیتال چند قاعده را در دستور کار خود قرار داده‌ایم، نخست اینکه کار تکراری که سایر بخش‌های اتاق می‌توانند انجام دهند را انجام ندهیم تا چابکی مرکز حفظ شود. دوم اینکه در این اکوسیستم قرار نیست با هیچ یک از اعضای اتاق رقابت کنیم، یعنی قرار نیست کاری که آنها می‌توانند انجام دهند را ما در این مرکز انجام دهیم. در این مسیر روی صنایع و مجموعه‌هایی که در حوزه نوآوری و فناوری مطرح هستند، تمرکز می‌کنیم که با کمک پتانسیل‌های موجود بتوانیم یک جریانی را ایجاد کرده و الگوسازی کنیم.
در ادامه، رئیس مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران با بیان اینکه این مرکز قرار است به‌عنوان حلقه واسط کسب‌وکارهای سنتی و اکوسیستم نوآوری فعالیت کند، گفت: اغلب اعضای اتاق بازرگانی تجار و بازرگانان سنتی هستند که در نظر داریم این دو گروه را از طریق ابزارهای مختلف باهم آشنا کنیم.
سحر بنکدارپور، ادامه داد: برای تحقق این امر از رویدادهای مختلفی که در قالب نشست‌های انتقال تجربه، سرمایه‌گذاری، احصاء نیاز، حمایت از شرکت‌های بزرگ و متقدم برای همکاری با SME ها و... کمک خواهیم گرفت تا بتوانیم ارکان و بازیگران این اکوسیستم را در حوزه‌های مختلف تولید نوآوری، صادرات و... در کنار یکدیگر قرار دهیم.
وی تاکید کرد: در این مسیر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی می‌توانند همکاری کنند تا ادبیاتی که بین این دو دسته از کسب‌وکارها جا نیفتاده را به درستی جا بیندازیم و فضای سنتی و مدرن را با هم پیوند دهیم.
دولت رگولاتور در کشورهای پیشرفته
معاون مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با تقدیر از رویکرد جامعی که در مرکز نوآوری و تحول دیجیتال حاکم است، گفت: در مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی بر این امر باور داریم که بخش خصوصی پای کار حوزه نوآوری است و این حوزه با رانت و گرنت دولتی راه به جایی نمی‌برد. در کشورهای پیشرفته دولت رگولاتور است و وظیفه اجرا بر عهده بخش عمومی و خصوصی است. با وجود اینکه در کشورهای در حال توسعه این جریان متفاوت است اما در معاونت علمی با همت آقای ستاری ما مدل نخست را پیش گرفتیم.
سیدعلیرضا آذرسا تصریح کرد: دانشگاه‌ها علیرغم ظرفیت خوبی که در خود جای داده‌اند، بسیار محدود به صنعت ورود کرده‌اندو مراکز نوآوری هم با این رویکرد ایجاد شدند که بتوانند پل ارتباطی میان صنعت و دانشگاه باشند اما به جز تعداد محدودی از دانشگاه‌ها، شاهد بودیم که این اتفاق نیفتاد.
وی ادامه داد: از این رو، در سال‌های 97 و 98 رویکرد ایجاد شتابدهنده‌های فناوری به‌عنوان یک واحد مستقل مطرح شد، اما در آنجا هم به دلیل حمایت‌ها و تسهیلات و منابع دولتی که وجود داشت و همه می‌خواستند به بهانه شتابدهنده بودن از آن بهره‌مند شود، نتیجه قطعی گرفته نشد.
آذرسا افزود: در این مدت حدود 240 شتابدهنده مجور گرفتند که این آمار بسیار عجیب است و باید رصد شود تا آن تعدادی که عملکرد موثری دارند، حمایت شده و باقی بمانند. بنابراین، از اینکه اتاق به عنوان یک نهاد بخش خصوصی وارد این حوزه شده است، به شدت استقبال می‌کنیم.
در ادامه کارشناس مرکز شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان معاونت علمی نیز با بیان اینکه این اقتصادها و شرکت‌های بزرگ هستند که می‌توانند در ایران فرصت ایجاد کنند؛ گفت: اما تسهیلات و حمایت‌های مالی برای این کسب‌وکارهای بزرگ هیچ جذابیتی ندارد و باید مواردی مانند اعتبار مالیاتی که در قانون جهش تولید دیده شده است، وجود داشته باشد تا این شرکت‌های بزرگ را ترغیب به همکاری کند.
مهدی ترابی بیان کرد: استفاده از ظرفیت اتاق‌های مشترک، به‌هم‌رسانی عرضه و تقاضا، حمایت از شرکت‌های بزرگ برای جذب کسب‌وکارهای نوآور و حمایت از حوزه صادرات از اقداماتی است که می‌تواند در این حوزه دیده شود.
وی افزود: برای حمایت از حوزه صادرات ما طرحی را برنامه‌ریزی کردیم مبنی بر سبد صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان که بر اساس آن برای هر کشور و هر گروه کالایی سبدی را طراحی خواهیم کرد که بتوانیم مستقیما و به صورت کامل روی بازار مقصد کار کنیم.

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...